5 svar
1091 visningar
DenDanne 318
Postad: 5 okt 2017 20:13

Hur börjar man med en problemlösning?

Hej, jag är en person som pluggar mycket matte och ser till att verkligen kunna allt och lite till innan vi har matteprov.

Alla uppgifter på proven går oftast finfint men så kommer ju alltid den där förbannade sista uppgiften med oftast mycket text och där man tänker när man läst "går det här ens att lösa?". Jag har alltid svårt att komma igång med lösningen när det gäller sådana uppgifter.

Så jag tänkte fråga er om det finns någon strategi för hur man ska börja med en problemlösningsuppgift. Typ alltid när jag får en liten ledtråd så kan jag komma igång och lösa sen men på provet får man ju inga ledtrådar. 

 Tror inte jag är den ända med detta problem, så uppskattar tips. Tack!

Teraeagle 20374 – Moderator
Postad: 5 okt 2017 20:32

Det är viktigt att rita en figur för att få en bra överblick av uppgiften. Om du ska beräkna längden på bågen i en bågbro med ett antal givna mått kan det vara enklare att se vilka geometriska samband som går att utnyttja.

Tigster 271
Postad: 5 okt 2017 22:51

Rita och försök att, om möjligt, skala ned problemet.
Ett mindre problem kan vara mer lättlöst och ge dig förståelsen som krävs för att ta dig an det större problemet.

larsolof 2684 – Fd. Medlem
Postad: 5 okt 2017 23:37

Samma råd som föregående, rita en figur.
Rita så korrekt som möjligt, använd linjal med mm-mått, använd gradskiva för vinklar.
Jag är på mattestuga en kväll i veckan och förvånas över att elever på
gymnasienivå inte har med sig/äger en gradskiva.
När du löst uppgiften, om du har tid kvar, sätt in ditt svar i uppgiften
och prova om det stämmer, rita upp den uträknade figuren och se om det är rimligt.

SvanteR 2720
Postad: 6 okt 2017 08:40

Håller med alla andra om att det är viktigt att rita en figur. Dessutom kan det vara bra att gå igenom texten och plocka ut alla matematiska samband ur den. 

Om det tex handlar om tre delsträckor där sträcka A är en tredjedel av sträcka B som är hälften så lång som sträcka C så kan man skriva. 

A=B/3

B=C/2

Det är inte säkert att man behöver allt, men det är ett bra sätt att vaska fram fakta ur problemtexten. 

Smaragdalena 79015 – Lärare
Postad: 6 okt 2017 09:32

Rita! En slarvig figur är mycket bättre än ingen figur (givetvis har larsolof rätt i att en välritad figur är ännu bättre).

Läs igenom texten ordentligt. Vad frågar man efter? Vad vet man? Vad behöver man veta? Hur kan man ta reda på det man behöver veta men inte vet?

Kolla om svaret har rätt enhet och är rimligt. Har svaret lagom många värdesiffror?

Svara Avbryt
Close