Hur fungerar friktion egentligen?
Hej, har fastnat på en fråga (eller egentligen två frågor som inte har med varandra att göra).
Fråga 1: Varför ökar friktionen linjärt fram till att den når sitt maximala värde och därefter förblir konstant?
Mitt svar: Är det för att friktionen alltid kommer vara lika stor som dragkraften fram till sitt maxvärde? Den är en reaktiv kraft. Om dragkraften är 0,2 N är också friktionskraften 0,2 N. Om dragkraften är 0,5 N är också friktionskraften 0,5 N osv.
Fråga 2 (lite mer omfattande). Gällande denna fråga vill jag bara ha hjälp med hur jag kommer igång. Bilden bifogar jag här nere.
Fråga: Hur kan jag börja? Vad menas med kraften med vilken marken påverkar stegen?
Tack på förhand!
Det är inte konstigaste än att friktionen försöker förhindra rörelse.
Om du drar i ett föremål med 1 N, så blir friktionskraften 1N och föremålet står kvar - om det är möjligt.
Om underlaget t.ex. är is kan friktionskraften inte bli speciellt stor, och om man då drar med lite större kraft rör sig föremålet.

Systemet flicka och stege påverkas av tre krafter /vektorer som måste bilda en en sluten triangel för jämvikt, se figur. En kraft är tyngdkraften 650 N, en är kraften från väggen 135 N, och en är kraften från marken, M. Så M=
(Hur stor måste friktionskoefficenten vara för att stegen inte skall glida, och varför är stegar ofta försedda med gummistöd längst ner?)
hansa skrev:
Systemet flicka och stege påverkas av tre krafter /vektorer som måste bilda en en sluten triangel för jämvikt, se figur. En kraft är tyngdkraften 650 N, en är kraften från väggen 135 N, och en är kraften från marken, M. Så M=
(Hur stor måste friktionskoefficenten vara för att stegen inte skall glida, och varför är stegar ofta försedda med gummistöd längst ner?)
Ska inte kraften M vara riktad åt andra hållet? Då blir det väl en kraft från stege på mark och inte mark på stege?
Anonym_15 skrev:
Ska inte kraften M vara riktad åt andra hållet? Då blir det väl en kraft från stege på mark och inte mark på stestege
Det som efterfrågas är den kraft som verkar på stegen från marken.
För att lättare se vilken riktning denna kraft måste ha kan man göra tankeexperimentet att man tar bort marken och att man istället ersätter marken med den/de kraft/er som gör att stegen fortfarande står kvar. Detta kallas "friläggning".
Ett till knep man kan använda är att dela upp denna kraft i två komposanter: En parallell med marken och en vinkelrät mot marken. Då inser man att den ena komposanten måste vara riktad åt höger och den andra komposanten måste vara riktad uppåt.
Den resulterande kraften blir då riktad snett upp åt höger precis som hansa har ritat den.
Man kan även ta bort väggen och ersätta även den med en kraft på stegen, som då blir riktad åt vänster.
