Hur går strömmen i detta trådspelet?
Hur går strömmen i detta trådspelet? Svara gärna så utförligt som möjligt (ha gärna med alla elektroniska komponenter och hur strömmen rör sig i dem). Jag har försökt förstå elektronernas vandring (minus till plus) men jag förstår inte hur det ska gå från plus till minus. Jag vet att elektronerna måste vandra från minuspolen och de kan inte gå genom lysdioden och kondensatorn men det jag fastnar vid är hur strömmen ska gå genom transistorerna och hur bågen och öglan påverkar trådspelet, varför lyser inte lampan när den oisolerade ledaren inte nuddar vid bågen?

Hej och välkommen till Pluggakuten!
Jag tycker förklaringen i denna tråd är bra: https://www.pluggakuten.se/trad/hur-gar-strommen-i-ett-tradspel/
Ta en ordentlig titt och fråga om det behövs.
sictransit skrev:Hej och välkommen till Pluggakuten!
Jag tycker förklaringen i denna tråd är bra: https://www.pluggakuten.se/trad/hur-gar-strommen-i-ett-tradspel/
Ta en ordentlig titt och fråga om det behövs.
Jag har en följd fråga till detta: Hur går strömmen i kretsen runt strömbrytaren och kondensatorn? Det känns som att strömmen borde fortfarande kunna gå även fast man inte har tryckt på strömbrytaren.
enhörningenundrar skrev:sictransit skrev:Hej och välkommen till Pluggakuten!
Jag tycker förklaringen i denna tråd är bra: https://www.pluggakuten.se/trad/hur-gar-strommen-i-ett-tradspel/
Ta en ordentlig titt och fråga om det behövs.
Jag har en följd fråga till detta: Hur går strömmen i kretsen runt strömbrytaren och kondensatorn? Det känns som att strömmen borde fortfarande kunna gå även fast man inte har tryckt på strömbrytaren.
Har du läst #7 i tråden jag länkade till? (Kan du principen för en hur en transistor och kondensator fungerar? Annars blir det förstås lite svårt. Det förklaras också delvis där.)
sictransit skrev:enhörningenundrar skrev:sictransit skrev:Hej och välkommen till Pluggakuten!
Jag tycker förklaringen i denna tråd är bra: https://www.pluggakuten.se/trad/hur-gar-strommen-i-ett-tradspel/
Ta en ordentlig titt och fråga om det behövs.
Jag har en följd fråga till detta: Hur går strömmen i kretsen runt strömbrytaren och kondensatorn? Det känns som att strömmen borde fortfarande kunna gå även fast man inte har tryckt på strömbrytaren.
Har du läst #7 i tråden jag länkade till? (Kan du principen för en hur en transistor och kondensator fungerar? Annars blir det förstås lite svårt. Det förklaras också delvis där.)
Jag har läst #7 men efter lite granskning tror jag att bilderna inte stämmer helt överens med trådspelet i fråga. Jag kan även principen för hur en transistor och kondensator fungerar, en kondensator samlar på sig ström och sänder sedan ut den när kretsen behöver det. Det gör den efter att trådöglan inte längre har kontakt med speltråden. Det jag inte förstår är varför strömmen skulle vilja ta vägen där strömbrytaren är, eller ifall det är så att strömbrytaren kortsluter kretsen när den sätts på (bildas en krets runt strömbrytaren och kondensatorn → kondensatorn tar snabbt slut). Något jag också undrar är vart strömmen till lc i tr1 kommer från, fortsätter strömmen vandra från pluspolen till minuspolen när trådöglan inte längre nuddar speltråden? Är kondensatorn bara där för att lb ska ta fart?
För att tillägga: Strömmen börjar från anoden längst upp till höger och måste vandra genom hela kretsen för att ta sig till katoden längst ner till höger. Strömmen går då från 3 till 2, och kan därefter antigen vandra till 1 eller 8. Den kan då antigen gå till tr1 (1) eller tr2 (8), eller så går den genom trådöglan, upp i speltråden, och sedan ner till 5. Då går den väl genom ledaren strömbrytaren, och ner till 6 för att komma till kondensatorn, och till tr1? Det är så jag har uppfattat strömmens väg så jag kan ha missuppfattat något.
Hej, när man ska redovisa hur strömmen går i detta trådspelet, ska man utgå från konventionell ström eller elektronernas vandring? Jag har förstått nästan helt hur strömmen går från plus till minus men jag fastnar fortfarande vid strömbrytaren och varför strömmen vill ta den vägen där strömbrytaren är och kommer det leda till att trådspelet återställs eller laddas strömmen ut?
10radoskola.svedala.se skrev:Hej, när man ska redovisa hur strömmen går i detta trådspelet, ska man utgå från konventionell ström eller elektronernas vandring? Jag har förstått nästan helt hur strömmen går från plus till minus men jag fastnar fortfarande vid strömbrytaren och varför strömmen vill ta den vägen där strömbrytaren är och kommer det leda till att trådspelet återställs eller laddas strömmen ut?
Så här fungerar spelet:
- Vid beröring: När metallöglan nuddar den vågiga ståltråden sluts kretsen till +9V.
- Laddning: Strömmen laddar snabbt upp kondensatorn (C1) och flyter in i basen på transistor TR1.
- Aktivering: Darlington-paret (TR1 och TR2) öppnar och släpper igenom ström från 9V-linjen.
- Indikering: Strömmen flyter genom motståndet (R1) och lysdioden (D1) tänds för att visa att man har nuddat tråden.
- Minnesfunktion: Tack vare kondensatorn (C1) fortsätter lysdioden att lysa en stund efter beröringen, eftersom laddningen långsamt töms genom transistorerna.
- Återställning: Genom att trycka på knappen S1 laddas kondensatorn ur direkt mot jord, och lysdioden slocknar så att man kan spela igen.
Ett designfel i spelet är alltså att man kan kortsluta batteriet genom att trycka på S1 om öglan nuddar tråden samtidigt.
Några blandade svar till er båda:
Ni talar om att strömmen "vill" gå en viss väg. Ström flyter från hög potential till lägre. Det är allt! Finns det fler än en väg så går strömmen i samtliga. Hur mycket ström som flyter beror på resistansen.
Att kondensatorn lagrar ström är inte sant. Den lagrar en laddning (som mäts i coulomb C), i form av ett överskott av elektroner på den ena sidan. Detta överskott skapar en potentialskillnad mellan plattorna/polerna. Potentialskillnaden kan sedan leda till att det flyter en ström genom TR1 (eller genom S1). Då jämnas överskottet av laddningar ut.
Pluspolen på kondensatorn kommer att ha potentialen +9V jämfört med jord (och minuspolen som är ansluten till den). När man sluter switchen S1 kopplar man ihop plus- och minussidan på C1 så att det en väldigt kort tid flyter en mycket stor ström genom S1. Kondensatorn laddas ur och plussidan får potentialen 0V.
sictransit skrev:10radoskola.svedala.se skrev:Hej, när man ska redovisa hur strömmen går i detta trådspelet, ska man utgå från konventionell ström eller elektronernas vandring? Jag har förstått nästan helt hur strömmen går från plus till minus men jag fastnar fortfarande vid strömbrytaren och varför strömmen vill ta den vägen där strömbrytaren är och kommer det leda till att trådspelet återställs eller laddas strömmen ut?
Så här fungerar spelet:
- Vid beröring: När metallöglan nuddar den vågiga ståltråden sluts kretsen till +9V.
- Laddning: Strömmen laddar snabbt upp kondensatorn (C1) och flyter in i basen på transistor TR1.
- Aktivering: Darlington-paret (TR1 och TR2) öppnar och släpper igenom ström från 9V-linjen.
- Indikering: Strömmen flyter genom motståndet (R1) och lysdioden (D1) tänds för att visa att man har nuddat tråden.
- Minnesfunktion: Tack vare kondensatorn (C1) fortsätter lysdioden att lysa en stund efter beröringen, eftersom laddningen långsamt töms genom transistorerna.
- Återställning: Genom att trycka på knappen S1 laddas kondensatorn ur direkt mot jord, och lysdioden slocknar så att man kan spela igen.
Ett designfel i spelet är alltså att man kan kortsluta batteriet genom att trycka på S1 om öglan nuddar tråden samtidigt.
Några blandade svar till er båda:
Ni talar om att strömmen "vill" gå en viss väg. Ström flyter från hög potential till lägre. Det är allt! Finns det fler än en väg så går strömmen i samtliga. Hur mycket ström som flyter beror på resistansen.
Att kondensatorn lagrar ström är inte sant. Den lagrar en laddning (som mäts i coulomb C), i form av ett överskott av elektroner på den ena sidan. Detta överskott skapar en potentialskillnad mellan plattorna/polerna. Potentialskillnaden kan sedan leda till att det flyter en ström genom TR1 (eller genom S1). Då jämnas överskottet av laddningar ut.
Pluspolen på kondensatorn kommer att ha potentialen +9V jämfört med jord (och minuspolen som är ansluten till den). När man sluter switchen S1 kopplar man ihop plus- och minussidan på C1 så att det en väldigt kort tid flyter en mycket stor ström genom S1. Kondensatorn laddas ur och plussidan får potentialen 0V.
Hej! Tack så jätte mycket. Snabb fråga, vad menas med att "laddas kondensatorn ur direkt mot jord". Alltså marken?
enhörningenundrar skrev:Hej! Tack så jätte mycket. Snabb fråga, vad menas med att "laddas kondensatorn ur direkt mot jord". Alltså marken?
Nej, marken har ingenting med "jord" att göra även om det är ett väldigt vanligt missförstånd. Jag (och många andra) använder det av gammal vana, utan att tänka, så det är inte så lätt att veta.
I kopplingsscheman har man ofta en jordsymbol ⏚ för att visa vad referenspunkten är som man mäter spänningar relativt. Ofta är den detsamma som batteriets minuspol. Man bestämmer helt enkelt att den punkten har potentialen 0 V, vilket samtidigt ger att batteriets pluspol i det här fallet blir +9 V. Detta kallar man för referensjord. Saknas en jordsymbol får man utgå ifrån att det är batteriets minuspol som avses och att den är 0 V.
Sedan finns skyddsjord, men det är en annan sak. Då slår man ner ett jordspett i marken. Dess huvudsyfte är säkerhet. Om en apparat går sönder och höljet blir strömförande, leder skyddsjorden strömmen direkt ner i marken i stället för genom dig. Det är inte vad det handlar om här.
sictransit skrev:enhörningenundrar skrev:Hej! Tack så jätte mycket. Snabb fråga, vad menas med att "laddas kondensatorn ur direkt mot jord". Alltså marken?Hela min fråga gick bort så jag skriver igen: Så strömmen går inte ner i marken, utan den går till en referenspunkten (den man jämför plus- och minuspolen, vilket blir C1s anod), vilket gör att spänningsskillnaden blir 0V när kondensatorn laddas ut, och lysdioden slutar lysa?
enhörningenundrar skrev:sictransit skrev:enhörningenundrar skrev:Hej! Tack så jätte mycket. Snabb fråga, vad menas med att "laddas kondensatorn ur direkt mot jord". Alltså marken?Hela min fråga gick bort så jag skriver igen: Så strömmen går inte ner i marken, utan den går till en referenspunkten (den man jämför plus- och minuspolen, vilket blir C1s anod), vilket gör att spänningsskillnaden blir 0V när kondensatorn laddas ut, och lysdioden slutar lysa?
Ja, det stämmer, om jag tolkat dig rätt.
C1 håller en laddning, vilket ger en potentialskillnad. Du har alltså en spänning över kondensatorn som håller basen på TR1 uppe så att den leder. Sakta med säkert kommer dock C1 att laddas ur via TR1 (TR2, R1, D1).
Sluter du S1 laddas den ur omedelbart eftersom du kopplar ihop kondensatorns båda plattor. Då har du ingen potentialskillnad över C1, vilket ger 0V vid basen på TR1. Den slutar leda, D1 slocknar.
sictransit skrev:enhörningenundrar skrev:sictransit skrev:enhörningenundrar skrev:Hej! Tack så jätte mycket. Snabb fråga, vad menas med att "laddas kondensatorn ur direkt mot jord". Alltså marken?Hela min fråga gick bort så jag skriver igen: Så strömmen går inte ner i marken, utan den går till en referenspunkten (den man jämför plus- och minuspolen, vilket blir C1s anod), vilket gör att spänningsskillnaden blir 0V när kondensatorn laddas ut, och lysdioden slutar lysa?
Ja, det stämmer, om jag tolkat dig rätt.
C1 håller en laddning, vilket ger en potentialskillnad. Du har alltså en spänning över kondensatorn som håller basen på TR1 uppe så att den leder. Sakta med säkert kommer dock C1 att laddas ur via TR1 (TR2, R1, D1).
Sluter du S1 laddas den ur omedelbart eftersom du kopplar ihop kondensatorns båda plattor. Då har du ingen potentialskillnad över C1, vilket ger 0V vid basen på TR1. Den slutar leda, D1 slocknar.
Jaha, tack så mycket! Så att när öglan nuddar speltråden och strömbrytaren inte är på, flyter strömmen direkt till katod, och C1 laddas bara genom att strömmen går från 6 till C1. Det bildar en potentialskillnad, och när strömbrytaren sätts på går "strömmen ner i jord", och en krets mellan C1 och S1 bildas där all laddning från kondensatorns ena platta strömmar till den andra, vilket sker väldigt snabbt och laddningen blir då 0V.