2 svar
239 visningar
Charlieb behöver inte mer hjälp
Charlieb 488
Postad: 24 apr 15:47

Hur gör man detta?

Hur gör man detta? Jag kom fram tidigt till att för att medelvärdet ska stå så måste summan av elevernas längder bli 153 *2 respektive *3. Men hur gör man för standardavvikelsen ska stanna på 9? Jag löste a) delen genom att tänka att om båda tal man lägger till har samma standardavvikelse så borde den vara likadan. Men på b delen la jag bara till tal 153, vilket fungerar med medelvärdet. Och jag tänkte att om man lägger till ett tal med neutral standardavvikelse (medelvärde) så borde det inte förändras? Varför fungerar inte det?

 

Hur ska man istället tänka på denna uppgift och lösa den?

Marilyn 4014
Postad: 24 apr 16:56

Om två elever kommer till så måste den enas längd vara 153+c och den andras vara 153–c. 

 

Om tre elever kommer så är det enklaste att längderna är 153, 153+d och 153–d. 


Jag tror det är lättare att tänka i varians än i standardavvikelse. 

Nu är variansen 9^2 = 81 beräknad på 25 elever. 
a) Om två flyttar till med avvikelse c och –c, vad blir den nya variansen beräknad på 27 elever?

b) Samma tänk. 

Marilyn 4014
Postad: 24 apr 18:18

Jag gjorde ett lösningsförsök. Jag är rädd att det är ganska avsncerat för matte2. Dessutom kanske det är fel. 
Jag såg observationerna som stickprov och delade med (n–1) för att få variansen. 
Take it or leave it. Om svaret rätt bör du kunna köra på samma sätt i b-uppgiften. 

 

Visa spoiler

Svara
Close