Hur kan både mg och trådens kraft vara vinkelräta med banan här?:

Som ni ser här i "Exempel 2", står det att både kraften mg på kulan, och kraften F från tråden, båda är vinkelräta med kulans omlopp, hur ska jag tänka på det här?
I min syn så är INTE kraften F vinkelrät med banan??
Det syns inte så bra när man trycker ner tre dimensioner på ett tvådimensionellt papper, men om du tänker dig att du ställer dig utanför cirkeln och tittar när kulan far förbi. När den är precis framför dig så går tråden rakt ifrån dig och uppåt, inte åt vänster eller höger. Och då är den vinkelrät mot banan.
Om man ritade så skulle man inte se skillnad på F och Fcos, så det gör man inte.
Bilden på nästa sida kanske hör till ett annat problem, men den duger också. Man kan se den som att man tittar på det hela uppifrån och F är tråden (och mg får man tänka bort).
Laguna skrev:Det syns inte så bra när man trycker ner tre dimensioner på ett tvådimensionellt papper, men om du tänker dig att du ställer dig utanför cirkeln och tittar när kulan far förbi. När den är precis framför dig så går tråden rakt ifrån dig och uppåt, inte åt vänster eller höger. Och då är den vinkelrät mot banan.
Om man ritade så skulle man inte se skillnad på F och Fcos, så det gör man inte.
Bilden på nästa sida kanske hör till ett annat problem, men den duger också. Man kan se den som att man tittar på det hela uppifrån och F är tråden (och mg får man tänka bort).
Tack för ditt svar! Nu kan jag mer logiskt tänka på det.
Vad du säger förstår jag, jag förstår dock inte hur kraften ändå kan vara vinkelrät från den riktningen i verkligheten om man nu inte trycker scenen till 2D. Jag förstår att om man kollar rakt på den från sidan, så får man en illusion att tråden pekar rakt upp, men i 3d så gör den ju egentligen inte det? den lutar också framåt från ditt perspektiv? Måste då anta att lutningen i det ledet inte spelar någon roll alls, det blir försumbart?
Lutningen kan vara kraftig, de är ändå vinkelräta mot varandra.
Man betraktar inte deras vinkel mot någon särskild yta, t.ex. den horisontella som kulan fördas i, utan enbart kurvorna själva. Om du modellerar systemet i något givet ögonblick med ståltråd (så att det inte rör sig) och sedan klipper bort det mesta runt punkten där tråden och kulbanan möts så har du en rät vinkel där.