Hur långt hinner Micke köra ?

Kan man sortera de olika växlarna seaprat för att få acclerationen på respektive växel ?
Det går att räkna alla separat men försök att rita upp ett vt diagram över situationen.
Jag vet inte hur jag ska konstruera ett vr diagram på ett lämpligt sätt.
Det här är för 1a växeln och den andra växeln
Gäller det här för alla 3 växlar ?
så accelerationen beskrivs utav en linjär kurva (antas) och den första växlingen har inget konstant hastighet på en sekund för den låg i från början, men mellan den första och den andra är det ett sådant gap samma mellan den andra och den tredje växeln.
Arup skrev:Gäller det här för alla 3 växlar ?

så tog du bara arean av alla 3 växlarna och adderade dem ?
Ja, eftersom de söker den totala sträckan här.
Det här är ett bra exempel på en uppgift där vt-diagram och vetskapen att "Integralen av en vt-graf ger förändringen i position" verkligen underlättar problemlösningen.
Jag ber om ursäkt för min gnälliga inställning i förväg, men det "korrekta" svaret på den här uppgiften är att informationen är otillräcklig. Visst kan man anta att accelerationen är konstant på alla växlar men jag tycker att man kan förvänta sig av frågekonstruktören att det ska framgå av uppgiften att det verkligen är så. Jag är medveten om att det här är fysik 1 men desto viktigare, tycker jag, att man är tydlig i frågan. Att anta att en 16-åring ska ha någon som helst känsla för hur en rimlig accelerationsvariation för ett fordon med okänd framdrivning ser ut, är bara dumt. Det är en ogenomtänkt uppgift, helt enkelt.
Går den att lösa om man inte gör det antagandet?
Uppgiften ger ändå 3 A-poäng. På högre nivå är det typiskt av frågekonstruktörer att utelämna viss information och låter den som löser uppgiften att själv införa rimliga storheter och göra rimliga antaganden ihop med motiveringar.
Nu tror jag dock inte det var konstruktörens mening, utan att uppgiftstexten är fel, precis som du säger, utifrån vad hen frågar om. Men jag kunde ändå sakna den typen av resonemang i problemlösning i gymnasiefysiken. Samma sak gäller för rimlighetskontroller och dimensionsanalyser, men det är en annan diskussion.
MrPotatohead skrev:Går den att lösa om man inte gör det antagandet?
Vi är nog helt överens. Extremfallen är ju momentan hastighetsförändring i början eller i slutet av accelerationsfasen. Det blir en hel del rutor i diagrammen ovan som skiljer. Det hade ju varit ett jättebra svar med ett sådant intervall men det ligger troligen en bra bit bortom A-poäng i fysik 1.
Men jag kunde ändå sakna den typen av resonemang i problemlösning i gymnasiefysiken
Det är precis min poäng! Många (de flesta) ser inte kopplingen till verkligheten utan ser fysikproblemen som ren matematik. Då missar man vad fysik är (enligt min mening) och varför vi har "skapat" den. Det tycker jag är synd.
Jag ber om ursäkt än en gång @Arup. Det här är filosofi och hjälper troligen inte dig, om du inte tillhör dem som funderar mycket på vad fysik är och hur den försöker beskriva verkligheten (till skillnad från matematiken klarar sig utmärkt utan verkligheten). Men med lite tur läser någon provkonstruktör det här och tänker till en gång extra.
Hittade lösningsförslag kring denna uppgift. Nu förstår jag hur man löser den.
Undrar dock vilja metoder ni skulle ha användt?
Jag skulle ha gjort på liknande sått, men delat in området under grafen lite annorlunda, så att det bara blev 5 delområden.

