6 svar
68 visningar
Myrup är nöjd med hjälpen
Myrup 24
Postad: 16 sep 2022 19:57 Redigerad: 16 sep 2022 20:20

Hur ser förklaringen till detta ut?

Hej hej!

Jag sitter och klurar på en sak som jag inte ritkgit får ihop. Jag håller på med grunderna i ekvationslösning. Och har kommit till ett ställe där man skall förenkla ett bråk, och två tal i täljare Och nämnare "tar ut varandra". Och jag vet inte riktigt hur man lägger up det exakta här på tråden. Frågan är "lös ekvationen"

 

(X×3×7×15) /45 = 56. Och min tänke är ju att 3x15=45. Så då kan man styrka dem och förenkligen i leder blir 7x. Men jag minns inre hur det kommer sig att man kan stryka och hålla på det sättet. Och känner mig skit korkar när jag försöker klura på det nu.  För jag förstår ju att samma tal i töljare och nämnare är lika med 1 och där med obetydade i en ekvation.

 

Men när jag tänker på det som att man multiplicera hela vänster ledet (x×7×45) med 45 så förstår jag inte riktigt hur det slår ut 45. Eller hur man skall säga.

Smaragdalena 78384 – Lärare
Postad: 16 sep 2022 20:19 Redigerad: 16 sep 2022 20:21

punkt 3.5: x=(a+1)(a+1)(a-3)x=\frac{(a+1)}{(a+1)}(a-3) och x/x har ju värdet 1 för alla värden på x (även a+1).

 

Inte ens när jag tar de mest simpla exemplen typ (2/4)/2 får jag ihop det. För då bör ju 2:orna slå ut varandra rnligt denna regeln.... och svaret bli 4 och inte 0.25. Eller jag rör kanske ihop det för mycket för mig.

Tänk det i ord: Hur mycket är hälften av två fjärdedelar?

Alternativt: Om 2:orna "slår ut varandra" så har du ju en fyra kvar i nämnaren, d v s 1/4.

Myrup 24
Postad: 16 sep 2022 20:22 Redigerad: 16 sep 2022 20:25
Visa spoiler

Skriv ditt dolda innehåll här

 

Smaragdalena skrev:

punkt 3.5: x=(a+1)(a+1)(a-3)x=\frac{(a+1)}{(a+1)}(a-3) och x/x har ju värdet 1 för alla värden på x (även a+1).

 

Inte ens när jag tar de mest simpla exemplen typ (2/4)/2 får jag ihop det. För då bör ju 2:orna slå ut varandra rnligt denna regeln.... och svaret bli 4 och inte 0.25. Eller jag rör kanske ihop det för mycket för mig.

Tänk det i ord: Hur mycket är hälften av två fjärdedelar?

Alternativt: Om 2:orna "slår ut varandra" så har du ju en fyra kvar i nämnaren, d v s 1/4.

Ja jag kom på att jag formulera min fråga lite fel. Så redigerade den. Och försökte förklara hur jag tänker med ekvationen som fick mig att börja klura  (X×3×7×15) /45 = 56. Och min tänke är ju att 3x15=45. Så då kan man styrka dem och förenkligen i leder blir 7x. Men jag minns inre hur det kommer sig att man kan stryka och hålla på det sättet. Och känner mig skit korkar när jag försöker klura på det nu.  För jag förstår ju att samma tal i töljare och nämnare är lika med 1 och där med obetydade i en ekvation.Men när jag tänker på det som att man multiplicera hela vänster ledet (x×7×45)/45 med 45 så förstår jag inte riktigt hur det slår ut 45. Och det är det jag undrar hur det kommer sig. Om det finns en bra förklaring på den regeln. 

Smaragdalena 78384 – Lärare
Postad: 16 sep 2022 20:30
Myrup skrev:
Visa spoiler

Skriv ditt dolda innehåll här

 

Smaragdalena skrev:

punkt 3.5: x=(a+1)(a+1)(a-3)x=\frac{(a+1)}{(a+1)}(a-3) och x/x har ju värdet 1 för alla värden på x (även a+1).

 

Inte ens när jag tar de mest simpla exemplen typ (2/4)/2 får jag ihop det. För då bör ju 2:orna slå ut varandra rnligt denna regeln.... och svaret bli 4 och inte 0.25. Eller jag rör kanske ihop det för mycket för mig.

Tänk det i ord: Hur mycket är hälften av två fjärdedelar?

Alternativt: Om 2:orna "slår ut varandra" så har du ju en fyra kvar i nämnaren, d v s 1/4.

Ja jag kom på att jag formulera min fråga lite fel. Så redigerade den. Och försökte förklara hur jag tänker med ekvationen som fick mig att börja klura  (X×3×7×15) /45 = 56. Och min tänke är ju att 3x15=45. Så då kan man styrka dem och förenkligen i leder blir 7x. Men jag minns inre hur det kommer sig att man kan stryka och hålla på det sättet. Och känner mig skit korkar när jag försöker klura på det nu.  För jag förstår ju att samma tal i töljare och nämnare är lika med 1 och där med obetydade i en ekvation.Men när jag tänker på det som att man multiplicera hela vänster ledet (x×7×45)/45 med 45 så förstår jag inte riktigt hur det slår ut 45. Och det är det jag undrar hur det kommer sig. Om det finns en bra förklaring på den regeln. 

Snälla, redigera aldrig i ett inlägg som har blivit besvarat, då blir det så rörigt. Återställ ditt förstainlägg i sitt originalskick och skriv ett nytt inlägg istället.

Myrup 24
Postad: 16 sep 2022 20:35
Smaragdalena skrev:
Myrup skrev:
Visa spoiler

Skriv ditt dolda innehåll här

 

Smaragdalena skrev:

punkt 3.5: x=(a+1)(a+1)(a-3)x=\frac{(a+1)}{(a+1)}(a-3) och x/x har ju värdet 1 för alla värden på x (även a+1).

 

Inte ens när jag tar de mest simpla exemplen typ (2/4)/2 får jag ihop det. För då bör ju 2:orna slå ut varandra rnligt denna regeln.... och svaret bli 4 och inte 0.25. Eller jag rör kanske ihop det för mycket för mig.

Tänk det i ord: Hur mycket är hälften av två fjärdedelar?

Alternativt: Om 2:orna "slår ut varandra" så har du ju en fyra kvar i nämnaren, d v s 1/4.

Ja jag kom på att jag formulera min fråga lite fel. Så redigerade den. Och försökte förklara hur jag tänker med ekvationen som fick mig att börja klura  (X×3×7×15) /45 = 56. Och min tänke är ju att 3x15=45. Så då kan man styrka dem och förenkligen i leder blir 7x. Men jag minns inre hur det kommer sig att man kan stryka och hålla på det sättet. Och känner mig skit korkar när jag försöker klura på det nu.  För jag förstår ju att samma tal i töljare och nämnare är lika med 1 och där med obetydade i en ekvation.Men när jag tänker på det som att man multiplicera hela vänster ledet (x×7×45)/45 med 45 så förstår jag inte riktigt hur det slår ut 45. Och det är det jag undrar hur det kommer sig. Om det finns en bra förklaring på den regeln. 

Snälla, redigera aldrig i ett inlägg som har blivit besvarat, då blir det så rörigt. Återställ ditt förstainlägg i sitt originalskick och skriv ett nytt inlägg istället.

Jag förstår! Det var inte meningen. Hur återställer jag det? För det har du helt rätt i och det är smartare att jag gör om och gör rätt!

Smaragdalena 78384 – Lärare
Postad: 16 sep 2022 20:41

Har du riktig tur så kan du hitta ditt gamla inlägg genom Google, men det är inte alltid det går. Om det inte funkar får du skriva in det på nytt.

Myrup 24
Postad: 16 sep 2022 20:56
Smaragdalena skrev:

Har du riktig tur så kan du hitta ditt gamla inlägg genom Google, men det är inte alltid det går. Om det inte funkar får du skriva in det på nytt.

Jag hittar inte mitt gamla. Eller kommer ihåg hur jag formulerade mig. Men skall komma ihåg detta i framtiden. Redigera aldrig ett postat inlägg på detta viset. För det rör bara till det, det är bättre att låta der bara och hellre posta en ny fråga. Det förstår jag nu. 

 

Tack för hjälpen ändå. Det är tålmodigt av dig att hjälpa sånna som mig! Jag vet att du har svarat och hjälp mig innan och hoppas att du vill fortsätta så i framtiden om du ser ett av mina inlägg! För du är bra på det!

 

Så tack och förlåt för att jag rörde till det!

Svara Avbryt
Close