29 svar
318 visningar
lamayo är nöjd med hjälpen
lamayo 2570
Postad: 13 apr 2020 17:26

Hur snabbt ökar avståndet

Skulle behöva hjälp med 6an. Har löst första delen såhär:

Men vet inte hur jag ska bestämma nästa del alltså hur snabbt avståndet ökar kl. 16:00. Derivatan är väll rimlig att använda men kommer inte på något uttryck som jag kan derivera.

Tacksam för hjälp!

Affe Jkpg 6630
Postad: 13 apr 2020 17:38

Du har redan dragit linjen från utgångspunkten till positionen kl. 16.00. Förläng den linjen som en slags stödlinje

"Projecera" hastighetsvektorn med beloppet 30knop på den förlängda linjen.

lamayo 2570
Postad: 13 apr 2020 18:05
Affe Jkpg skrev:

Du har redan dragit linjen från utgångspunkten till positionen kl. 16.00. Förläng den linjen som en slags stödlinje

"Projecera" hastighetsvektorn med beloppet 30knop på den förlängda linjen.

Har satt hastighetsvektorn med 30 knop v=e300. Hur vet jag riktningsvektorn jag ska projicera på?

Affe Jkpg 6630
Postad: 13 apr 2020 19:16

Hur vet jag riktningsvektorn jag ska projicera på?

Har du ritat?

Greenberg 12 – Fd. Medlem
Postad: 13 apr 2020 20:03 Redigerad: 13 apr 2020 20:05

Du vet att fartyget avviker kl. 15:00 och sträckan S i den nya riktningen växer enligt S = 30t där tiden t mäts i timmar från kl 15:00

Använd triangeln du ritat upp samt cosinussatsen så får du

x2= 900t2+1800t+3600 = 900(t2+2t+4)

x(t) = 30t2+2t+4

Derivera och bestäm x'(t) och sätt in t = 1 för att få förändringshastigheten i nautiska mil per timme

lamayo 2570
Postad: 13 apr 2020 20:11 Redigerad: 13 apr 2020 20:12
Greenberg skrev:

Du vet att fartyget avviker kl. 15:00 och sträckan S i den nya riktningen växer enligt S = 30t där tiden t mäts i timmar från kl 15:00

Använd triangeln du ritat upp samt cosinussatsen så får du

x2= 900t2+1800t+3600 = 900(t2+2t+4)

x(t) = 30t2+2t+4

Derivera och bestäm x'(t) och sätt in t = 1 för att få förändringshastigheten i nautiska mil per timme

oj tack det var ju hur enkelt som helst nu! Skulle vara kul om jag kunde förstå det andra sättet att lösa den nu också :)

lamayo 2570
Postad: 13 apr 2020 20:22
Affe Jkpg skrev:

Hur vet jag riktningsvektorn jag ska projicera på?

Har du ritat?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 14 apr 2020 12:04

Se figur nedan.

Vi har att

x2 = xx, där • betyder skalärprodukt.

Om vi nu deriverar båda led i ekvationen ovan map t så erhåller vi

2xdxdt = 2xdxdt, från vilket vi får

dxdt = xxdxdt = xxv.

Så enhetsvektorn vi skall projicera mot är xx.

Notera att

v = 30(-sin(60)ex+cos(60)ey).

Kom i håg att man frågar efter vad som gäller vid t = 1, där t definieras pss som i Greenbergs inlägg.

Hoppas du kan komma vidare nu.

Jroth 1191 – Fd. Medlem
Postad: 14 apr 2020 13:16 Redigerad: 14 apr 2020 13:30
lamayo skrev:
Affe Jkpg skrev:

Du har redan dragit linjen från utgångspunkten till positionen kl. 16.00. Förläng den linjen som en slags stödlinje

"Projecera" hastighetsvektorn med beloppet 30knop på den förlängda linjen.

Har satt hastighetsvektorn med 30 knop v=e300. Hur vet jag riktningsvektorn jag ska projicera på?

Du har ju redan räknat fram sidorna i din triangel.  Valfritt triangelsamband ger, cos(u)=47\cos(u)=\sqrt{\frac{4}{7}}. Alltså blir din sökta hastighet (skalärprodukten a·b=|a||b|cos(u)a\cdot b=|a|\,|b|\, \cos(u))

|v|cos(u)=607|\vec{v}|\cos(u)=\frac{60}{\sqrt{7}}

lamayo 2570
Postad: 14 apr 2020 21:26
PATENTERAMERA skrev:

Se figur nedan.

Vi har att

x2 = xx, där • betyder skalärprodukt.

Om vi nu deriverar båda led i ekvationen ovan map t så erhåller vi

2xdxdt = 2xdxdt, från vilket vi får

dxdt = xxdxdt = xxv.

Så enhetsvektorn vi skall projicera mot är xx.

Notera att

v = 30(-sin(60)ex+cos(60)ey).

Kom i håg att man frågar efter vad som gäller vid t = 1, där t definieras pss som i Greenbergs inlägg.

Hoppas du kan komma vidare nu.

Säkert dum fråga men hur får du fram hastighetsvektorn?

lamayo 2570
Postad: 14 apr 2020 21:44
Jroth skrev:
lamayo skrev:
Affe Jkpg skrev:

Du har redan dragit linjen från utgångspunkten till positionen kl. 16.00. Förläng den linjen som en slags stödlinje

"Projecera" hastighetsvektorn med beloppet 30knop på den förlängda linjen.

Har satt hastighetsvektorn med 30 knop v=e300. Hur vet jag riktningsvektorn jag ska projicera på?

Du har ju redan räknat fram sidorna i din triangel.  Valfritt triangelsamband ger, cos(u)=47\cos(u)=\sqrt{\frac{4}{7}}. Alltså blir din sökta hastighet (skalärprodukten a·b=|a||b|cos(u)a\cdot b=|a|\,|b|\, \cos(u))

|v|cos(u)=607|\vec{v}|\cos(u)=\frac{60}{\sqrt{7}}

förstår inte riktigt varför skalärprodukten ger oss hur snabbt avståndet ökar 16.00?

Jroth 1191 – Fd. Medlem
Postad: 14 apr 2020 22:47 Redigerad: 14 apr 2020 22:48
lamayo skrev:

förstår inte riktigt varför skalärprodukten ger oss hur snabbt avståndet ökar 16.00

För att linjen du projicerar hastighetsvektorn på är radien från hamnen klockan 16.00.

Den del av hastigheten som är parallell med r^\hat{r} avgör ju hur snabbt avståndet ändras i radiell led. Jämför polära koordinater.

r=rr^\mathbf{r}=r\hat{r}

r˙=r˙r^+rθ˙θ^\dot{\mathbf{r}}=\dot{r}\hat{r}+r\dot{\theta}\hat{\theta}

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 15 apr 2020 00:13
lamayo skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Se figur nedan.

Vi har att

x2 = xx, där • betyder skalärprodukt.

Om vi nu deriverar båda led i ekvationen ovan map t så erhåller vi

2xdxdt = 2xdxdt, från vilket vi får

dxdt = xxdxdt = xxv.

Så enhetsvektorn vi skall projicera mot är xx.

Notera att

v = 30(-sin(60)ex+cos(60)ey).

Kom i håg att man frågar efter vad som gäller vid t = 1, där t definieras pss som i Greenbergs inlägg.

Hoppas du kan komma vidare nu.

Säkert dum fråga men hur får du fram hastighetsvektorn?

x = 60ey + 30t(-sin(60)ex + cos(60)ey). Derivera Map t.

v = dxdt = 30(-sin(60)ex+cos(60)ey)

lamayo 2570
Postad: 20 apr 2020 18:53
PATENTERAMERA skrev:
lamayo skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Se figur nedan.

Vi har att

x2 = xx, där • betyder skalärprodukt.

Om vi nu deriverar båda led i ekvationen ovan map t så erhåller vi

2xdxdt = 2xdxdt, från vilket vi får

dxdt = xxdxdt = xxv.

Så enhetsvektorn vi skall projicera mot är xx.

Notera att

v = 30(-sin(60)ex+cos(60)ey).

Kom i håg att man frågar efter vad som gäller vid t = 1, där t definieras pss som i Greenbergs inlägg.

Hoppas du kan komma vidare nu.

Säkert dum fråga men hur får du fram hastighetsvektorn?

x = 60ey + 30t(-sin(60)ex + cos(60)ey). Derivera Map t.

v = dxdt = 30(-sin(60)ex+cos(60)ey)

Tack så mkt! jag förstår!

lamayo 2570
Postad: 20 apr 2020 19:07
PATENTERAMERA skrev:

Se figur nedan.

Vi har att

x2 = xx, där • betyder skalärprodukt.

Om vi nu deriverar båda led i ekvationen ovan map t så erhåller vi

2xdxdt = 2xdxdt, från vilket vi får

dxdt = xxdxdt = xxv.

Så enhetsvektorn vi skall projicera mot är xx.

Notera att

v = 30(-sin(60)ex+cos(60)ey).

Kom i håg att man frågar efter vad som gäller vid t = 1, där t definieras pss som i Greenbergs inlägg.

Hoppas du kan komma vidare nu.

jag hänger nu med fram tills du deriverar den sida om likhetstecknet där skalärprodukten är. Hur deriverar man skalärprodukten?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 20 apr 2020 20:39 Redigerad: 20 apr 2020 20:39

x = (x1, x2, x3).

ddt(xx) = ddt k=13xk2 = k=13dxk2dt = k=132xkdxkdt =

2(x1, x2, x3) • (dx1dtdx2dtdx3dt) = 2xdxdt.

lamayo 2570
Postad: 21 apr 2020 21:20
PATENTERAMERA skrev:

x = (x1, x2, x3).

ddt(xx) = ddt k=13xk2 = k=13dxk2dt = k=132xkdxkdt =

2(x1, x2, x3) • (dx1dtdx2dtdx3dt) = 2xdxdt.

tack! kan man förklara varför man gör så?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 22 apr 2020 01:06 Redigerad: 22 apr 2020 01:17

Det var svar på din fråga hur man får fram derivatan av skalärprodukten x • x. Jag härledde formeln baserat på en komponentframställning, du kan härleda den direkt utifrån derivatans definition om du så önskar, men jag tyckte detta bevis var lite smidigare.

Derivatan av en skalärprodukt uppfyller en form av produktregel, liknande Leibniz formel för en produkt av av två reella funktioner.

ddtuv = dudtv + udvdt. Vår formel är ett specialfall av denna formeln.

Hoppas det blev klarare.

ErikR 188
Postad: 22 apr 2020 21:34

Lite off topic: Påminner om när jag låg i flottan och vi skulle räkna ut hur man skjuter torpeder.

lamayo 2570
Postad: 24 apr 2020 12:53
PATENTERAMERA skrev:

Det var svar på din fråga hur man får fram derivatan av skalärprodukten x • x. Jag härledde formeln baserat på en komponentframställning, du kan härleda den direkt utifrån derivatans definition om du så önskar, men jag tyckte detta bevis var lite smidigare.

Derivatan av en skalärprodukt uppfyller en form av produktregel, liknande Leibniz formel för en produkt av av två reella funktioner.

ddtuv = dudtv + udvdt. Vår formel är ett specialfall av denna formeln.

Hoppas det blev klarare.

förstår det nu tack! nästa fråga jag har är hur man från det får ut att dxdt=xxdxdt?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 24 apr 2020 14:32

Vi har visat att

2xdxdt = 2xdxdt.

Dividera båda led med 2xoch du har slutresultatet.

lamayo 2570
Postad: 26 apr 2020 13:58 Redigerad: 26 apr 2020 14:10
PATENTERAMERA skrev:

Vi har visat att

2xdxdt = 2xdxdt.

Dividera båda led med 2xoch du har slutresultatet.

juste, vart bara osäker på om man skulle dela allt med det eller bara ena (sidor av skalärproduktstecknet alltså). Förstår sedan inte vad jag ska projicera på xx. Är det hastighetsvektor och varför gör man det isåfall?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 27 apr 2020 13:32

x är vektorn som går från vår startpunkt till vårt nuvarande läge. xär därmed avtståndet mellan vår startpunkt och vårt nuvarande läge.

Frågan gällde hur snabbt avståndet ändras vid en given tidpukt. Detta ges ju av dxdt, utvärderad vid den aktuella tidpunkten. Vi har tagit fram en formel för att beräkna dxdt.

dxdtxxdxdt.

Notera att dxdt är ingenting annat än den momentana hastigheten v, så formeln kan även skrivas

dxdtvcosθ, där θ är vinkeln mellan vektorn x och vektorn v.

Detta är uppenbarlien ett mått på hur mycket av hastigheten v som har samma riktning som vektorn x.

lamayo 2570
Postad: 1 maj 2020 19:42
PATENTERAMERA skrev:

x är vektorn som går från vår startpunkt till vårt nuvarande läge. xär därmed avtståndet mellan vår startpunkt och vårt nuvarande läge.

Frågan gällde hur snabbt avståndet ändras vid en given tidpukt. Detta ges ju av dxdt, utvärderad vid den aktuella tidpunkten. Vi har tagit fram en formel för att beräkna dxdt.

dxdtxxdxdt.

Notera att dxdt är ingenting annat än den momentana hastigheten v, så formeln kan även skrivas

dxdtvcosθ, där θ är vinkeln mellan vektorn x och vektorn v.

Detta är uppenbarlien ett mått på hur mycket av hastigheten v som har samma riktning som vektorn x.

förlåt om jag är lite trög men varför är dxdt=vcosθ?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 1 maj 2020 20:49

Om man har två vektorer a och b så brukar skalärprodukten • definieras genom sambandet

a • b = abcosθ, där θ är vinkeln mellan vektorerna.

I vårt fall har vi

xx • v = xxvcosθ = xxvcosθ = 1·vcosθ.

lamayo 2570
Postad: 2 maj 2020 12:56
PATENTERAMERA skrev:

Om man har två vektorer a och b så brukar skalärprodukten • definieras genom sambandet

a • b = abcosθ, där θ är vinkeln mellan vektorerna.

I vårt fall har vi

xx • v = xxvcosθ = xxvcosθ = 1·vcosθ.

aaa okej men jag skrev in 30(-sin60+cos(60))*2/7och fick då 607(32-12).Men

facit har bara 60/roten ur 7. Vad gör jag för fel?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 2 maj 2020 13:47

Sätt e = -sin(60)ex + cos(60)ey.

xt = 30te + 60ey

vt = 30e

x1 • v1 = 302 + 30·60e • ey = 302 + 30·60·cos(60) = 2·302.

Du har tidigare räknat ut att |x1| = 307, så vi får

dxdtt=1=60/7.

Notera att |-sin(60)ex + cos(60)ey| = 1. Så |v| = 30.

lamayo 2570
Postad: 5 maj 2020 12:06
PATENTERAMERA skrev:

Sätt e = -sin(60)ex + cos(60)ey.

xt = 30te + 60ey

vt = 30e

x1 • v1 = 302 + 30·60e • ey = 302 + 30·60·cos(60) = 2·302.

Du har tidigare räknat ut att |x1| = 307, så vi får

dxdtt=1=60/7.

Notera att |-sin(60)ex + cos(60)ey| = 1. Så |v| = 30.

aha! det enda jag inte förstår är varför vi behöver räkna ut x(1) skalärmultiplicerat med v(t)?

PATENTERAMERA Online 5427
Postad: 5 maj 2020 12:25

Jag utnyttjade bara den formel som vi tagit fram.

dxdt=xxv.

Sedan var vi ju speciellt intresserade av vad som gäller vid t = 1, där vi antagit t som 0 då båten svänger, dvs vid 15.00, så t = 1 motsvarar 16.00.

Du kan även räkna ut detta med formeln dxdt=vcosθ. Se Jroths beräkning nedan.

lamayo 2570
Postad: 5 maj 2020 20:06
PATENTERAMERA skrev:

Jag utnyttjade bara den formel som vi tagit fram.

dxdt=xxv.

Sedan var vi ju speciellt intresserade av vad som gäller vid t = 1, där vi antagit t som 0 då båten svänger, dvs vid 15.00, så t = 1 motsvarar 16.00.

Du kan även räkna ut detta med formeln dxdt=vcosθ. Se Jroths beräkning nedan.

nu fattar jag äntligen! :D Tack för att du orkade svara på de hundratals följdfrågorna....

Svara Avbryt
Close