33 svar
160 visningar
Hejhej! 672
Postad: 14 jul 2023 10:44

Hur stor effekt utövar cyklisten?, Acceleration?

Hej! Jag försöker lösa denna fråga från en gammal tenta (fråga 3). Jag tror jag kanske kommit en bit på väg men vet inte hur jag ska göra för att få fram accelerationen:( jag tänker att jag måste använda vinkeln på något sätt men vet inte hur eller vilken formel jag ska använda:(

Så här ser frågan ut (fråga 3):

Så här har jag tänkt:

Tack på förhand!

Pieter Kuiper Online 7287
Postad: 14 jul 2023 10:55 Redigerad: 14 jul 2023 10:56
Hejhej! skrev:

vet inte hur jag ska göra för att få fram accelerationen:(  

Accelerationen är noll (cyklistens fart är konstant, riktningen ändras inte).

Ture Online 9898 – Livehjälpare
Postad: 14 jul 2023 12:26

P= Fv, som du skrev, v är given, hur stor är F när v är konstant? 

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 11:40

Om V är konstant så har vi ingen acceleration och eftersom F = ma så blir F = m*0 = 0. Men få skulle det innebära att P = F*v = 0*v = 0 och det finns inte något sådant alternativ så detta kan inte stämma:(

Ture Online 9898 – Livehjälpare
Postad: 15 jul 2023 11:44 Redigerad: 15 jul 2023 11:45

Det är rätt att summa krafter i färdriktningen är 0. Men du har en kraft som verkar uppför backen, cyklisten står för den, och en kraft som försöker dra cyklisten nerför backen.

Som alltid: Rita figur, sätt ut krafter, komposantuppdela! 

Pieter Kuiper Online 7287
Postad: 15 jul 2023 12:08
Hejhej! skrev:

skulle det innebära att P = F*v = 0*v = 0 och det finns inte något sådant alternativ så detta kan inte stämma :(

Man ska också tänka sig in i situationen, hur det är att cykla uppför, hur det känns att ta sig uppför en backe. Att lutningen spelar en roll, osv.  Som Ture säger, det är bra att rita ett diagram, också för att man då tänker på hur det är.

Det är tyvärr inte ovanligt att elever har lärt sig att lita på formler när de ska räkna fysikuppgifter.

Men här, om ens formel säger att svaret är noll, kan det inte vara rätt. Även om det hade funnits med i svarsalternativen.


Ture Online 9898 – Livehjälpare
Postad: 15 jul 2023 12:28

tänk dig scenariot att du står högst upp i en backe med din cykel, om du släpper bromsen, vad händer? Varför?

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 13:46 Redigerad: 15 jul 2023 13:46

Försöker sätta ut krafter men det är inte många krafter jag finner:( de säger att man sak borde från friktion och luftmotstånd så då ser jag bara tyngdkraft, normalkraft och kraften som människan skapar när han trampar för att cykla uppför. 

Jo det är nog sant, man bör rita🙈

Om jag skulle vara högst upp på backen och släppa bromsen skulle jag åka nedåt igen på grund av tyngdkraften? 

Så hör tänker jag mig situationen:

Laguna Online 28747
Postad: 15 jul 2023 14:06

Man kan tänka så här: hur mycket högre kommer cyklisten på 1 s? Hur stor ökning i potentiell energi innebär det?

D4NIEL 2582
Postad: 15 jul 2023 14:16 Redigerad: 15 jul 2023 14:19

Du har hittat tre krafter och kraftjämvikt utmed backen ger F-mgx=0F-mg_x=0 enligt din figur (mgx=mgsin(θ)mg_x=mg\sin(\theta))

F·v=?F\cdot v=?

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 14:32

Jag vet inte hur högt han kommer på 1 sekund eller hur stor potentiell energi det innebär:(

Jag håller med om uträkningen av F! Men får fel svar på effekten:(

Så här blir mina beräkningar:

D4NIEL 2582
Postad: 15 jul 2023 14:37 Redigerad: 15 jul 2023 14:39

Vinkeln är 6 grader, inte 60 grader, hallå!? :)

 

(och glöm inte g=9.82m/s² och v är 5m/s inte 0.5m/s)

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 14:42

Oj! Ja det är sant:D tack! Nu tror jag det blev rätt, för nu blev det 44W:)

Tack för hjälpen!

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 14:43

Är fortfarande nyfiken på hur man ska tänka dock om man vill lösa det på ditt sätt Laguna?:) Tänker det är bra att lära sig båda:D

D4NIEL 2582
Postad: 15 jul 2023 14:56 Redigerad: 15 jul 2023 15:25

Nä, 44W kan det inte bli. Du har förmodligen fortfarande räknat med 0.5 m/s istället för 5m/s som hastighet.

Apropå det här med lutningar och backar, vanligtvis anger man en backes lutning i stigning. En stigning på 10% innebär att man stiger 10 meter i y-led på 100 meter i x-led. Så här ser varningsskylten ut för en sådan backe:

10% stigning motsvarar ungefär θ=6°\theta=6^\circ lutning.

En av världens längsta och brantaste preparerade skidbackar är Harakiri som har en stigning på 78% vilket motsvarar en lutning på θ=38°\theta=38^\circ

Så här ser det ut när man åker skidor där: https://www.youtube.com/watch?v=7Vu89yTRRGU

Var alltså väldigt misstänksam om det skulle dyka upp en dubbelt så stor lutningsvinkel θ\theta för en cykelbacke!

 

 

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 15:36

Jo det är sant nu när jag multiplicerade med 5 istället för 0,5 så fick jag fram 0,44kW:) 

Hur får man fram att en 10% stigning motsvarar 6 grader?

Laguna Online 28747
Postad: 15 jul 2023 15:39
Hejhej! skrev:

Är fortfarande nyfiken på hur man ska tänka dock om man vill lösa det på ditt sätt Laguna?:) Tänker det är bra att lära sig båda:D

Först är det ren geometri. Rita en rätvinklig triangel med en vinkel 6 grader och med hypotenusan så lång som cyklisten kommer på en sekund.

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 16:02

Ah okej! Nu har jag kommit hit:) :

Dock får jag inte samma svar som innan:( 

Laguna Online 28747
Postad: 15 jul 2023 16:07

Det där är en ganska brant backe.

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 16:23

Ja🙈 men var det inte 6 graders vinkel?

Ture Online 9898 – Livehjälpare
Postad: 15 jul 2023 16:37

Jo men inte där! 

Vinkeln som anger backens lutning är mellan horisontalplanet och backen. 

Hejhej! 672
Postad: 15 jul 2023 17:07

Ahh okej! Så ni menar så här:

Do använde jag ju 6° i andra hörnet när jag räknade på andra sättet:( 

Laguna Online 28747
Postad: 15 jul 2023 17:16

Det borde du inte ha gjort. Tänk på hur backen kan se ut i verkligheten.

Hejhej! 672
Postad: 16 jul 2023 09:32 Redigerad: 16 jul 2023 09:35

Men då borde det vara mgcos(6) och inte mgsin(6)? För ovan enligt min ritning blir F och mgx mgsin6 men då hade jag det andra hörnet som 6°:

Hejhej! 672
Postad: 16 jul 2023 09:36

Om jag använder cos6 istället får jag:

85*9,807*cos(6)*5= 4,1 kW och det finns inte med som svarsalternativ:(

Yngve Online 38019 – Livehjälpare
Postad: 16 jul 2023 13:26 Redigerad: 16 jul 2023 13:26

Det är bra att göra en rimlighetskontroll av sina tankegångar/beräkningar.

Tänk dig extremfallet att lutningen är 0°. Vad borde effekten då bli (med tanke på att friktion och luftmotstånd försummas)? Stämmer det med din formel?

Tänk dig nu att lutningen ökar från 0° till 6°.

Borde effekten då öka eller minska? Stämmer det med din formel?

Hejhej! 672
Postad: 16 jul 2023 13:33

Om lutningen vore 0 skulle sin0 göra att effekten blir 0 vilket kanske kan stämma med tanke på att det varken finns friktion eller luftmotstånd?

 

Om graderna skulle öka så skulle effekten öka vilket stämmer med formeln

Yngve Online 38019 – Livehjälpare
Postad: 16 jul 2023 13:38
Hejhej! skrev:

Om lutningen vore 0 skulle sin0 göra att effekten blir 0 vilket kanske kan stämma med tanke på att det varken finns friktion eller luftmotstånd?

Ja, det stämmer 

Om graderna skulle öka så skulle effekten öka vilket stämmer med formeln

Vilken av dina formler? Den i svar #25 eller den i svar #24?

Hejhej! 672
Postad: 16 jul 2023 16:20

Den i svar 24, den i svar 25 skulle istället effekten minska eftersom

85*9,807*cos0*5 = 4167,975...W

och

85*9,807*cos6*5 = 4145,142...W

Yngve Online 38019 – Livehjälpare
Postad: 16 jul 2023 17:25

OK bra.

Försök till förklaring av resonemanget kring hur mycket cyklisten lyfter ekipaget på 1 sekund;

På 1 sekund tar sig cyklisten 5 meter framåt och 5•sin(6°) uppåt, eftersom backens lutning är 6°.

Kraften som krävs för detta lyft är 85g.

Arbetet som utförs på 1 sekund är alltså 85g•5•sin(6°) \approx 436 J.

Effekten är alltså ungefär 440 W, dvs 0,44 kW.

Hejhej! 672
Postad: 16 jul 2023 18:03

Ah okej är effekten arbete/sekund?

Bubo 7053
Postad: 16 jul 2023 19:36

Ja,

Effekt = Arbete / Tid

Laguna Online 28747
Postad: 16 jul 2023 19:43

Jag betraktar det som själva definitionen av effekt.

Hejhej! 672
Postad: 17 jul 2023 09:11

Okej tack!:)

Svara Avbryt
Close