2 svar
975 visningar
Fotografen är nöjd med hjälpen
Fotografen 14
Postad: 2 okt 2018 07:50

Hur tänka vid faktorisering av n-fakultet?

Hej!

Jag har en uppgift som lyder n!-(n-1)! som ska faktoriseras och jag har kommit fram till att man kan göra följande:

n*(n-1)!-(n-1)*(n-2)! som även kan skrivas n*(n-1)*(n-2)!-(n-1)*(n-2)!

Hur ska man sedan tänka? Vilka regler finns det för faktorisering av fakulteter? Som jag har förstått det så är det viktigt att se var ! står i uttrycket. Kan man bryta ut faktorer som har ! ?

Kan jag skriva (n-2)!*(n-1)*(n-1)?

Yngve 38165 – Livehjälpare
Postad: 2 okt 2018 08:03
Fotografen skrev:

Hej!

Jag har en uppgift som lyder n!-(n-1)! som ska faktoriseras och jag har kommit fram till att man kan göra följande:

n*(n-1)!-(n-1)*(n-2)! som även kan skrivas n*(n-1)*(n-2)!-(n-1)*(n-2)!

Hur ska man sedan tänka? Vilka regler finns det för faktorisering av fakulteter? Som jag har förstått det så är det viktigt att se var ! står i uttrycket. Kan man bryta ut faktorer som har ! ?

Kan jag skriva (n-2)!*(n-1)*(n-1)?

Du gör som med vanlig faktorisering.

Om du tycker att det är svårt med fakulteterna kan du betrakta dem som vanliga obekanta.

Du har gjort rätt i början men du krånglar till det i onödan.

n! - (n-1)! = n*(n-1)! - (n-1)!

Om du nu kallar (n-1)! för a så är ditt uttryck n*a - a. Faktorisera det och byt sedan tillbaka från a till (n-1)!

Kommer du vidare då?

Fotografen 14
Postad: 2 okt 2018 09:27

Hej igen!

Jag såg, strax efter det att jag hade postat mitt inlägg, att man kan skriva uttrycket (n-2)!*(n-1)*(n-1) som (n-1)^2*(n-2)! vilket är det som redovisas i facit.

Förstår ditt resonemang att sätta a = (n-1)! => n*a-a =>a*(n-1) och där ersätta a med (n-1)! => (n-1)!*(n-1)

Dock är det som du säger ett enklare och kortare svar att ange (n-1)*(n-1)!.

Jag har som vana att alltid sätta in värden i förenklade uttryck för att se att  man kommer fram till samma svar och sätter man in tex 5 som n i:

n!-(n-1)!

(n-1)^2*(n-2)!

(n-1)*(n-1)!

så får jag samma svar på alla tre alternativen dvs 96.

Det är så inom matematikens underbara värld att det oftast finns olika sätt att lösa ett problem på.

Svara Avbryt
Close