I vilka av punkterna är potentialen noll?
Hej!
Jag förstår inte varför svaret inte bara är D och de övriga stämmer?
Laddningarna är ju olika stora, så de kan inte ta ut varandra mitt emellan. Nollan måste vara förskjuten mot den mindre av dem.
Vad gäller G så så avtar potentialen linjärt med avståndet. Därför är det rimligt att G är en nolla eftersom +10 är dubbelt så långt bort som -5.
sictransit skrev:Laddningarna är ju olika stora, så de kan inte ta ut varandra mitt emellan. Nollan måste vara förskjuten mot den mindre av dem.
Vad gäller G så så avtar potentialen linjärt med avståndet. Därför är det rimligt att G är en nolla eftersom +10 är dubbelt så långt bort som -5.
Jag förstår inte riktigt. Ja de har olika laddningar. Men jag ser inte hur det är dubbelt så långt från +10nC till G som -5nC till G och samma sak E. Varför gäller det inte i B och A punkterna?
destiny99 skrev:sictransit skrev:Laddningarna är ju olika stora, så de kan inte ta ut varandra mitt emellan. Nollan måste vara förskjuten mot den mindre av dem.
Vad gäller G så så avtar potentialen linjärt med avståndet. Därför är det rimligt att G är en nolla eftersom +10 är dubbelt så långt bort som -5.
Jag förstår inte riktigt. Ja de har olika laddningar. Men jag ser inte hur det är dubbelt så långt från +10nC till G som -5nC till G och samma sak E. Varför gäller det inte i B och A punkterna?
Jag använder V=kQr. Vi skippar k och får V=Qr.
Givet avståndet r från ena laddningen och (1-r) från den andra skall potentialerna bli noll. Då kan vi ställa upp:
Löser man för r får man r=2/3, alltså punkten E.
På samma sätt kan jag argumentera för att G är rätt svar, men inte varför F är fel. Måste tänka lite, eller så kan någon annan svara bättre.
Vi kan införa en koordinataxel sådan att den positiva laddningen är i origo. Vi antar att avståndet mellan laddningarna är en enhet. Om vi bortser från en multiplikativ konstant så kan potentialen längs axeln skrivas
V(x) = 2/|x| - 1/|x-1|.
Potentialen är noll då |x| = 2|x-1|. En sådan där absolutbeloppsekvation som man övade på som en galning i gymnasiet.
Dela upp i tre fall. x > 1. 0 < x < 1. x < 0.