4 svar
34 visningar
naturarecheck 360
Postad: 13 nov 16:55 Redigerad: 13 nov 20:23

Idrott och hälsa

Hej! Jag vill kunna cykla längre (på ett spinningpass) under samma tid och motstånd om tre veckor. Visst är det min uthållighet som måste förbättras då?


Tråd flyttad från >Övriga ämnen >Om skolan till >Fler ämnen >Idrott och hälsa. /Smutstvätt, moderator 

mag1 6395
Postad: 13 nov 17:38

Nej, med ökad uthållighet skulle du orka cykla under en längre tid med samma motstånd, d.v.s. orka med ansträngningen över en lägre tid, och på så vis komma en längre sträcka.

Det skiljer sig från det du beskriver, att du vill kunna cykla en längre sträcka på samma tid. I det scenario du beskriver måste ju hastigheten vara högre, för att du skall kunna färdas en längre sträcka på samma tid (tiden är ju konstant). Motsvarande, s=v*t

manik 67
Postad: 13 nov 17:53 Redigerad: 13 nov 18:05

Inom fysiologi brukar man dra gränsen mellan styrka och uthållighet någonstans runt 2 minuter. Vid kortare arbete, som t.ex. 1-5 repetitioner av att lyfta något tungt, kommer större delen av energin från de anaeroba processerna. Vid längre arbete tar de aeroba processerna över.

Ett 30-60 minuters spinningpass skulle jag definitivt kalla för uthållighetsträning, även om det säkert innehåller en del intensiva sekunder där de anaeroba systemen bidrar. Även en 800-meterslöpare lägger stort fokus på uthållighetsträning.

Edit: Hittade följande tabell i min lärobok [1]. Gränsen verkar gå vid ca 2 minuter och inte 30 sek som jag kom ihåg.

[1] Katch, Katch: Exercise Physiology 7th ed.

naturarecheck 360
Postad: 13 nov 18:15

Ok men om jag vill orka cykla längre än 60 minuter då måste jag förbättra min uthållighet alltså?

Då undrar jag: Då måste jag väl förbättra min maximala styrka också. Jag har läst det. Man vill ju förbättra sin maxstyrka genom typ knäböj och marklyft. Få reps men tung vikt. Det gör att kapillärtätheten ökar men man får inte större volym. Vilket man inte vill ha om man ska cykla längre eftersom man inte vill bära runt med stor volym muskler. Men då ökar typ 2x muskelfibrer men jag vill ju öka typ 1 muskelfibrer eftersom det är de som leder till bättre uthållighet.

Snälla hjälp mig tack

manik 67
Postad: 13 nov 19:03

Då undrar jag: Då måste jag väl förbättra min maximala styrka också. Jag har läst det.

Det beror på vilken typ av cyklist du vill bli. För en sprinter kan det vara värt att lägga på sig muskelmassa för att vinna i en 10 sekunders spurt. Vill du vinna i bergen på Tour de France är det förmodligen inte värt det. De flesta faller någonstans mellan dessa två ytterligheter.

Svara Avbryt
Close