6 svar
46 visningar
Hejsan266 694
Postad: 4 feb 00:34 Redigerad: 4 feb 00:35

Inversa funktioner- naturliga logaritmer

Hej, jag förstår inte varför svaret är ex/2 och inte e2x. Helt ärligt har jag också glömt bort alla naturliga logaritmers lagar. Varför ska jag dividera med 2?

Calle_K 1473
Postad: 4 feb 00:42

Ett sätt att testa om en funktion är en annans funktions invers är genom att stoppa in funktionen som argument till den andra funktionen och bekräfta så att resultatet blir identiteten (x).

Så, du vill hitta ett f-1(x) som uppfyller f(f-1(x))=ln(2f-1(x))=x

Hejsan266 694
Postad: 4 feb 00:47
Calle_K skrev:

Ett sätt att testa om en funktion är en annans funktions invers är genom att stoppa in funktionen som argument till den andra funktionen och bekräfta så att resultatet blir identiteten (x).

Så, du vill hitta ett f-1(x) som uppfyller f(f-1(x))=ln(2f-1(x))=x

Jag förstår fortfarande inte vad jag ska göra. Varför har du in utanför parentesen men 2 innanför?

Arktos 3928
Postad: 4 feb 00:50

Ett sätt att hitta inversen  är att lösa ut   x   ur sambandet   y = ln(2x) .
Prova!

Hejsan266 694
Postad: 4 feb 00:54 Redigerad: 4 feb 01:22

Jag fick till det!!!

 

Nu blir det många frågor.

1. Men ska jag använda mig av sammansatta funktioner nu när jag räknar inversa funktioner?

2. Blir förenkling eller svaret på en sammansatt funktion när det kommer till logaritmer alltid x?

3. Sedan märkte jag att i matteboken har de många uppgifter när det kommer till inversa funktioner att ta reda på värdemängd och definitionsmängd. Är detta något som förekommer på de nationella proven i matematik 4? Min lärare sa att det var lite onödigt att lära sig detta eftersom vi idag använder oss av tekniska hjälpmedel och om det finns otillåtna värden kommer grafen att automatiskt ta bort dem. 

Arktos 3928
Postad: 5 feb 01:43

Så bra.
Och det blev "rätt" svar?

Den sammansatta funktionen ska du använda för att visa
att den invers du fått fram verkligen är invers till den givna funktionen,
dvs att f(f-1(x)) är lika med  x .

Log-funktionen och exponentialfunktionen är varandras inverser
eftersom   [ y = ln(x) ]  <=>   [ x = e]

Det är alltid klädsamt att kolla att värdemängd och definitionsmängd
"passar ihop"  i sammansatta funktioner. 

Fråga din lärare om vilka krav som gäller.

Tomten 1656
Postad: 5 feb 10:35 Redigerad: 5 feb 10:37

Din lärares motivering ang ”tekniska hjälpmedel” känns inte helt ok. Tekniska hjälpmedel finns för så gott som all vanlig matematik, så då skulle man kunna slopa hela ämnet. Det avgörande är väl om det ingår i kursen eller inte och om så är fallet måste man räkna med att det också kan komma på prov. En lärobok kan dock innehålla uppgifter som inte ingår i kursen och då måste läraren påpeka detta.

Svara Avbryt
Close