10 svar
669 visningar
fridas 14
Postad: 20 mar 2020 12:17

Jag förstår mig inte på matte 2

Hej, jag har nu gjort om matte2 nationella för andra gången, fick 7/14 poäng på E-nivån... Jag har sjukt svårt för matte och har pluggat järnet hemma innan båda proven men när jag väl ska skriva proven förstår jag knappt vad uppgifterna går ut på. Finns det någon som har några tips, eller hjälp för hur jag ska klara av matten? 

parveln 729
Postad: 20 mar 2020 12:30

Hej och välkommen till pluggakuten.

Du säger att du har pluggat järnet inför provet. Det är såklart bra, men det kan inte ersätta kontinuerlugt pluggande under hela terminen/läsåret. Det allra bästa sättet att bli bra på matematik är att lösa uppgifter. Att se någon annan lösa uppgifter, t ex på internet ger inte alls lika mycket. För övrigt är det också viktigt att man har alla de förkunskaper som krävs, tex bör man behärska materialet från matte 1 väl.

 

Avslutningsvis brukar en känsla av att inte ens förstå vad uppgiften syftar på bero på att man inte har tillräckligt stor förståelse för materialet. Man kanske bara har lärt sig att lösa uppgifter som ser precis likadana som de som finns i boken, vilket givetvis inte är målet med att läsa en kurs. För att få en större förståelse rekommenderar jag att du, innan du börjar med uppgifterna, noggrannt läser igenom faktarutorna i boken där teorin ges. Se till att du förstår alla, eller iallafall de flesta stegen när de till exempel löser en exempeluppgift. Om du inte förstår allt gör det ingenting försök lösa en uppgift och återvänd till texten igen senare.

fridas 14
Postad: 20 mar 2020 12:52

Jag har läst kursen på distans i i 3 månader, i snitt har jag väl suttit 3/4 timmar varje dag och pluggat, så nog har jag pluggat kontinuerligt också. 

Ja jag är medveten om att jag inte har någon förståelse för materialet, där av att jag lagt ner så mycket tid på att plugga, Jag försöker lära mig allt utantill. Jag tycker att själva nationella provet är mycket svårare än någon av uppgifterna i boken för dom klarar jag av att lösa. På provet är det även extremt höga tal, en av uppgifterna som jag kommer ihåg skulle jag räkna ut roten ur 99, huvudräkning, ingen miniräknare. Vet inte om jag totalt missat hur man räknar ut roten ur utan minräknare, men det är inget jag behärskar. En annan av uppgifterna skulle jag räkna ur 3dje roten ur 12, även denna utan miniräknare, i slutändan får jag helt enkelt sitta och gissa mig till i princip allt. Men ja tack för tipsen ska se om det hjälper att titta noggrannare på faktarutorna. 

Smaragdalena 54364 – Lärare
Postad: 20 mar 2020 12:55

1. Läsförståelse. Om man inte förstår vad man läser kan man inte förvandla texten till matematik

2. Rita! Väldigt många uppgifter blir mycket lättare att förstå om man ritar en bild. Bilden behöver inte vara snygg!

 

Dessutom är det jätteviktigt att du behärskar Ma1 om du skall ha någon chans att klara av Ma2.

Och, precis som parveln skriver, öva och träna! Det är ingen som tror att man skall klara av att ta körkort utan att övningsköra. Det är samma sak med matten.

StudieRo 13
Postad: 20 mar 2020 19:09

Hej!

 

Kika lite på vilka uppgifter du hade problem med, så ser du säkert vad du behöver öva mer på.

Sträckplugga inte. Studera 30 min, ta en kort rast, och studera ytterligare 30 min, använd 5 min av dessa till repetition av vad du precis läst.

Det är inte läsandet som är det viktiga, det är förståelsen. Fundera medan du läser, ställ dig själv frågor om texten.

Smaragdalena 54364 – Lärare
Postad: 20 mar 2020 21:11

Att försöka lära sig saker utantill, som man inte förstår, är meningslöst i matematik. Det är förståelsen som är det viktiga.

Du måste förstå det du lär dig, på riktigt. Tänk en extra gång på allt du läser och gör, vad är det som händer? Vad är det du gör egentligen? Vad betyder allt du gör? Varför gör du som du gör? 

Om du ställs inför frågan att beräkna rot99 så ska du inse att det nästan är 10 eftersom rot100=10. 

1PLUS2 277
Postad: 21 mar 2020 10:11 Redigerad: 21 mar 2020 10:15

Effektiv problemlösning - räkneuppgifter:

1. Studera färdiga lösningar och få en känsla för hur du ska lösa problemet. (Använd exempeluppgifterna i boken till detta!)

- Dvs, här ska du medvetet lösa exempeluppgifterna i boken (kopiera/ imitera problemet).

 

2. Gå vidare med tal som har lagom motstånd, problemen får inte vara för svåra så att du inte klarar av dem!!!

 

Tips 1! När du introduceras till ett nytt räknesätt/ problem skall dessa lösas om samma dag! (helst inom en timme) 

/ Du måste repetera det du lärt dig (Gårdagen, förra veckan, förra månaden, osv osv), ett tips är att börja med en studiedagbok som du fyller i efter varje avslutad arbetsdag! Här skulle du kunna skriva in instuderingsfrågor från kapitlet i boken. Alternativt lösningsgången för ett svårt matematiskt problem....  Bilder får även plats här.... 

 

Tips 2! Kör du fast - hoppa då tillbaka och se ifall du förstår grunderna. 

 

Tips 3! Är uppgifterna för enkla - hoppa fram! (Det är inte tidseffektivt att lösa uppgifterna från A till Ö, gör först typtal och därefter ökar du motståndet. OBS! Glöm inte att repetera uppgifterna sedan + tal av samma typ (här kommer uppgifterna som du fått hoppa över in som repetitionsuppgifter!) 

Tips 4! Rita, Rita, Rita! Eftersom mattematik är ett ganska så abstrakt ämne så måste du konkretisera genom bilder, det är så du kommer ihåg formler mm, ex: Vad är den första figuren du tänker på om jag säger pythagoras sats?

Tips 5! För att effektivisera din arbetstid behöver du pausa emellanåt, 25-30min effektiv arbetstid därefter rast 2-5min! Metoden kallas för pomodoro. 

Tips 6! låna en bok om studieteknik. 

Armend 303
Postad: 21 mar 2020 10:39 Redigerad: 21 mar 2020 10:43
fridas skrev:

Jag har läst kursen på distans i i 3 månader, i snitt har jag väl suttit 3/4 timmar varje dag och pluggat, så nog har jag pluggat kontinuerligt också. 

Ja jag är medveten om att jag inte har någon förståelse för materialet, där av att jag lagt ner så mycket tid på att plugga, Jag försöker lära mig allt utantill. Jag tycker att själva nationella provet är mycket svårare än någon av uppgifterna i boken för dom klarar jag av att lösa. På provet är det även extremt höga tal, en av uppgifterna som jag kommer ihåg skulle jag räkna ut roten ur 99, huvudräkning, ingen miniräknare. Vet inte om jag totalt missat hur man räknar ut roten ur utan minräknare, men det är inget jag behärskar. En annan av uppgifterna skulle jag räkna ur 3dje roten ur 12, även denna utan miniräknare, i slutändan får jag helt enkelt sitta och gissa mig till i princip allt. Men ja tack för tipsen ska se om det hjälper att titta noggrannare på faktarutorna. 

Ta roten ur 100 och roten ur 81.  Det är lätt att räkna utan räknare (10) och (9) nu tar du roten ur 99, det måste ligga mellan 9-10 (närmare 10)

Laguna 14525
Postad: 21 mar 2020 17:57

Hur många decimaler ville de ha i roten av 99?

På femtiotalet lärdes det fortfarande ut en divisionsliknande metod för att räkna ut det, men nu använder man miniräknare, eller kanske några steg i någon numerisk approximationsmetod.

solskenet 2754
Postad: 21 mar 2020 19:07 Redigerad: 21 mar 2020 19:07

Ingen kan bli bra på matte på en dag. Det tar flera år, dagar av ens liv och tid. Du måste lösa jätte många uppgifter. Hela tiden och kontinuerligt.. Fortsätt kämpa på! Jag fick A på ma1c. Men för några år tillbaka var jag inte alls bra på matte. Hemligheten bakom mitt A är att jag löste många uppgifter. inte 1 eller 2.. Utan jag brukade lösa ca 300 uppgifter + matteboken. Tro på dig själv. Du klara det så som alla andra har klarat det. Ingen är bättre än någon annan. Det handlar om hur mycket tid man har valt att lägga... Du klarar det! 

Tro på dig själv!! :)

Svara Avbryt
Close