6 svar
39 visningar
Eliase07 16
Postad: 17 nov 19:46

Jag ska hålla en Idrotts lektion, vill bolla lite med ideér.

Så, jag har lite tankar redan, och har gjort en planering för lektionen, men tvivlar på att den blir bra.

Som den ser ut just nu, så är uppvärmningen att springa, medan jag och min kompis tar fram mattor till första leken. Den första leken är panzar boll, som vi spelade när vi var små. Man delas in i små lag, 3~4 personer per lag, som håller i sin matta, ett lag försöker ta dessa lagen. De behöver passa bollen mellan varandra, och när de lyckas träffa någon, så får de deras matta.

Efter vi lekt detta, så ska vi leka Killerboll. Kortfattat, om du blir tagen av någon, sätt dig ner, när den som tog dig blir tagen, så är du med igen. Men med en liten twist, istället för att få sätta sig ner, så ska man gå upp och ner för en bänk konstant tills man kommer in igen, alternativt gå runt idrottshallen i rask takt.

Jag vill försöka få de i min klass att anstränga sig lite under lektionen, de flesta brukar inte anstränga sig precis, jag har inget särkilt intresse i någon sport, och kan inget särskilt som jag hade kunnat lära ut heller. Möjligtvis pingis som jag går på, men klassen gillar inte det, och kommer inte gilla en sådan lektion. Håller gärna en sport som lektionen, men vet inte riktigt hur bra det blir. 

Och, jag måste ha motiv bakom varför jag väljer det jag gör, hur det hjälper kroppen, vad har det för positiva effekter, vilka delar av kroppen tränar man när man gör det, vilka av musklerna, skado riks, hur man förhindrar skador, och stretching.

Hade uppskattat hjälp, tack så mycket i förväg!

(Lektionen är den 25/11, fredag nästa vecka)

Teraeagle Online 16820 – Moderator
Postad: 17 nov 20:00 Redigerad: 17 nov 20:03

Jag vet inte riktigt om själva aktiviteterna du väljer har så stor betydelse, utan ni lär snarare bedömas efter hur bra ni är på att planera, leda och förklara lektionen samt få alla delaktiga. Att gå runt istället för att sitta ner under killerball är väl ett bra sätt att hålla pulsen uppe och få fler delaktiga. Tänk också på att tiden är begränsad och att ni måste hinna med allt som ska göras. Sen har det såklart betydelse att ni väljer en lämplig uppvärmning och inte går på hårdkörning direkt. Det är ju ett sätt att minska skaderisken.

Är det något konkret i upplägget du behöver hjälp med, för det känns som att du redan har en ganska bra plan?

Eliase07 16
Postad: 17 nov 20:13

Jag vill gärna höra om någon har ett förslag som kanske är mer intressant för mina klasskompisar, men förutom det, så:

Stretching, finns det några bra stretchövningar? Kan bara några för pingis som nog inte är så användbara här, när passar det att stretcha? I början? Slutet? Både och? 

Hur vet jag vilka muskler som tränas, hittar inte så mycket när jag googlar, eller dess effekt på kroppen. Kommer inte på så många skador som kan ske heller förrutom vanliga riskor när man springer.

Just nu så är den planerade uppvärmningen att springa, finns det något annat som kanske passar bättre? 

Några tips på hur jag kan leda lektionen på ett bra sätt? Prata mycket, lite? Förklara allt noggrant, eller bara grunden av det hela?

Det är mest detta jag undrar över, och, åter igen, gärna ideér till lektions innehåll. Mest pansarboll jag är orolig över, då det tar tid att få fram, tror inte vi får stort engagemang av klassen för det, och man rör sig inte mycket. Det är min vän som vill ha det, borde jag försöka övertala honom att byta, eller bara behålla det som det är?

När jag gick i skolan och hade idrottslektioner brukade vi stretcha i slutet av lektionen, vilket också är rimligt eftersom det ska hjälpa till att få musklerna att slappna av. Men jag vet att många elitidrottsmän brukar stretcha innan match, så det finns väl en vits med det med. Av tidsskäl blir det kanske svårt att stretcha två gånger dock.

Övningarna du har nämnt kanske inte tränar musklerna primärt utan det är snarare konditionsövningar där man springer runt. I killerball kastar man ju dock en boll så armmusklerna kan väl till viss del tränas. Viktigt där också att värma upp armarna så att ingen sträcker sig när hen ska kasta iväg en boll. Kanske ni kan springa runt och veva med armarna på uppvärmningen? För det är väl rimligt med någon sorts lättare löpning som uppvärmning när det är kondition som ni tränar under lektionen.

Allmänna tips är väl att inte prata för fort och fråga så att alla förstår vad de ska göra. Sen kan du till viss del välja svårighetsnivån själv, för om du väljer en aktivitet som ingen eller ganska få har testat på får du större chans att visa på ledarförmåga och att du kan förklara det på ett pedagogiskt sätt så att alla förstår. Men det kan också bli mer pannkaka om ni ger otydliga instruktioner. Mitt främsta tips är dock att inte ha för många övningar. Det kommer bara att bli rörigt och risken är att det går åt mer tid än ni tror. 

Eliase07 16
Postad: 17 nov 20:49

Hmm, jag förstår vad du menar, tipset med att veva armarna är bra. Ska tänka på att inte ha för många övningar, jag tror vi har 40 minuter för allt, så om båda lekarna får 15 minuter var ungefär, och resten av tiden spenderas på uppvärming, genomgång, småövningar, skifte, och plocka undan kanske? Eller kanske bara 10 minuter var till lekarna?

Om ni har 40 minuter kanske du bör planera för typ 35 minuter, sen håller ni såklart koll på tiden under lektionen och om ni ligger bra till kan ni förlänga den andra aktiviteten några minuter istället. Om det snarare drar ut på tiden så kanske ni är klara efter 40 minuter om ni hade planerat för 35 minuter.

Eliase07 16
Postad: 17 nov 21:00

Smart, tack, ska ta det i åtanke med planeringen. 

Här är hur vår planering ser ut nu/sen innan, några tips om hur jag kan skriva den bättre?

Längre ner på sidan är vad vi skrivit för att bolla med ideér fram och tillbaka lite, så du kan ignorera det om du vill, texten här uppe är den riktiga planeringen: 

 


Syftet med lektionen, syftet är att vi ska försöka få upp pulsen på eleverna, i och med att vi kommer huvudsakligen leka boll lekar, så ligger det lite fokus på armarna. Eleverna ska bli så ansträngda som möjligt, men samtidigt ha roligt förhoppningsvis, för att kunna bygga upp olika muskler, både i armar och ben (en hel del springande ingår), och bygga upp konditionen.

Uppvärmningen kommer vara ganska simpelt, då vi ska helt enkelt springa runt i idrottshallen, detta är en bra uppvärmning, då det får upp pulsen på eleverna, och det är inte någon stor risk på skada. 

Huvuddelen kommer vara en variant av killerboll, efter en kort uppvärmning med springandet så ska vi komma igång snabbt. De normala killer boll reglerna är ganska simpla, alla får kasta bollen, och alla försöker ta varandra. Blir du tagen så brukar man få sätta sig ned, och resa sig när personen som tog dig är tagen, men i denna versionen, så istället för att sätta dig ned, så ska du göra 

 

 

 

 


Fokus: 


Lek


Uppvärmning: 


Springa runt Idrottshallen


Lek: 


Förslag: 

 


3.Fyra hörn   2 2 = 4

 

1.Pansarbil   2 2 = 4   

 


2.Tysken    2 2  = 4

 

Slutsats: 


Vi börjar med att köra pansarbil, tid över eller att folk inte gillar det, så kör vi tysken, och om vi får tid över eller folk inte gillar det, så fyra hörn. 


Förklaring på lekar: 


Pansarbil: 


Klassen delas upp i fyra och fyra som har en matta att bära, och ett taggar lag. Lagen går runt med mattan, och behöver försvara sig själva, medan taggar laget försöker få en matta. Om någon i laget blir träffad av taggar laget, så förlorar laget sin matta, och blir tagare istället.

 

Killerboll Bänk version: 


Är som killerboll, blir du träffad av någon så ställer du dig och börjar göra step ups. Alltså gå upp och ner för bänken, tills personen som tog dig, blir tagen.


Fyra hörn: 


Klassen delas upp i fem “lag”, de mesta kommer vara i mitten, med en plint. Sen, en bit ifrån plinten, så är det fyra “hörn”. Det är en person i varje hörn, och de ska försöka träffa de i mitten. Är man i mitten och blir träffad, så går man till hörnet som tog en. Det finns en bollkalle i varje hörn, som får gå och hämta bollar, man byter emellanåt. Aldrig mer än en bollkalle. Spelet är igång i ca 5-10 minuter.

 

 


Schemaläggning av lektionen: 


Uppvärmning/plocka fram


För att börja lektionen så börjar vi med lite uppvärmning. För att värma upp våra kroppar lite, så kommer vi springa runt Idrottshallen. 

Medan klassen springer runt Idrottshallen, så ska Jag och Oskar ta fram mattor och bollar inför killerboll, och pansarbil. Dessutom förbereda musiken. När vi är färdiga med att plocka fram, så avbryter vi uppvärmningen.


Innan vi gör genomgång, så ska vi köra olika stretchövningar, för att slappna av musklerna lite, innan vi köra igång. 


Genomgång: 


Vi ska förklara hur leken går till, vi har gjort det innan, men det var länge sen, så blir en liten påminnelse. Vi går igenom reglerna, och kör igång strax därefter. Beroende om det behövs eller inte så deltar vi i leken. (Om det är för få i något lag) 


Genomföring:


Vi kommer igång kort efter genomgången, vi kör i ca 10 minuter. Efter 10 minuter, om inte klassen tycker det är jätteroligt, så byter vi lek. Vi lägger undan mattorna så de inte är i vägen.


För att genomföra leken på ett ordentligt sätt, så övervakar vi spelet, även om vi deltar vid behov, så håller vi ögonen öppna. Det är en simpel lek, så troligtvis funkar det bra ändå. Efter vi lekt klart, så byter vi till nästa lek, killerboll. 


Återigen så är vi i klassen vana vid den här leken. Så därmed, så kommer vi inte behöva förklara så mycket, men, vi kör genomgång och förklarar ändå, speciellt eftersom det är lite extra bit. Det behövs bara 1 eller 2 bänkar, så det är lätt att ta fram.


10 - 15 minuter senare, så avbryter vi leken om inte klassen tycker det är jätteroligt, och byter till sista leken, fyra hörn. Flyttar ut de två bänkarna som är framme till 2 “hörn”, och tar fram 2 bänkar till så det blir fyra hörn. Tar även fram en plint, bör gå snabbt. 


Efter en kort genomgång, så kör vi igång, under resten av lektionen. Vi bryter ca 10 minuter innan lektionens slut, för att plocka undan mattorna, bänkarna, utse vinnarlag, och sen släppa klassen.

Svara Avbryt
Close