Jämför V L och Sd deras syn på vinst i välfärden och fria skolvalet men även argumnetera?
Förmågor Betygskriterier E C A
Redogöra, jämföra och dra slutsatser Samhällsförhållanden nu och då
Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis arbetslivets utveckling, påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
Dessutom kan eleven utförligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra välgrundade slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis arbetslivets utveckling, påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra välgrundade och nyanserade slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis arbetslivets utveckling, påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
Analysera Orsaker, konsekvenser och lösningar
Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder. Eleven diskuterar översiktligt orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna.
Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera några orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder samt värderar dem med enkla omdömen. Eleven diskuterar utförligt orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna.
Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifierar flera orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven med säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder samt värderar dem med nyanserade omdömen. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna.
Argument
Eleven kan ge enkla argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter.
Eleven kan ge välgrundade argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter.
Eleven kan ge nyanserade argument för sina ståndpunkter och värderar med nyanserade omdömen andras ståndpunkter.
Detta står i betygs kriterierna? Ska jag både skriva vad dom tycker vart dom kommer från (ideologier) jämföra det. Och sen även argumentera för en egen påhittad orsak/konsekvens/lösning? Eller måst jag gå un med min egna politiska ideologer? Det får endast vara 2 sidor. Förstår själva jämföra de 3 partierna men dessa kriterierna lägger till fler delar av uppgiften om de är som jag tolkar det? Tacksam för hjälp
-
Redogöra för vad Vänsterpartiet (V), Liberalerna (L) och Sverigedemokraterna (SD) tycker – Här ska du förklara deras syn på vinst i välfärden och det fria skolvalet. – Du kan också koppla till ideologierna: t.ex. socialism, liberalism, nationalism – det hjälper dig att visa förståelse för deras grundtankar. -
Jämföra partiernas ståndpunkter – Visa likheter och skillnader. – T.ex. "V vill förbjuda vinster i välfärden, medan L försvarar dem..."
-
Analysera orsaker, konsekvenser och lösningar – Orsak: Varför tycker partierna som de gör? (T.ex. ideologi, historia, väljare de vill nå) – Konsekvens: Vad händer i samhället om deras förslag blir verklighet? – Lösning: Vad tycker du är en bra väg framåt? Argumentera!
-
Argumentera och ta ställning – Du behöver INTE avslöja dina personliga åsikter om du inte vill. – Men du måste ta ställning i texten, t.ex. "Ett rimligt förslag vore att..." – Använd nyanserade argument om du siktar på A.
Tips för strukturenn
1. Inledning (kort!) – Vad ska du prata om? Skriv 2–3 meningar. – Exempel: "I den här texten jämförs Vänsterpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna kring deras syn på vinster i välfärden och det fria skolvalet. Deras ståndpunkter grundar sig i olika ideologier och påverkar hur samhället ser ut."
2. Vad tycker partierna? (Fakta + ideologi) – Gör två underrubriker:
-
Vinst i välfärden
-
Fria skolvalet – Under varje rubrik: kort fakta om varje partis ståndpunkt + deras ideologiska bakgrund.
3. Jämförelse – Lyft fram skillnader och likheter. – Exempel: "Både L och SD vill ha kvar det fria skolvalet, men V är mer kritiska."
4. Analys: orsaker, konsekvenser och lösningar – Varför tycker de så? – Vad blir konsekvenserna för elever, lärare, samhälle? – Vad kan vara en bra lösning? Här får du gärna argumentera för en kompromiss eller en egen idé!
5. Argument och slutsats – Ge dina bästa argument för vad du tycker är bäst. – Visa att du förstår andras åsikter, men förklara varför din är stark. – Avsluta med en kort slutsats.
Det här kanske hjälper dig på traven som en grund mall för uppgiften?