9 svar
567 visningar
peachfeliche är nöjd med hjälpen
peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 18 feb 2018 14:05

Jämföra bråk

Hej!

Jag har en uppgift i min mattebok att ta reda på vilket eller vilka av bråken

34 11998561717

som är

a) mindre än 1

b) lika med 1

c) större än 1

Hur räknar jag ut detta?

Tack på förhand 

jonis10 1919
Postad: 18 feb 2018 14:16 Redigerad: 18 feb 2018 14:17

Hej

a) Täljaren behöver vara mindre än nämnaren.

b) Täljaren och nämnaren ska vara detsamma.

c) Täljaren ska vara större än nämnaren.

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 18 feb 2018 14:28
jonis10 skrev :

Hej

a) Täljaren behöver vara mindre än nämnaren.

b) Täljaren och nämnaren ska vara detsamma.

c) Täljaren ska vara större än nämnaren.

Tack för hjälpen! Det hjälpte verkligen :) vet du hur jag ska tänka när jag ska ta reda på bråk som är mindre än 1/2, lika med 1/2 och större än 1/2? 

Ture 9992 – Livehjälpare
Postad: 18 feb 2018 14:35

multiplicera bråket med 2, sen gör du som när du jämförde med 1

 

Detta eftersom a/b < 1/2 <=> 2a/b < 2/2

jonis10 1919
Postad: 18 feb 2018 14:36

Vi tar t.ex. 512 612 712 om vi dividerar nämnaren med 2 dvs 122=6 om täljaren i bråket är mindre än kvoten är bråket mindre än hälften. Om det är lika med kvoten är bråket lika med hälften, om den är större än kvoten är bråket större än hälften. 

Vi ser att:

 512<12612=12712>12

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 18 feb 2018 14:45
Ture skrev :

multiplicera bråket med 2, sen gör du som när du jämförde med 1

 

Detta eftersom a/b < 1/2 <=> 2a/b < 2/2

Hmm... vet inte riktigt om jag förstår. I min mattebok så ska jag tar reda på vilket eller vilka av bråken 132592051051247 som är

a) mindre än 1/2

b) lika med 1/2

c) större än 1/2

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 18 feb 2018 14:48
peachfeliche skrev :
Ture skrev :

multiplicera bråket med 2, sen gör du som när du jämförde med 1

 

Detta eftersom a/b < 1/2 <=> 2a/b < 2/2

Hmm... vet inte riktigt om jag förstår. I min mattebok så ska jag tar reda på vilket eller vilka av bråken 132592051051247 som är

a) mindre än 1/2

b) lika med 1/2

c) större än 1/2

Så till exempel 1325 ska jag bara ersätta 25 med 50?

Ture 9992 – Livehjälpare
Postad: 18 feb 2018 15:06
peachfeliche skrev :
Ture skrev :

multiplicera bråket med 2, sen gör du som när du jämförde med 1

 

Detta eftersom a/b < 1/2 <=> 2a/b < 2/2

Hmm... vet inte riktigt om jag förstår. I min mattebok så ska jag tar reda på vilket eller vilka av bråken 132592051051247 som är

a) mindre än 1/2

b) lika med 1/2

c) större än 1/2

13/25 ska jämföras med 1/2

det är samma sak som att jämföra

2*13/25 med 2*1/2  dvs

26/25 jämförs med 1

täljaren i bråket multiplicerar du alltså med 2, och jämför sedan med 1 som i förra uppgiften

Lovalisa 3
Postad: 22 feb 2018 22:50

Om du tänker dig att du sätter ut bråken på en tallinje   0——halv——en hel Om vi börjar med fjärdedelar så blir ju en halv samma som 2/4 för en hel är ju 4 fjärdedelar då blir det hälften 2 fjärdedelar.  

0——1/4——2/4——3/4——4/4

Samma blir det med sjättedelar. En hel är 6 sjättedelar , en halv är 3 sjättedelar. (3är hälften av 6). Åttondelar, En hel är 8 åttondelar en halv är 4 åttondelar. Är det tjugosjättedelar är en hel 26/26 och en halv 13/26. Fyrtioåttondelar en hel 48/48 en halv är 24/48

Lovalisa 3
Postad: 22 feb 2018 23:04 Redigerad: 22 feb 2018 23:48

Sen är det de som har udda nämnare där finns det inget bråk som är exakt en halv. Tex tredjedelar 

0—————halv—————hel  

0———1/3———2/3———hel 

Det finns ju inget som heter 1,5 tredjedelar (1,5 är ju hälften av 3) men då vet jag att 1 tredjedel är mindre än en halv och två tredjedelar är mer än en halv. Om vi tittar på niondelar så skulle 4,5 niondelar vara en halv men det finns inte. Då är 4/9 mindre än en halv och 5/9 mer än en halv. 

0————————halv————————hel

0——————4/9———5/9——————hel

om det skulle vara femtondelar så är en hel 15/15 en halv skulle vara 7,5 femtondelar. (Finns inte) Då är 7/15 mindre än en halv och 8/15 mer än en halv. 

0——————-—————7/15—halv— 8/15————————————hel

hoppas detta tankehjälp passar någon...

Svara Avbryt
Close