1 svar
2548 visningar
Sef alkhafaji är nöjd med hjälpen
Sef alkhafaji 43
Postad: 10 nov 2022 17:32 Redigerad: 10 nov 2022 17:42

Jämförelse mellan buddhismen och kristendomen samt islam

7. Börja med likheterna. Vilka kan du se? På vilket/vilka sätt är de tre religionerna lika varandra? Vad tror du dessa likheter kan bero på? Varför tror du som du gör? 

I den åttafaldiga vägen står det att man ska prata rätt, det betyder till exempel att man inte ska ljuga eller säga elaka saker som kan såra andra. I kristendomen i en av budorden står det att man inte ska vittna falskt mot din näste, det betyder också att man inte ska ljuga. Men även i Islam är det viktigt med att man inte får ljuga. Jag tror att i buddhismen så menar man att en buddhist inte ska såra någon med sina ord genom att till exempel ljuga och svär. Om man läser meningen “man ska inte vittna falskt mot din näste” så kan man kanske tro att man inte ska svika någon man känner genom att vittna falskt men efter jag gjorde sökte lite efter vad det påriktigt betydde så menade de samma sak som buddhismens faldiga väg. Jag tycker bara att man ska framföra det man vill på ett bättre sätt så att läsaren förstår vad detta betyder. Så där var en likhet. 

En annan är att i buddhismen så mediterar man och i islam måste en muslim be 5 gånger om dagen. Det finns begge likheter och skillnader eftersom att en bön inte är meditering fast ändå liknar de varandra på ett sätt. 

Inom buddhismen så ska man inte döda eller skada andra detsamma är i de 10 budorden, det står att man inte ska dräpa. Det betyder att inte döda. I Islam är det också det, men det står inte i de 5 pelarna. Regeln om man säger så, finns i koranen. Det är haram att döda eller skada någon med flit. 

Både religionerna buddhismen och kristendomen tror att när man dör kommer man till ett tillstånd. Nirvana för buddhister och du kommer dit när du inte  har fler begär. Kristna går till himlen och möter Gud.

Framför allt är den största likheten mellan dessa 3 religioner att alla vill det goda. Alla religioner vill att man ska vara trevlig och vänlig. Ingen av dessa religioner vill att man ska skada andra. 

De abrahamitiska religionerna är väldigt lika varandra, det finns fler likheter än skillnader mellan Islam, kristendomen och judendomen. Det jag vill komma fram till är att när man jämför en abrahamitisk religion med buddhismen så får man förmodligen nästan samma resultat om man jämför buddhismen med en annan abrahamitisk religion.

 

Är jag på rätt väg?

Nilsson 206
Postad: 10 nov 2022 17:55

Jag tycker bara att man ska framföra det man vill på ett bättre sätt så att läsaren förstår vad detta betyder.

Kan förstå dig med detta påstående. Grundtanken med all religion och filosofi är en och detsamma: att leva ett gott liv. Ett steg/ en del i detta är det du skriver om i första stycket.

 

En annan är att i buddhismen så mediterar man och i islam måste en muslim be 5 gånger om dagen. Det finns begge likheter och skillnader eftersom att en bön inte är meditering fast ändå liknar de varandra på ett sätt.

Bön sker oftast gemensamt, det gör förvisso och meditering. Titta upp ifall man pratar till den man ber till vid meditering respektive bön. Buddhism sägs vara en mer individualistisk religion på det vis att syftet med åttafaldiga vägen är ens egen utveckling, för att kunna nå moksha/nirvana. 

 

Både religionerna buddhismen och kristendomen tror att när man dör kommer man till ett tillstånd. Nirvana för buddhister och du kommer dit när du inte  har fler begär. Kristna går till himlen och möter Gud.

Här pekar du ut en skillnad. Efterlivet skiljer sig åt.

 

De abrahamitiska religionerna är väldigt lika varandra, det finns fler likheter än skillnader mellan Islam, kristendomen och judendomen. Det jag vill komma fram till är att när man jämför en abrahamitisk religion med buddhismen så får man förmodligen nästan samma resultat om man jämför buddhismen med en annan abrahamitisk religion.

De abrahamitiska respektive hinduism/buddhism härstammar från olika världselar. Hinduism/buddhism: Öst. Abrahamitiska: Väst, typ.

man förmodligen nästan samma resultat om man jämför buddhismen med en annan abrahamitisk religion.

Resultatet blir densamma - det är min uppfattning också.

Du är på rätt väg, absolut! Snyggt.

Svara Avbryt
Close