2 svar
9353 visningar
Medine Masat 2 – Fd. Medlem
Postad: 14 dec 2020 20:44

Jämförelse mellan Judendomen och Islam

Judendomen och Islam
Judendomen är monoteistisk vilket betyder att dem bara tror på en gud och räknas som en av världens äldsta religioner. Judendomen ligger som grund för både kristendomen och islam. Enligt judendomen är israeliterna Guds utvalda folk.  Judendomens egentlige grundare hette Mose. Mose levde på 1300- och 1200-talet f.Kr. Som vuxen fick han i uppdrag av Gud att leda sitt folk ut från Egypten, där de levde i slaveri. Anledningen till slaveriet var att judarna under flera generationer efter Abraham hade slutat att tro på Gud.
 
Islam är en monoteistisk religion som grundades på 600-talet e.Kr av profeten Muhammed som levde på den Arabiska halvön. Islam är ett arabiskt ord som betyder underkastelse. Ordet muslim betyder “den som underkastar sig “. En muslim är alltså en person som underkastar sig och lyder Allahs vilja. Många betraktar islam som en enkel och lättbegriplig religion. En muslim möter Allah i bönen och ansvarar helt själv för sin tro och sitt andliga liv, därför behövs inte några präster som står mellan Gud och människorna. Islam använder en symbol med nymånen och Venus, morgonstjärnan. Denna symbol dyker upp på flera arabiska länders flaggor. Halvmånen används också av Röda halvmånen, en partner till hjälporganisationen Röda Korset. Judendomen har davidsstjärnan, som är sexuddig. Den sjuarmade ljusstaken: Det är den vanligaste symbolen för Judendomen som heter Menora, eller Menorah. Den åttaarmade ljusstaken: Chanukkia, den åttaarmade ljusstaken. Den är egentligen en nioarmad ljusstake men mittljuset är till för att tända alla de andra, så man säger åtta.
Islams gud kallas för Allah, som är världens skapare. Judendomens gud heter Jahve, judarna väntar på Messias (befrielse). I den hebreiska bibeln spelar Jahve rollen som skapare, laggivare, upprätthållare av ordning och absoluta auktoritet. I äldre delar uppfattas han henoteistiskt, i yngre delar (som utgör majoriteten av skriftsamlingen) uppfattas han vara den enda monoteistiska gudomen. Koranen är islams heliga skrift och består av Muhammeds uppenbarelser som är en skildring av Guds (Allahs) budskap till mänskligheten. Koranen är Allahs budskap till människan
Koranen har en mycket starkare betydelse för islam än vad Bibeln har för de kristna. Koranen är Allahs ord, lag och vilja i bokstavlig mening. Den innehåller enbart uppenbarelser som enligt islamsk tradition Muhammed har mottagit från Allah, förmedlade av ärkeängeln Gabriel. Det var inte Muhammed som skrev boken, han tog bara emot texterna, som gavs honom ord för ord av ängeln Gabriel. Uppenbarelserna skrevs därefter ned av personer i Muhammeds omgivning. Enligt traditionen mottog Muhammed korantexterna när han fastade under månaden ramadan. Ramadan har sedan dess varit muslimernas fastemånad. Tanak är den judiska Bibeln (kallas Gamla testamentet i den kristna Bibeln). Tora eller Torah: De fem Moseböckerna som även ingår i Tanak. Ordet Tora kommer av det hebreiska ordet ”lära”, och har två skilda betydelser. Och ena sidan är Tora de fem Moseböckerna, som ingår in den judiska Bibeln. Bibeln är egentligen inte bara en bok, utan en hel samling böcker. Bibeln består av 66 olika böcker.
En moské är ett hus för bön. Det är en byggnad konstruerad och byggd speciellt för dyrkan av Gud. Moskéer finns i alla former och storlekar och skiljer sig från region till region baserat på den muslimska befolkningens antal och kultur.  
 
 
 Judarnas böneplats är synagoga. Synagoga har byggts i alla möjliga stilar och storlekar. På traditionella synagogor ses ofta just tolv fönster som skall symbolisera de tolv judiska stammarna.

 
Inom Judendomen kallas en av ledarna för rabbin och en annan som leder sången under gudstjänsten kallas för kantor.  Inom Islam så kallas ledaren för imam, shia och sunni.
Inom islam ska man alltid leva efter reglerna som står på koranen t.ex. Att ta lån med ränta är förbjuden i koranen, inte spela om pengar, inte dricka alkohol, inte äta griskött (jämför halal med judendomens kosher) m.m.
Inom Judendomen ska man alltid vara en god jude, man ska alltid tro på gud, det är förbud mot mod, man ska ha respekt mot föräldrar och lärare m.m.
Islam har tre olika högtider som är både roliga och trevliga, det finns ramadan som är islams viktigaste högtid och som firas den nionde månaden i den muslimska kalendern. Ramadan är en av dem fem grundpelarna (fastan) man ska avstå från mat och dryck. Man har Id al-fitr som är en fest som avslutar Ramadan, i tre dagar man äter man goda mat tillsammans sin familj, släkting eller vänner och ger presenter. Sist har vi id al-adha som firas till minne av när Abraham ett får istället för Ismael. I högtiden slaktar man ett får i slutet av månaden.
Judendomen har flera olika högtider jämfört med Islams. En av högtiderna är Judisk påsk - Pesach som firas på våren Mars eller april. Firas för att minnas när judarna flydde slaveriet i Egypten. Firandet varar i 8 dagar och man firar med familj och nära vänner. Man har Nyår- Rosh Hashana som firas i september och oktober.  Firas för att minnas att Gud skapade världen och att varje år är en ny chans att starta på nytt och göra bättre saker än året innan. Tempelinvigningsfesten – Chanukka firas i november eller december. Varje kväll i 8 dagar samlas familjen för att tända ett ljus. Firas för att minnas att judarna tog tillbaka ett tempel som var upptagen av grekerna.
Heligaste platsen inom Islam är Mekka. Det är en stad i Saudiarabien som är känd som profeten Muhammeds födelsestad och den heligaste platsen inom Islam. Muslimer ber därför alltid vända mot Mekka oavsett var de befinner sig. Riktningen mot Mekka är lätt att hitta i en Moské.  Vallfärden till Mekka är även Islams femte pelare. Det är en helig plats eftersom Allah gjorde platsen fredad för djur och växter också därför är det en trygg och helig plats. Såhär ser Mekka ut:
 
Västra muren i Jerusalem är Judendomen viktigaste plats. Muren är det enda som återstår av det gamla templet som förstördes av romarna i förritiden och därför är det judarnas heliga plats.
En trosbekännelse är den personliga eller kollektiva tron i en religion och de troende uppmanas att bekänna sig till sin tro offentligt genom att avlägga trosbekännelsen. En trosbekännelse har även olika funktioner t.ex. så sammanfattar den troslärans väsentliga punkter, den anger rättesnöret för tolkning av dessa trosläror.
·       Islam: Den muslimska trosbekännelsen.
·       Judendomen: Den judiska trosbekännelsen.
·       Kristendomen: De fornkyrkliga trosbekännelserna.
Profeten Mohammed berättar om att alla människor som levt i världen sedan dess skapelse kommer få nytt liv och bli förda inför Gud (Allah). Gud har bestämt hur länge var och en ska leva på jorden. Enligt Islam har tiden getts för att människan ska lära sig om religionen och växa upp till en god människa som gör goda gärningar. Om man är en godhjärtad människa, tror på gud och följer Guds regler då går man till paradiset (jannah), men ifall man är motsatsen alltså en ond/elak människa och inte tror på Gud eller följer Guds regler då går man till helvetet (jahannam).
Inom Judendomen så hittar man ingenting om livet efter döden i de fem Moseböckerna. Och livet efter döden beskriv inte i detalj inom Judendomen, istället ligger fokuset på livet här och nu. Därmed inte sagt att döden är slutet. Judendomen föreskriver också att Messias ska komma när tiden är inne. Enligt kristendomen var inte Jesus Messias som nämns i Gamla testamentet, men judarna väntar fortfarande på att Messias ska komma och härska på jorden.
Majoriteten av världens muslimer bor i Asien, i länder som Pakistan, Bangladesh och Indonesien. Det finns tusentals personer i Sverige som har sina rötter i muslimska länder.
Det finns ungefär 15 miljoner judar i världen varav omkring 6 miljoner bor i Israel. Vid sidan av Israel finns även större judiska grupper i USA och i Ryssland. Enbart i USA finns det nästan lika många judar i Israel (ca 6 miljoner som sagt). I staden New York bor det ca 2–3 miljoner judar.
 
Både Judendomen och Islam har gemensamma rötter och det gör att det finns stora likheter och skillnader mellan dem två religionerna. Grunden är att judar och muslimer tror på samma gud. De tror att det är Gud som har skapat världen och människan. Gud har överlämnat skapelsen till människan för att dem ska förvalta den med ansvar. För att människor ska kunna ta ansvar behöver dem frihet. Människorna fick i uppgift att utveckla alla skapelsens möjligheter, ta vara på dess rikedomar och fördela dem rättvist. Dem båda religionerna har heliga skrifter.  I judiska religionen är det bibelns fem Mosebäcker, Toran, det viktigaste. I muslimska religionen är det Koranen uppenbarades för profeten Mohammed på 600-talet.
 
Likheter mellan dessa religioner:
·       Pojkar omskärs
·       Äter ej fläsk
·       Dricker ej alkohol
·       Tro på gud
·       Förbud mot mord, stöld
·       Kvinnor ska täcka håret i moskén och synagogan
·       Har heliga skrifter
·       Har uppgift från gud
·       Tro om gud skapat världen o stor än överallt o finns nära oss alltid och aldrig överger.
·       De har en gemensam syn på tiden: det finns en början och ett slut.
 
Skillnader mellan dessa religioner:
·       Uppfattar Jesus och Mohammed i olika vägar.
·       Skillnader i böner, musik dvs kyrkan kören är tillåtet men inte i moskén och i synagogor är orglar förbjudet.
·       Inom Judendomen fokuserar man på livet här till skillnad från Islam som lägger stor vikt på livet efter döden (paradiset och helvetet).
 
Min reflektion:
Jag använde vetenskapliga och trovärdiga källor som so-rummet och läraren.se. Har även använt mig utav wikipedia som kanske inte är lika trovärdig men för att vara säker på om det är relevant fakta eller inte och därför jämförde jag de fakta med andra källors fakta och fick fram det korrekta svaret. Jag fick reda på mycket information om Islam och muslimer och även judendomen och judarna. Själv är jag en muslim och visste inte själv att det fanns så många regler inom islam och visste inte heller att Judendomen och Islam var så lik varandra.
 
kan ni lärare snälla rätta den här provet jag har skrivit och fått ett betyg jag verkligen inte tjänar, så nu kan ni lärare här rätta mitt prov och skriva ett betyg till mig? Är det här ett jämförelse? Finns det skillnader och likheter?

Laguna Online 28593
Postad: 14 dec 2020 21:20

Menar du att läraren kritiserade din text? På vilket sätt?

Det finns alltid mer att säga, t.ex. om skillnaden mellan Shia och Sunni inom islam. Och olika syn på musikens roll i kyrkan/templet/moskén. Ortodoxa kristna har heller inga instrument i kyrkan. t.ex.

Det finns lärare här (jag är inte en), men ingen här kan ändra ett betyg åt dig.

Medine Masat 2 – Fd. Medlem
Postad: 14 dec 2020 22:27
Laguna skrev:

Menar du att läraren kritiserade din text? På vilket sätt?

Det finns alltid mer att säga, t.ex. om skillnaden mellan Shia och Sunni inom islam. Och olika syn på musikens roll i kyrkan/templet/moskén. Ortodoxa kristna har heller inga instrument i kyrkan. t.ex.

Det finns lärare här (jag är inte en), men ingen här kan ändra ett betyg åt dig.

Jag har redan fått min betyg, jag sa inte heller att nån skulle ändra någon betyg åt mig. Jag ville att man skulle ge mig omdömen och sätta ett betyg för den här uppsatsen som jag skrivit för ett prov förra året.

Svara Avbryt
Close