18 svar
147 visningar
OliviaH är nöjd med hjälpen
OliviaH 958
Postad: 3 aug 21:01 Redigerad: 3 aug 21:02

Jordens magnetfält

Om jag ska beräkna tan v och vinkeln är 225 grader.

Ska jag beräkna tan (225) grader isåfall? Ska jag bara sätta in vinkeln?

Hi-hat 21
Postad: 3 aug 21:20

Sätt in vinkeln så som du tänkte: tan(225)

 

På bilden ser du att sinus, cosinus och tangens är kvoter av sidorna av en rätvinklig triangel.

OliviaH skrev:

Om jag ska beräkna tan v och vinkeln är 225 grader.

Ska jag beräkna tan (225) grader isåfall? Ska jag bara sätta in vinkeln?

Jag har lite svårt att visualisera hur den vinkeln kan vara större än  90 grader, om det handlar om Jordens magnetfält. Kan du rita en bild och lägga uppdrn, eller finns det redan en bild?

OliviaH 958
Postad: 5 aug 19:56

 

Här är mina resultat:

Här är uppgiften: 

 

OliviaH 958
Postad: 6 aug 21:57

?

Pieter Kuiper 2565
Postad: 6 aug 22:21

Du kanske kan bemöda dig att vara lite mer specifik än att bara skriva "?"...

Du har tagit data. Du har en instruktion med tydliga figurer.  Vad är din fråga?

OliviaH 958
Postad: 6 aug 22:40

jag behöver hjälp med hur man beräknar resten av tabellen, tan v etc. Förstår inte vad de menar. 

Pieter Kuiper 2565
Postad: 6 aug 22:44

Men du har ju gjort det här experimentet!

Eller inte?? Är det bara data som du har fått?

OliviaH 958
Postad: 6 aug 22:45

okej, får försöka lösa det själv. Ja, jag har gjort experimentet.

Pieter Kuiper 2565
Postad: 6 aug 22:50 Redigerad: 6 aug 22:56
OliviaH skrev:

jag behöver hjälp med hur man beräknar resten av tabellen, tan v etc. Förstår inte vad de menar. 

Är det förvirrande att tabellen har ett v¯\bar{v}, att det är vinkeln som betecknas θ\theta i figuren?

Strecket betyder att det är ett medelvärde, här av kompasnålens utslag till höger och till vänster.

Men om det är det som du inte förstår kan du ju fråga det? Inte bara skriva "?"

OliviaH 958
Postad: 7 aug 12:01

jag trodde smaragdalena skulle förstå vad jag menade med tan 225 när ja glade upp alla bilder

OliviaH 958
Postad: 7 aug 12:02

så värdet som ska stå där v med ett streck över är båda vinklarna och dividera med två?

OliviaH skrev:

jag trodde smaragdalena skulle förstå vad jag menade med tan 225 när ja glade upp alla bilder

Det jag förväntade mig var en förklaring på typ två rader, inte att någon trodde att jag skulle leta igenom sex stycken pluttriga bilder!

OliviaH 958
Postad: 7 aug 13:32

När jag utförde experimentet skulle jag  även byta riktning på strömmen, då fick jag en annan vinkel jämfört med den andra riktningen av strömmen. Ska jag använda medelvärdet  av vinklarna som jag fick när jag beräknar tan v? Eller ska jag göra två beräkningar för varje vinkel? På den ena jag beräknade fick jag ett minustecken framför, är det för att strömmen gick åt andra hållet då? 

 

Här nedan har jag subtraherat 319 med 180 för att få vinkeln. Men nu ser jag i mina anteckningar under försök 1 #4 att 273 grader stod den på vid 0 A.  Ska jag beräkna 319-273 isåfall?  tan 46 grader blir det isåfall. 

 

 

Pieter Kuiper 2565
Postad: 7 aug 14:10 Redigerad: 7 aug 14:22
OliviaH skrev:

När jag utförde experimentet skulle jag  även byta riktning på strömmen, då fick jag en annan vinkel jämfört med den andra riktningen av strömmen. Ska jag använda medelvärdet  av vinklarna som jag fick när jag beräknar tan v? Eller ska jag göra två beräkningar för varje vinkel? På den ena jag beräknade fick jag ett minustecken framför, är det för att strömmen gick åt andra hållet då? 

 

Här nedan har jag subtraherat 319 med 180 för att få vinkeln. Men nu ser jag i mina anteckningar under försök 1 #4 att 273 grader stod den på vid 0 A.  Ska jag beräkna 319-273 isåfall?  tan 46 grader blir det isåfall.  

Ja, du mätte ett utslag åt ena sidan på 319° - 273° = 46°. 
Och du gjorde en mätning till: 273° - 225° = 48° åt andra hållet.

Det är mera noggrant att ta medelvärdet. Det blir 319°-225°2=94°2=47°\dfrac{319^\circ - 225^\circ}{2} = \dfrac{94^\circ}{2} = 47^\circ.
Så spelar avläsningsfel i nollpositionen inte någon roll.
Därför står det ett streck v¯\bar{v} i tabellen. Därmed har du vinkeln för vidare uträkningar.

Se Figur 1 i instruktionen.

OliviaH 958
Postad: 7 aug 15:04

okej, tack för förklaringen.

OliviaH 958
Postad: 7 aug 15:56

detta har jag kommit fram till. Det som är på rad två sticker ut bland de andra. Kan det bero på något?

Pieter Kuiper 2565
Postad: 7 aug 19:21
OliviaH skrev:

 

detta har jag kommit fram till. Det som är på rad två sticker ut bland de andra. Kan det bero på något?

Felavläsning av v2v_2.

OliviaH 958
Postad: 7 aug 21:42

okej..

Svara Avbryt
Close