4 svar
75 visningar
Leif.h 2
Postad: 1 dec 19:20

K- värde & m- värde

Hej, Önskar om någon kan förklara uppgiften i specifik uppgift C. Hur får man k- värdet. Kan någon förklara, tack.

Bubo 7889
Postad: 1 dec 19:27

Hej och välkommen hit.  Du har flera uppgifter på din bild. Vilken menar du? 83 c? Någon annan?

Leif.h 2
Postad: 1 dec 20:10

Tack.

Juste menade 83 c. Vill förstå hur man kan räkna ut k värdet.

Bubo 7889
Postad: 1 dec 20:14

K- värdet brukar man kalla lutning. 

Välj en punkt på linjen. Öka x-värdet med 1. Hur mycket ökar y-värdet då?

KlmJan Online 1270
Postad: 1 dec 20:27

Hej!
Bubo kom med ett väldigt bra förslag och en bra förklaring på vad k-värde är. Jag kommer med mitt lilla bidrag till ett annat sätt man också kan lösa det på. Mer "matematiskt". Detta kan kännas lite överkurs, men det är det inte, minns att min mattelärare lärde oss detta i nian också (dvs förra året). 

Om du väljer ut två punkter i koordinatsystemet som du vet koordinaterna på. Så har du 2 x-värden (en från varje koordinat) och 2 y-värden. 

Om du sedan utför följande beräkning:
k=y2-y1x2-x1

där de nedsänkta siffrorna bara är till för att veta från vilken koordinat respektive x och y-värde kommer ifrån. x-värde 1 och x-värde 2. Samma gäller för y. 

Koordinaterna såg då ut (x1,y1) och (x2,y2)

Hade jag varit du så hade jag använt origo som koordinaterna för x1 och yoch punkten (1,3) som den andra koordinaten. 


Nu i efterhand ser jag att i föregående deluppgift, a och b, har de ritat hjälplinjer för den metoden bubo föreslog. Så om du vill göra det lite enklare för dig och inte alltid orkar räkna ut k-värdet enligt formeln jag angav kan man göra på det viset också. Speciellt om det är en lite enklare linje. Men det skadar aldrig att lägga den formeln på minnet också. Det är väldigt användbart. Speciellt inför NP är det bra att kunna så mycket som möjligt :)

Svara
Close