4 svar
106 visningar
MisterAxl är nöjd med hjälpen
MisterAxl 8
Postad: 5 maj 21:46 Redigerad: 5 maj 23:09

Kalkylering nollpunktsvolym Företagsekonomi 1

Hejsan!

Som en del personer innan mig så har jag bestämt mig för att börja studera ekonomi och har inte gjort detta på en hel del år så mina kunskaper är väldigt rostiga. Jag har fått i uppgift att hantera ett case som heter café Lärkan och ska nu beräkna nollpunktsvolymen på detta företag baserat på siffrorna som jag har fått tillgång till.

Jag har bifogat en bild på min kalkyl och försökt redovisa till min bästa förmåga hur nollpunktsvolymen på antal gäster under ett år ser ut. Linjediagrammet visar alltså antal gäster i nollpunktsvolym, inte kronor.

Ser det här vettigt ut eller är jag helt fel ute när det kommer till mina beräkningar?

Personalkostnaden är för övrigt med arbetsgivaravgiften inräknad. Jag har också skrivit andra anteckningar i Excel bladet för att förtydliga mina tankar.

Kalkylen ser ut så här

Arktos 1741
Postad: 5 maj 22:37

Välkommen till Pluggakuten, MisterAxl!

Tyvärr kan jag inte se din bild. Länken leder till en svart ruta som blinkar till.
Det skymtar något där under, sedan lägger sig svärtan över alltihop.

Kan lägga in din bild direkt i tråden  stället?

MisterAxl 8
Postad: 5 maj 22:43 Redigerad: 5 maj 23:10

Godkväll på dig med, Arktos!

Aj tusan. Då testar jag att lägga in bilden här istället. Får se om detta funkar bättre. Svårt att få bilden att passa in men det kan bero på att jag är ganska usel på att lista ut hur man för över Excel-blad till bildredigeringsprogram samt lägger in det med bra kvalité i en tråd som denna. Men om du högerklickar bilden och öppnar upp den i en ny flik så bör det vara läsbart nu, kanske behöver zooma in lite. Testade att byta länk också, se om det funkar bättre för då kan man läsa Excel-bladet utan att behöva kisa med ögonen!

Arktos 1741
Postad: 6 maj 10:15 Redigerad: 6 maj 10:24

Nu är bilden tydlig. Jag drar ut filen på skrivbordet och kan sedan förstora den.

Mycket bra lösningsförslag!

Budgeten borde dock vara en resultatbudget med intäkter och kostnader
Nu ser den ut som en likviditetsbudget med inbetalningar och utbetalningar
Dessutom saknas löpande inbetalningar. (och utbetalningar för de rörliga kostnaderna)

Kolla den igen. Du verkar egentligen bara behöva beräkna de fasta kostnaderna,
och det är också vad du verkar ha använt uppställningen till.

Viktigt:   Moms hör inte hit, den är varken intäkt eller kostnad.
Utgående moms (som kunden betalar till oss) är för oss en skuld till skatteverket.
Ingående moms (som vi betalar till våra leverantörer) är för oss en fordran på skatteverket.

Då kan man räkna så här:
     Om de fasta kostnaderna är ca  210 kkr/år
     och varje kund ger ett bidrag på 50 - 10 = 40 kr,
     så  behövs det ca  210 000 /40 = 5 250 kunder
     för att täcka de fasta kostnaderna,  dvs för att verksamheten ska gå ihop.

Din figur är helt korrekt (om du tar bort momsen):
•  TotInt(q) = 50·q     
                 en rät linje genom origo, med lutningen  50
•  TotKostn(q) = 209 254 + 10·q
                 en rät linje som börjar i (0, 209 254) och har lutningen  10
•  Där linjerna skär varann går verksamheten precis ihop.

MisterAxl 8
Postad: 6 maj 21:40 Redigerad: 6 maj 21:42

God kväll igen!

Tack för ett väldigt bra inlägg! Det bevisar i alla fall att jag inte var helt ute åt fel håll när jag satt här och plitade på uppgiften. Låt mig då diskutera lite hur jag tänkte mig när jag gjorde den här kalkylen.

Budgeten skall mycket riktigt vara en resultatbudget med intäkter och kostnader. Vet ej varför jag skrev inbetalningar och utbetalningar. Dock har jag inte ännu kommit till den punkt då jag kan göra den här budgeten mer komplett. Jag skulle gissa på att när jag kommer djupare in i uppgiften så kommer jag att jobba mer med löpande inbetalningar och utbetalningar och så vidare. Då kommer min uppställning vara en bra grogrund att utgå ifrån.

Över lag hade jag säkert mycket riktigt kunnat summera uppgiften med en enkel formel som du visade i slutet där vi kunde konstatera att kundunderlaget för nollpunktsvolymen var 5 250. Dock ska jag erkänna att jag är lite av en nörd när det kommer till Excel och olika diagram och uträkningar. Det vill säga, kan jag lägga upp det i en budget med celler som fyller i sig automatiskt med enkla knapptryck så brukar jag göra det! Även om det är lite överkurs. Men jag är väldigt övertygad om att det är precis sådant här som jag kommer att göra inom en snar framtid i den här kursen så det skadar nog inte att träna på det redan nu.

Uppställningen strax ovanför linjediagrammet är det jag till sist använde mig utav, det stämmer. Men då begick jag misstaget att lägga till momsen. Ska korrigera det på rörliga kostnader samt intäkterna, däremot är det väl riktigt att använda momsen på det sätt som jag gjorde i budgeten? Det vill säga, köper jag en tjänst som i det här fallet var en marknadsföring i juni månad så utgår jag ifrån att summan jag fick i uppgiften (5 000) var utan moms. Samma med resterande summor. Skälet till detta är att jag gör exakt det i mitt nuvarande yrke när jag skickar in fakturor till kontoret. Med andra ord, jag skickar en faktura utan moms och kontoret som har hand om interna och externa fakturor lägger sedan på momsen på det som jag skickar in. Varför? Jadu. Det kan jag bara spekulera i. Det är vad jag blivit strängeligen tillsagd att göra i alla fall.

Men för att summera detta! Om jag helt stryker momsen på rörliga kostnader och intäkterna och därmed gör en ny kalkylering på summorna så kan jag visa upp ett nytt och korrekt linjediagram i kombination med att skriva hur jag räknade ut det. Med det gjort så har jag på ett tydligt sätt visat att jag har klarat av denna uppgift och kan gå vidare till nästa där jag misstänker att budgetuträkningar som denna kommer att behövas förr eller senare.

 

Tack för hjälpen!

Svara Avbryt
Close