3 svar
1896 visningar
Zeus är nöjd med hjälpen
Zeus 604
Postad: 16 apr 2017 23:25 Redigerad: 16 apr 2017 23:48

Karma inom kristendomen?

Hej.

Jag har aldrig hört någon säga att karma är en del av kristendomens tro, men det är den väl ändå? Man måste ju vara god på jorden och inte enbart tro på Jesus för att nå himmelriket, eller?

Fast enligt kristendomen kanske det inte går att vara ond samtidigt som man tror på Jesus. Att tro på honom skulle väl innebära att också tro på hans goda budskap?

Tack på förhand.

Smutstvätt 23758 – Moderator
Postad: 17 apr 2017 08:07

Karma inom hinduismen och buddhismen bestämmer vilken form man ska återfödas i, efter döden. Eftersom de abrahamitiska religionerna inte beskriver någon reinkarnation blir det svårt att tala om begreppet karma som sådant, men visst är goda handlingar en stor och viktig del inom alla abrahamitiska religionerna. Påven uttalade sig nyligen negativt om det som han kallar för "kristna papegojor" (direktöversatt); personer som hävdar sin tro men inte gör goda handlingar. Som sagt, jag skulle hävda att begreppet karma inte riktigt passar in i kristendomens livsåskådning, men visst är det viktigt att handla mestadels gott under sitt liv för att få komma in i himmelriket. Det var bland annat det som Martin Luther satte sig emot; högt uppsatta inom kyrkan predikade om ett gott liv men syndade själva (exempelvis Alexander VI). 

Henrik Eriksson 1405 – Fd. Medlem
Postad: 17 apr 2017 11:49

Men Luther menade att människan inte kan bli frälst genom gärningar utan "genom tron allena".

Zeus 604
Postad: 17 apr 2017 13:15 Redigerad: 17 apr 2017 13:22

Tror kristna som Martin Luther? I Bibeln Luk. 10:30-37 berättade Jesus en berättelse för en man som frågade honom om hur man kommer till himlen. Man ska vara som samariern i denna berättelse.

"En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och blev överfallen av rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lät honom ligga där halvdöd. En präst råkade komma samma väg, och när han såg mannen vek han åt sidan och gick förbi. På samma sätt med en levit som kom till platsen; när han såg honom vek han åt sidan och gick förbi. Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande. Han gick fram och hällde olja och vin på såren och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värden och sade: ’Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala dig på återvägen.’ "

Trots att alla hatade samarierna, så fylldes en samarier med medlidande när han såg en hatare liggandes skadad på marken.

Svara Avbryt
Close