7 svar
126 visningar
vegangunnar 8
Postad: 7 okt 2023 16:14 Redigerad: 7 okt 2023 16:31

Kaströrelser

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med denna uppgift?

Ett flygplan flyger horisontellt med hastigheten 180 km/h på höjden 45 m ovanför marken. Från planets undersida lösgörs ett tungt oömt föremål i det ögonblick det befinner sig rakt ovanför en viss punkt P på marken. 

Hur långt från P slår föremålet ner? Marken är horisontell. Luftmotståndet försummas.

 

Förstår att formlerna x=v0x och y=v0y*t-(gt^2)/2 används och att v0x=180km/h=50m/s, v0y=0m/s

men fastnar på att lösa ut t här: 45=(-9.82*t^2)/2 --> t^2=90/-9.82  --> roten ur 90/-9.82 går inte eftersom nämnaren är negativ? Hur kan jag få ut högra sidan utan ett negativt tal?

JohanF 4551 – Moderator
Postad: 7 okt 2023 16:53 Redigerad: 7 okt 2023 16:55

Du tänker mycket rätt. Det som du gör fel på är vad du definierar vara positiv riktning i y-led. Rörelseekvationen i y-led är 

sy=v0y·t + ay·t22

dvs du har tre storheter (förutom tiden). Sträcka, hastighet och acceleration i y-led, som du _måste_ vara konsekvent när du beskriver vad som är positiv och negativ riktning. v0yär noll, eftersom föremålet lösgörs utan initialhastighet i y-led. Där har du gjort rätt. Problemet är att du använder accelerationen -9.82m/s2, dvs negativ acceleration nedåt (tyngdaccelerationen pekar mot jordytan). Du får såklart lägga koordinatsystemets axlar hur du vill, men isåfall måste du ange sträckan i samma koordinatsystem med negativ riktning nedåt, dvs -45m.

Hänger du med?  

vegangunnar 8
Postad: 7 okt 2023 21:44

Ja jag tror det. Gäller den formeln du skrev om jag anger y sträckan neråt som positiv? Nu hänger jag med, tack! Har också hört fler som velat rita ett koordinatsystem för föremålets rörelse, har ingen aning om hur jag ritar den. Hur ska jag se sträckan i ett Vy, Vx system?

JohanF 4551 – Moderator
Postad: 8 okt 2023 00:15 Redigerad: 8 okt 2023 00:16

Ja, jag hade nog själv valt att beskriva accelerationen och sträckan (läget) som positivt nedåt, eftersom det hade känts mest intuitivt för mig. Men det spelar ju ingen roll vad man väljer, bara man är konsekvent med alla storheter. Jag misstänker att anledningen till att du valde att beskriva tyngdaccelerationen som negativ är för att du har kanske jobbat med någon kaströrelseuppgift där man har kastat ett föremål uppåt, och låtit det falla ner. I ett sådant fall så kan det ju vara mest intuitivt att välja positiv riktning uppåt, så att man har positiv utgångshastighet, varpå hastigheten byter tecken och blir negativ då föremålet vänder och börjar falla nedåt.  

 

Bra fråga hur man ska se på sträckan!

Vid rörelse med konstant acceleration längs en rät linje så lär man sig ju formeln s=v0t+at22 (eller kanske x=v0t+at22 så att relationen med koordinatsystemet blir tydligare) på gymnasiet.

På gymnasiet lär man sig också att hastigheten och accelerationen är vektorer med storlek och riktning. För rörelseekvationen ovan gäller då att man måste definiera vad som är positiv riktning för hastigheten och accelerationen. Och för sträckan, eller ”läget” för föremålet man räknar på, måste man dessutom sätta ett origo, dvs läget noll, vilket brukar vara mest intuitivt att sätta vid tiden t=0. Det är detta som är ditt koordinatsystem (koordinataxel). Du inser ju att beroende på vilket tecken du har för hastigheten och accelerationen för ett föremål, så kommer du att få helt olika värden på läget vid tiden t för föremålet. Ett negativt läge är lägen som befinner sig på den negativa delen i ditt koordinatsystem.

vegangunnar 8
Postad: 8 okt 2023 20:43

tack så mycket! Förstår uppgiften nu men lite krångel med att rita koordinatsystemet :( Gör man systemet med Vy och Vx kan man ju inte se föremålets sträcka, alltså hur den  rör sig neråt? Och om Vy = 0 blir då föremålet i koordinatsystemet bara en punkt där Vx = 50m/s?

JohanF 4551 – Moderator
Postad: 8 okt 2023 23:07 Redigerad: 8 okt 2023 23:08

Då försöker vi reda ut krånglet. Jag gör två exempel, samma uppgift, två olika koordinatsystem:

 

1. Rita koordinataxlar i x- och y-led för läget, positiv x-riktning åt planets rörelseriktning, positiv y-riktning nedåt. Origo där man släpper föremålet.

 

ay=9.82m/s2, alltså positiv eftersom accelerationen pekar i samma riktning som positiv y-axel. vx=50m/s, alltså positiv eftersom hastigheten pekar i samma riktning som positiv x-axel.

Marknivån ligger på y=45mi koordinatsystemet eftersom marknivån skär positiv y-axel. Punkten P har koordinater (0,45m)

Rörelseekvationen i y-led blir då y=ayt22  45=9.82t22 t=...

Rörelseekvationen i x-led blir då x=vxt x=50t 

och den beräknade x-koordinaten för nedslaget blir positiv, dvs en punkt framför flygplanet.

 

 

2. Men man hade lika gärna kunnat lägga koordinataxlarna åt andra hållet.

ay=-9.82m/s2, alltså negativ eftersom accelerationen pekar i motsatt riktning som positiv y-axel

vx=-50m/s, alltså negativ eftersom hastigheten pekar i motsatt riktning som positiv x-axel

Marknivån ligger på y=-45mi koordinatsystemet eftersom marknivån skär negativ y-axel. Punkten P har koordinater (0,-45m)

Rörelseekvationen i y-led blir då y=ayt22  -45=-9.82t22 t=...

Rörelseekvationen i x-led blir då x=vxt x=-50t 

och den beräknade x-koordinaten för nedslaget blir negativ, dvs en punkt framför flygplanet.

vegangunnar 8
Postad: 9 okt 2023 19:45

tack så mycket! förstår det nu speciellt med första bilden du ritade :)

JohanF 4551 – Moderator
Postad: 9 okt 2023 20:25

Grejt!

Svara Avbryt
Close