16 svar
385 visningar
LittleMissM är nöjd med hjälpen
LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 14:09

Klurig matte fråga

jag undrar har jag tänkt rätt på frågan? 

Smaragdalena 78608 – Lärare
Postad: 13 nov 2017 14:15

Nej, det blev fel.

Jag tänker på ett positivt tal,                    x x

lägger till tre,                                                x+3 x+3

kvadrerar resultatet                                      (x+3)2 (x+3)^2

och drar ifrån det tal jag först tänkte på  (x+3)2-x (x+3)^2 -x

Då har jag resultatet 113.                             (x+3)2-x=113 (x+3)^2 -x = 113

Kan du lösa ekvationen?

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 14:18

Oj jag blandade kvadratering med rot. Nu fattar jag. Ska pröva lösa ekvationen. Frågar igen om det blir något krångligt. 

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 14:41

Visst ska man förenkla kvadrateringen för att lösa ut x? 

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 15:18

Försöker lösa uppgiften men det är något som jag gör fel. Fattar inte. 

SvanteR 2717
Postad: 13 nov 2017 15:44
LittleMissM skrev :

Visst ska man förenkla kvadrateringen för att lösa ut x? 

Det du skriver här är rätt. Hur blir det när du fortsätter?

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 16:07 Redigerad: 13 nov 2017 16:08

Problemet är att jag är väldigt osäker hur jag ska göra senare. Såhär lång har jag kommit. Hur gör jag för att få ut x i en sådan situation. För jag kan inte lägga ihop x^2 med 5x. Hur gör jag då? Hur ska jag tänka?

Yngve 37920 – Livehjälpare
Postad: 13 nov 2017 16:14
LittleMissM skrev :

Problemet är att jag är väldigt osäker hur jag ska göra senare. Såhär lång har jag kommit. Hur gör jag för att få ut x i en sådan situation. För jag kan inte lägga ihop x^2 med 5x. Hur gör jag då? Hur ska jag tänka?

Det är en vanlig andragradsekvation som du kan lösa med kvadratkomplettering eller pq-formeln.

Vilken är du mest bekväm med?

Ture 9884 – Livehjälpare
Postad: 13 nov 2017 16:17

Om du inte lärt dig lösa andragradare ännu så föreslår jag att du provar.

X = 5 ger 25+25 = 50. x måste vara > 5

Försök med 10, 100+50 = 150, x <10

resten får du göra själv

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 16:40 Redigerad: 13 nov 2017 16:41

Försöker lära mig och förstå när jag löser uppgifter. Det blir mycket klarare för mig då vad jag gör förnågot. Såhär långt har jag kommit nu. Jag faktoriserade talet. Men ska jag räkna ut i huvudet nu vad x blir? eller kan man göra det enklare? 

Yngve 37920 – Livehjälpare
Postad: 13 nov 2017 16:45 Redigerad: 13 nov 2017 16:48
LittleMissM skrev :

Försöker lära mig och förstå när jag löser uppgifter. Det blir mycket klarare för mig då vad jag gör förnågot. Såhär långt har jag kommit nu. Jag faktoriserade talet. Men ska jag räkna ut i huvudet nu vad x blir? eller kan man göra det enklare? 

Ja det funkar.

Jag föreslår att du använder dig av Tures metod och prövar dig fram:

  • Pröva med x = 5. Då blir x*(x + 5) = 5*10 = 50. Det är för litet. x är alltså större än 5.
  • Pröva med x = 10. Då blir x*(x + 5) = 10*15 = 150. Det är för litet. x ligger alltså mellan 5 och 10.
  • Pröva med x = 7. Då blir x*(x + 5) = 7*12 = 84. Det är för litet. x ligger alltså mellan 7 och 10.

Och så vidare ...

Smaragdalena 78608 – Lärare
Postad: 13 nov 2017 16:53

Om du inte behärskar att lösa andragradsekvationer med pq-formeln, rekommenderar jag verkligen att du läser det avsnittet i Ma2 innan du fortsätter med Ma3, kanske hela kapitlet.

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 16:56

Tack för hjälpen! Nu fattar jag hur man ska tänka :) 

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 17:39 Redigerad: 13 nov 2017 17:42

Jag fattar med pq formeln men det som gör mig förvirrad att när man räknar med pq formeln får man två svar. Jag får svaret 8 som man ska ha. Men vad gör jag med talet 13? Det förstår jag inte. Kan någon förklara vad det betyder. För nu har jag två noll ställen. 

 

8*13 blir 104 också.

Smaragdalena 78608 – Lärare
Postad: 13 nov 2017 17:58

Du tappar bort ett minustecken i pq-formeln - det skall vara x = -2,5 plusminus rotuttrycket.

Då får du två lösningar, dels x = 8 och dels x = -13. Om du läser igenom uppgiften, kan du dra slutsatsen att -13 inte duger, fastän (-13)(-8) = 104. Varför?

Korra 3742
Postad: 13 nov 2017 20:16
LittleMissM skrev :


Jag fattar med pq formeln men det som gör mig förvirrad att när man räknar med pq formeln får man två svar. Jag får svaret 8 som man ska ha. Men vad gör jag med talet 13? Det förstår jag inte. Kan någon förklara vad det betyder. För nu har jag två noll ställen. 

 

8*13 blir 104 också.

Du har ju x2+5x-104=0 när det står en sådan ekvation så betyder det "Vad ska x anta för värde för att det ska bli 0 ?   Då finns det två olika värden som x kan anta för att det ska bli 0. 
x1=8x2=-13

Nu kan du stoppa in dessa värdena på x och se om det stämmer:)  
Titta här:  x2+5x-104x12+5x1-10482+5·8-104=0x22+5x2-104(-13)2+5(-13)-104=0

Hakuna matata.

LittleMissM 106 – Fd. Medlem
Postad: 13 nov 2017 20:56

Tack! Nu är det väldigt tydligt. Nu fattar jag :) 

Svara Avbryt
Close