3 svar
100 visningar
Anonym_15 behöver inte mer hjälp
Anonym_15 1080
Postad: 7 maj 10:15

Klurig uppgift kring differentialekvation (bestäm mängden tillsatt vatten vid en viss koncentration)

y' = IN - UT där inflödeshastigheten är 0 mg/liter^2 eftersom inget nitrat tillsätts. Men utflödeshastigheten är samtidigt 50 mg/liter. Varför multiplicerar man inte y/200 med 50?

Laguna Online 32398
Postad: 7 maj 11:00

Varför vill du multiplicera med 50?

LuMa07 727
Postad: 7 maj 11:30

Vattenmängden (50 liter) som Nisse brukade manuellt "hinka ut" och sedan "hälla in" i akvariet, för att minska nitratkoncentrationen, är inte relevant när man nu undersöker hur en automatisk vattenpump funkar.

Bubo 8235
Postad: 7 maj 12:53
Anonym_15 skrev:

y' = IN - UT där inflödeshastigheten är 0 mg/liter^2 eftersom inget nitrat tillsätts. Men utflödeshastigheten är samtidigt 50 mg/liter. Varför multiplicerar man inte y/200 med 50?

Här blev det lite konstiga enheter.

Vad vill du ha för enhet på de fyra variablerna y, y', IN och UT?

Svara
Close