Kollision i två dimensioner
Hej!
Skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften, förstår inte vad jag gör fel.
Två bilar krockar i en fyrvägskorsning. Den ena väger 700 kg och färdas från väster mot öster med hastigheten 3.00 m/s. Den andra väger 500 kg och färdas från norr mot söder med hastigheten 3.00 m/s. Vid krocken kilas bilarna fast i varandra och fortsätter direkt efter krocken mot sydöstlig riktning. Bestäm hastigheten och vinkeln mellan bilarnas riktning och väst-östriktningen.
X: 700kg*3m/s+500kg*0m/s=v*1200kg
vx=1,75m/s
Y: 700kg*0m/s+500kg*3m/s=v*1200kg
vy=1.25m/s
1,75^2+1.25^2=v^2
v=2.15m/s
tan-1(1.25/1.75)=35.5 grader
svaren ska vara 59 grader och 3.4 m/s
Dela upp rörelserna i två fall. En nord-sydlig och en öst-västlig.
rörelsemängden ska vara bevarad i bägge fallen.
Hmm, är det inte det jag gör när jag räknar ut vy (nordsyd) och vx (västöst)?
Har du ritat? Jag skulle inte våga försöka göra den här uppgiften utan att göra en skiss först.
Har typ en liten skiss men känns inte som om det hjälper, har den hemma, ska jag bifoga när jag kommer hem?
Edit: Dum fråga, bifogar sen :D
så här? Eller menar du rita bilarna för att förstå sammanhanget bättre? Är inte jättebra på att rita haha
Utnyttja att rörelsemängden bevaras. Dvs
pföre = pefter.
pföre = m1v1före+ m2v2före
pefter = (m1 + m2)vefter
v1före = (3.00, 0) = 3.00 ex (m/s)
v2före = (0, -3.00) = -3.00 ey (m/s)
Kommer du vidare?
Jag förstår inte den här delen:
v1före = (3.00, 0) = 3.00 ex (m/s)
v2före = (0, -3.00) = -3.00 ey (m/s)
vad står e för? och vad hände med massan i rörelsemängden?
Sättet jag tolkar det på leder mig till min lösning i OP.
Det går inte ihop, hur kan hastigheten vara högre efter krocken trots högre massa?
hejsan3214 skrev:Jag förstår inte den här delen:
v1före = (3.00, 0) = 3.00 ex (m/s)
v2före = (0, -3.00) = -3.00 ey (m/s)
vad står e för? och vad hände med massan i rörelsemängden?
Sättet jag tolkar det på leder mig till min lösning i OP.
ex är en enhetsvektor i x-riktningen. ey är en enhetsvektor i y-riktningen.
p är rörelsemängd och v är hastighet.
PATENTERAMERA skrev:hejsan3214 skrev:Jag förstår inte den här delen:
v1före = (3.00, 0) = 3.00 ex (m/s)
v2före = (0, -3.00) = -3.00 ey (m/s)
vad står e för? och vad hände med massan i rörelsemängden?
Sättet jag tolkar det på leder mig till min lösning i OP.
ex är en enhetsvektor i x-riktningen. ey är en enhetsvektor i y-riktningen.
p är rörelsemängd och v är hastighet.
Japp, det va det jag trodde, vad är det jag gör fel i OP då?
förlängde det lite för att visa stegen mer:
X: 700kg * 3m/s + 500kg * 0m/s = v * 1200kg
(2100kgm/s) / 1200kg = 1,75m/s
vx = 1,75m/s <----- mitt svar vx
Y: 700kg * 0m/s + 500kg * 3m/s = v * 1200kg
(1500kgm/s) / 1200kg = 1.25m/s
vy=1.25m/s <------ mitt svar vy
1,752+1.252=v2
v=2.15m/s <------- mitt svar v
tan-1(1.25/1.75)=35.5 grader <------- mitt svar vinkeln mellan x-linjen och v
svaren ska vara enligt facit 59 grader och 3.4 m/s
hejsan3214 skrev:Jag förstår inte den här delen:
v1före = (3.00, 0) = 3.00 ex (m/s)
v2före = (0, -3.00) = -3.00 ey (m/s)
vad står e för? och vad hände med massan i rörelsemängden?
Sättet jag tolkar det på leder mig till min lösning i OP.
Det går inte ihop, hur kan hastigheten vara högre efter krocken trots högre massa?
OK nu fattar jag din lösning. Du har tänkt som jag. Har du kollat att du skrivit av problemet korrekt? Annars ser jag inget fel.
PATENTERAMERA skrev:hejsan3214 skrev:Jag förstår inte den här delen:
v1före = (3.00, 0) = 3.00 ex (m/s)
v2före = (0, -3.00) = -3.00 ey (m/s)
vad står e för? och vad hände med massan i rörelsemängden?
Sättet jag tolkar det på leder mig till min lösning i OP.
Det går inte ihop, hur kan hastigheten vara högre efter krocken trots högre massa?
OK nu fattar jag din lösning. Du har tänkt som jag. Har du kollat att du skrivit av problemet korrekt? Annars ser jag inget fel.
Jahopp, jag copypastade rakt av från en övningstenta, om det är fel i facit så hoppas jag i så fall att inga stackars elever fick fel på det faktiska provet..
Antar att mysteriet är löst då, tack för hjälpen :) inte det mest tillfredställande slutet tyvärr, men bättre än inget hah.