14 svar
78 visningar
Mannen45 är nöjd med hjälpen
Mannen45 66
Postad: 20 apr 12:43 Redigerad: 20 apr 13:01

Kombinatorik

Hur ska jag vetta att de menar alla val då ordningen spelar rol eller ej. 

sictransit 385 – Livehjälpare
Postad: 20 apr 13:11 Redigerad: 20 apr 13:38

Ett utfall är en möjlig händelse.

Singlar du en slant har du två möjliga utfall: krona eller klave.

Singlar du två slantar kan du få:

Utfall Slant A Slant B
1 krona krona
2 krona klave
3 klave krona
4 klave klave

Det är fyra möjliga utfall.

Att du sedan i två av dessa utfall (nummer 2 och 3) får en krona + en klave är en annan sak.

Det är fortfarande två olika utfall,  eftersom mynten hamnar annorlunda.

Resultatet är kanske detsamma, men det beror ju på vad du räknar/mäter.

Mer info finns här: Sannolikhet (Årskurs 9, Statistik och sannolikhet) – Matteboken

Mannen45 66
Postad: 20 apr 13:55

Men om jag kastar tre tärningar och två blir 5 och en 3, och sedan kastar jag igen och får att två blir 5 och en blir en trea oavsett om jag kastade (5,5,3) eller (5,3,5) blir det väl samma fal så det borde väl inte vara olika utfall eller?

Bubo Online 7018
Postad: 20 apr 14:05

Jag skulle också tycka att (3, 5, 5) och (5, 3, 5) är olika utfall, men det beror på sammanhanget - och frågan är given utan något sammanhang.

Om man tänker sig olika färg på tärningarna blir det plötsligt självklart, men det står inget i uppgiften om att tärningarna är olika.

Definitivt olika utfall och exemplet med målade tärningar är bra. Om man dessutom tänker sig fråga (b) så blir den ju inte så jättespännande annars. . 

Bubo Online 7018
Postad: 20 apr 14:17
sictransit skrev:

[...]  tänker sig fråga (b) så blir den ju inte så jättespännande annars. . 

Jodå, det kan den bli:

(1,1,6), (1,2,5), (1,3,4), (2,2,4) och (2,3,3) skulle man eventuellt kunna se som alla möjliga utfall. Totalt fem olika.

(1,1,6) kan vara tre olika utfall, och så vidare. Då blir det fler.

 

Vi är helt överens om vad som troligen menas, men jag tycker fortfarande att det inte är fullständigt självklart.

Mannen45 66
Postad: 20 apr 14:27

Jag tyckte också att det var svårt utan ett sammanhang men sen å andra sidan så har ju denna uppgift blivit godkänd att vara med i lärarmedlets matte 5 bok. Så jag visste inte om jag bara tänkte konstigt.

plusminus 526
Postad: 20 apr 20:48

Vad är svaret på fråga a och b?

Mannen45 66
Postad: 20 apr 21:43

a) 216 utfall

b) 21 utfall

plusminus 526
Postad: 21 apr 12:30

Varför 21?

116,161, 611, 125, 152, 215, 251, 512, 521, 134,143, 314, 341, 413, 431, 224, 242, 422, 233, 323, 332

plusminus 526
Postad: 21 apr 12:55

Hur räknar man på det med kombinatorik? (Utan att skriva ut alla möjliga utfall)

Smaragdalena Online 78629 – Lärare
Postad: 21 apr 13:35 Redigerad: 21 apr 13:37
plusminus skrev:

Hur räknar man på det med kombinatorik? (Utan att skriva ut alla möjliga utfall)

Varför skulle man göra livet svårare för sig än vad som behövs?

Möjligen kan man konstatera att om det är två likadana siffror så finns det 3 olika varianter, och om det är tre olika siffror är det 3! = 6 olika varianter.

plusminus 526
Postad: 21 apr 13:56
Smaragdalena skrev:

Varför skulle man göra livet svårare för sig än vad som behövs?

Om svaret hade varit 70 hade det nog varit jobbigt att skriva ut alla kombinationer

Möjligen kan man konstatera att om det är två likadana siffror så finns det 3 olika varianter, och om det är tre olika siffror är det 3! = 6 olika varianter.

Hur når man upp till 21?

Om jag bara tar tärningarna i växande ordning:

116 => 3 varianter

125 => 6

134 => 6

224 => 3

233 => 3

3+3+6+6+3 = 21

Svara Avbryt
Close