Kommer Fartyget att lyckas ?
Kan jag konstruera en rätvinklig triangel mellan sträckan |FD| ?

Att utnyttja hela sträckan FD känns väl lite överflödigt. Sträckan mellan F och där som sträckan FD möter AB (låt oss kalla den punkten för E) är väl den sträcka som känns mest relevant att räkna med.
Och ja, det är vettigt att arbeta med rätvinkliga trianglar.
Fartyget går på grund om sträckan FE är mindre än eller lika med 8 sjömil (låt E vara punkten där AB korsar FD)
FE/AE = tan 13 grader
Om tan 13 grader > 8 / AE går den inte på grund. Hur kan du gå vidare från detta? (Nyttja den andra vinkeln...)
Jag fick EF=6.4. Bör jag ringa Sjöräddningen?
Trinity2 skrev:Jag fick EF=6.4. Bör jag ringa Sjöräddningen?
Kan du visa uträkning ?
Arup skrev:Trinity2 skrev:Jag fick EF=6.4. Bör jag ringa Sjöräddningen?
Kan du visa uträkning ?

Min kommentar ovan är nog inte korrekt.
Jag har nog feltolkat texten - den skall nog tolkas så att man går på grund om FE >= 8 sjömil...
Jag tycker texten är svår att tolka. Hur nära ska man vara för att gå på grundet? Är grundet punktformigt eller går det hela vägen från F?
Jag tror vi får omformulera frågan.
Ifrån F emot D ligger en 8 km lång, och (mycket) tät, linje med undervattensminor. Kommer fartyget förbi? Så är min tolkning av "grundet".
Det jag tänker är att fyren i rimlighetens namn bör ha byggts så att den pekar ut var som grund faktiskt befinner sig, och ut från dess position F i riktning mot D är det 8 sjömil av grund.
Om man föredrar det kan man tänka sig att "grundet" i själva verket består av torra land där fyrvakten kan ta en promenad vid behov.
Brukar inte fyrar stå längst ut på uddar?
Är detta tolkningsmöjligheterna?
1 Från F åt D till är det djupt först efter 8 sjömil
Vi klarar oss om x > 8
2 Från F åt D till är det grunt först efter 8 sjömil
Vi klarar oss om x < 8
Vad säger facit?
Laguna skrev:Brukar inte fyrar stå längst ut på uddar?
Sant, men dessa kanske mest är navigation-s/riktningsfyrar som beskriver en färdbar led.

Det verkar vara rätt klurigt att läsa av dessa fyrar och tillhörande grund.
https://www.sjofartsverket.se/globalassets/tjanster/lotsning/lo-goteborg/passage_plan_got.pdf
Jag skulle gissa att ute till havs står en fyr mitt på grundet.

med tillhörande markörer där det är exceptionellt grunt.
Tur man inte är sjökapten.