6 svar
142 visningar
mikiic 6
Postad: 19 jun 2020

Komplexa tal, behöver hjälp att förstå frågan

Detta är en fråga som jag måste komma förbi på min sommarkurs. Jag har inte blivit utsatt för denna typ av tal förut och förstår väldigt lite av frågan. Jag har inte haft problem med att klura ut andra uppgifter men just denna fråga står helt stilla för mig. Ska jag lägga in låtsas tal och testa mig fram? och om jag hittar på tal, hur ska jag testa det? Jag är väldigt förvirrad. Jag har klurat ut B. att t.ex. i^5 = i^2 x i^2 x i = -1 x -1 x i = 1i = i
Men alla andra är tyvärr för svåra för mig, min önskan är att någon får mig att inse vad det är jag ska göra. Uppskattar alla svar jag kan få! Ha en trevlig midsommar, Mvh Miki

Yngve Online 18586 – Volontär digitala räknestugor
Postad: 19 jun 2020 Redigerad: 19 jun 2020

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Denna uppgift kräver att du har koll på vad en del begrepp betyder:

  • Komplext tal
  • Realdel och imaginärdel av ett komplext tal
  • Rationellt tal
  • Kongruens

Gör du det?

parveln 721
Postad: 19 jun 2020

Finns det ingen litteratur tillhörande kursen?

mikiic 6
Postad: 19 jun 2020

Hej Yngve, jag har lite koll på begreppen men inte fullt ut. Jag upplever inte att kurslitteraturen beskriver begreppen jättebra.

Jag upplever väl överlag att jag behöver träna på uppgifter som inte direkt har några konkreta tal utan jag själv behöver testa om de är sanna, men jag vet inte var jag ska börja. Jag har förstått att komplexa tal är tal som vi inte hittar under dem reela talen, därför har man hittat ett sätt att någorlunda ta fram dem, jag börjar förstå formeln z = a+bi, jag antar att z är det komplexa talet, a realdelen och b den imginäradelen. rationellt tal är en del av dem reela talen, som t.ex. 1/3 osv. Kongruens är om jag förstått det rätt ett tal i xy axeln som har samma avstånd till origo som talet den är kongruens till (spegelvänt).

mikiic 6
Postad: 19 jun 2020
parveln skrev:

Finns det ingen litteratur tillhörande kursen?

Hej Parvlen, jo det har vi. jag har läst allt och även kollat på videoklippen.. men tycker inte det ger mig tillräckligt med kött på benen för och förstå frågan. jag läste lite här på pluggakuten i gamla trådar och snappade upp lite saker.. Kurslitteraturen har varit bra hittills men just denna delen tycker jag inte dem täcker bra.

tomast80 3252
Postad: 19 jun 2020

Om du tar uppgift D t.ex. föreslår jag att du använder polär form:

z=reivz=re^{iv}

Vad blir då det efterfrågade uttrycket?

 

Du skrev kongruent men menade konjugat. Och det är en spegling i x-axeln. Om z=a+ib, vad blir konjugatet? Om z uttrycks på polär form, vad blir konjugatet?

Du kan nog lösa de flesta uppgifterna om du antar att z= a+ib. 

Svara Avbryt
Close