3 svar
249 visningar
Alex88 är nöjd med hjälpen
Alex88 7
Postad: 15 jan 2022 23:00

Korta ner texter, hur? jag behöver röja bort 100 ord på den här texten, hur gör jag det?

 

Formativ bedömning:

Formativ bedömning betyder en löpande bedömning under elevens skolgång. Syftet med den formativa bedömningen används som en process för att förstärka och främja elevens lärande i dagliga skolarbetet. Genom formativ bedömning blir lärprocessen tydlig för eleverna med rätt stöd av läraren. På detta sätt kan han eller hon ta ett stort ansvar för sitt lärande.

Detta begrepp har en aktiv roll i processen eftersom den stegvis följer deltagarnas utveckling och visar hur kunskap utvecklas hos eleverna genom att läraren ger återkoppling, tydliggöra mål, ge elever självförtroende och att kunna få ta eget snavar samt elever som lär resurser för varandra.

 

Läraren skall implementera formativ bedömning och få förståelse för vilka kunskaper behöver en elev nå och hur eleven ska nå de kunskapen med hjälp av läraren och eget ansvar.

 

Elever ska kunna ta ansvar för sitt eget lärande och använda sig av att kunna forma sina egna tankar med hjälp av erfarenheter på både fritid och i skolan. Att kunna bara diskutera räcker inte utan läraren skall kunna lyssna på eleven oavsett svar, ge återkoppling och hänvisa eleven vart det brister i uppgiften.

 

Samtal har stor betydelse och påverkan på elever där elever kan berätta om sina tankar och även ge reflektion på andras tankar och idéer vid samtal. Detta ger möjligheten åt elever att kunna bygga på sitt arbete och uppfinna nya sätt att arbeta kring ett ämne eller färdighet. Towards dialogic Teaching (2004) Robin Alexander. S.17

 

Feedback om bedömningen ska vara formativ skall läraren kontinuerlig ger respons på elevens uppgift och ser till var eleven befinner sig i sin kunskapsutveckling och lärande.Feedbacken används av läraren för att vägleda eleven skall göra framsteg i sitt arbete. (Black & William, 1998). S. 29.

 

För att formativ bedömning ska falla naturligt i klassrummet är det viktigt att elever med olika åldrar känna att de kan bevisa sina kunskaper och få hjälp med djupare förståelse i ämne eller dylikt. Att ge möjlighet till mindre grupper ger även elever att testa sina ideer och färdigheter eftersom det finns elever som är blyga och inte vill prata framför alla för att avslöja sina brister i klassrummet. Läraren ska ta en stödjande roll att besvara frågorna och även lyssna vad eleverna har att säga. Harrison och Howard (2012.s.22).

Alex88 7
Postad: 15 jan 2022 23:02

Ni får gärna ge mig tips på felstavning, interpunktionstecken med mera om ni upptäcker något. 

Josefin P 130
Postad: 5 feb 2022 20:37

Hej.
Det står:

”Feedback om bedömningen ska vara formativ skall läraren kontinuerlig ger respons på elevens uppgift och ser till var eleven befinner sig i sin kunskapsutveckling och lärande.Feedbacken används av läraren för att vägleda eleven skall göra framsteg i sitt arbete. (Black & William, 1998). S. 29.” 

Det blir långa meningar, och svårt att se vilken information som ska förmedlas. 
Kanske rätt. 


Men svårt att läsa. 


Och är det ett citat så får det inte ändras. Källan ska tydligt anges. 
I stort sätt alla citat förmedlas om man kan hänvisa till en känd människa.
Men om man själv kommer med citat som folk inte håller med om, kan det  givetvis bli hett  om öronen.;) 

Så här går också skriva: 

Om feedbacken ska vara formativ, så ska läraren kontinuerligt ge respons på de olika uppgifterna som eleverna utför.
Och då syns det även tydligt var i utvecklingen eleven befinner sig. 
Genom feedback så vägleds eleven, så denne kan göra framsteg i sitt skolarbete.

 

 

 

Trevlig helg. 
Lycka till. 

Laguna 28587
Postad: 5 feb 2022 21:07

används som en process -> är

använda sig av att kunna -> kunna

på både fritid och i skolan -> från fritid och skola

Samtal har stor betydelse och påverkan på elever där elever kan berätta om sina tankar och även ge reflektion på andras tankar och idéer vid samtal -> Samtal har stor betydelse: elever kan berätta om sina tankar och även ge reflektion på andras tankar och idéer

 

Den här meningen är bara konstig: Feedbacken används av läraren för att vägleda eleven skall göra framsteg i sitt arbete

Svara Avbryt
Close