11 svar
128 visningar
Korra 3753
Postad: 11 apr 11:26 Redigerad: 11 apr 11:32

Kortslöt jag mitt bilbatteri?

Hej, denna fråga kanske inte hör hemma här. Men det är bra att fråga ändå 

Mitt bilbatteri har under vintern varit inaktivt (bil från 2002) Nu tog jag hem det, laddade med bilbatteri-laddare. 

När jag skulle sätta tillbaka batteriet i bilen råkade jag först koppla minus och sedan +. Först lyste en lampa att alla dörrar är öppna och det lät något pip. När jag försökte starta bilen lyste ingenting och det pep i några sekunder. Sen funkar ingenting. 

Jag tror att jag kan ha råkat kortsluta batteriet, kan det vara så? Är det bara att köpa ett nytt batteri nu ? 

Korra skrev:

Hej, denna fråga kanske inte hör hemma här. Men det är bra att fråga ändå 

Mitt bilbatteri har under vintern varit inaktivt (bil från 2002) Nu tog jag hem det, laddade med bilbatteri-laddare. 

När jag skulle sätta tillbaka batteriet i bilen råkade jag först koppla minus och sedan +. Först lyste en lampa att alla dörrar är öppna och det lät något pip. När jag försökte starta bilen lyste ingenting och det pep i några sekunder. Sen funkar ingenting. 

Jag tror att jag kan ha råkat kortsluta batteriet, kan det vara så? Är det bara att köpa ett nytt batteri nu ? 

Kopplade du rätt, eller råkade du koppla baklänges?

Korra 3753
Postad: 11 apr 11:45
Smaragdalena skrev:
Korra skrev:

Hej, denna fråga kanske inte hör hemma här. Men det är bra att fråga ändå 

Mitt bilbatteri har under vintern varit inaktivt (bil från 2002) Nu tog jag hem det, laddade med bilbatteri-laddare. 

När jag skulle sätta tillbaka batteriet i bilen råkade jag först koppla minus och sedan +. Först lyste en lampa att alla dörrar är öppna och det lät något pip. När jag försökte starta bilen lyste ingenting och det pep i några sekunder. Sen funkar ingenting. 

Jag tror att jag kan ha råkat kortsluta batteriet, kan det vara så? Är det bara att köpa ett nytt batteri nu ? 

Kopplade du rätt, eller råkade du koppla baklänges?

Råkade koppla baklänges när batteriet skulle in i bilen igen. 

Först minus, sedan plus.

Teraeagle 20262 – Moderator
Postad: 11 apr 12:17 Redigerad: 11 apr 12:20

Du kortslöt nog inte batteriet eftersom resistansen mellan polerna finns kvar även om du förväxlar dem. Däremot låter det som att du kanske kan ha skadat någon elektronik i bilen? Känns dock märkligt att bilen inte skulle vara skyddat mot sånt. Fungerar den nu om du kopplar batteriet rätt?

Korra 3753
Postad: 11 apr 12:23
Teraeagle skrev:

Du kortslöt nog inte batteriet eftersom resistansen mellan polerna finns kvar även om du förväxlar dem. Däremot låter det som att du kanske kan ha skadat någon elektronik i bilen? Känns dock märkligt att bilen inte skulle vara skyddat mot sånt. Fungerar den nu om du kopplar batteriet rätt?

Nope, den fungerar inte oavsett. 

Kanske köper ett nytt från biltema, vad tror du _?

Jag tror du hade märkt om du kortslutit batteriet: ljusbåge + något blir jättevarmt och smälter.

Ditt batteri kanske är gammalt, dåligt och inte tar laddning. Alternativt har något gått sönder i bilen. I så fall kan man ju hoppas på en säkring. Har du kollat dem?

Korra 3753
Postad: 11 apr 12:35
sictransit skrev:

Jag tror du hade märkt om du kortslutit batteriet: ljusbåge + något blir jättevarmt och smälter.

Ditt batteri kanske är gammalt, dåligt och inte tar laddning. Alternativt har något gått sönder i bilen. I så fall kan man ju hoppas på en säkring. Har du kollat dem?

Nej har inte kollat säkring, ska testa byta batteri och sen får vi se vad som händer. 

Är inte så duktig på bilar, ska se hur det blir. TAck 

Pieter Kuiper Online 7211
Postad: 11 apr 13:08 Redigerad: 11 apr 13:41
Korra skrev:
Kanske köper ett nytt från biltema, vad tror du _?

Jag befarar att det inte löser problemet. Om det var felaktig polaritet en stund är nog mer sannolikt ett problem med elektroniken.

Jag är också lite rädd för startmotorn.

Visst, det viktigaste/dyraste i elektroniken kan vara skyddat med dioder osv. Men i vissa bilar kan elektroniken t ex ha ett litet eget batteri för att klockan osv ska gå. Om det ansluts fel polaritet från blybatteriet är det lilla batteriet kanske inte skyddat mot sådant. (Jag spekulerar alltså. Fordonslinjen kan mer om sådant.)

ThomasN 1816
Postad: 11 apr 15:04

Lite fler spekulationer :-)

Det finns nog hopp om elektroniken i bilen. Den testas bl.a. med detta:

Dessutom tror jag att vital elektronik ska vara skyddad mot polvändning.

Ett bilbatteri ska hållas uppladdat för att må bra. Har det suttit i bilen hela vintern? Då har det nog blivit helt urladdat och kanske inte är så friskt längre.
Tänk på att ett färskt, fulladdat batteri innehåller väldigt mycket lagrad energi. Det är kapabelt att leverera strömmar på flera hundra ampere. Sen ska man också vara försiktig när man laddar bilbatterier. De kan ge ifrån sig vätgas, speciellt om de är lite nedgångna. Se till att ventilera eller var utomhus.

JohanF 4498 – Moderator
Postad: 11 apr 19:38 Redigerad: 11 apr 19:41

Hur var din "kopplingssekvens" mer exakt? Så länge du inte hade batteriets båda poler samtidigt så kan ingenting påverkas. Och du borde inte ha kunnat koppla båda polerna fel och sedan sätta dig i bilen och vrida tändningsnyckeln, eftersom polskruvarna har olika storlek så sådant brukar man upptäcka då ena skruven isåfall inte går att sätta fast ordentligt. Hur var batteriet kopplat när du vred tändningsnyckeln?

Min första gissning är att batteriet är kasst (men gissningen är också att det var kasst även före du råkade koppla fel). Ett gammalt bilbatteri kan se jättebra ut om man mäter spänningen över det när det är "fulladdat", och fungerar alldeles utmärkt för att ge ström åt några små lysdioder på instrumentpanelen. Men det klarar inte av att ge den startström som krävs (vilken är kanske 10000ggr högre ström än lysdioderna behöver), utan dör meddetsamma och därefter är allt svart.

Testa att ladda batteriet igen (du behöver säkert ladda det över natten. Som ThomasN nämnde gör det utomhus),  men prova inte att koppla fel igen. Om lysdioder lyser lyser före första startförsöket, och sedan dör, så är det med största säkerhet bara batteriet, och du behöver inte ens banna dig själv för att du råkade koppla fel.  

Jan Ragnar 1692
Postad: 11 apr 23:14

Två infallsvinklar:

1. Mät batterispänningen om du har en voltmeter.

2. Går det att starta bilen med startkablar från en annan bil?

Korra 3753
Postad: 14 apr 06:29

Köpte nytt batteri från biltema. Startar och kör utmärkt! 

tack alla

Svara Avbryt
Close