12 svar
37 visningar
Biorr 1580
Postad: Idag 19:01 Redigerad: Idag 19:02

Kurva


hejsan

jag har fastnat på b)

det känns lite oklart hur man ska tänka

Axiom 1079
Postad: Idag 19:17 Redigerad: Idag 19:20

Du har lutningen för tangenten, vad representerar den grafiskt?

Biorr 1580
Postad: Idag 19:23 Redigerad: Idag 19:24

K visar hur brant tangenten lutar mot kurvan?

tangerar den kurvan vid x=1?

Axiom 1079
Postad: Idag 19:25
Biorr skrev:

K visar hur brant tangenten lutar mot kurvan?

Ja precis! Så vad vet du då om y-koordinaterna för både tangenten och kurvan?

Axiom 1079
Postad: Idag 19:38 Redigerad: Idag 19:38

Jag brukar tycka det är lättare att räkna ut ekvationen för tangenten först, vilken typ av ekvation har tangenten?

Biorr 1580
Postad: Idag 19:41

Både kurvan och tangenten har exakt samma y-värde när x = 1?

Axiom 1079
Postad: Idag 19:43

Ja , och vi vet bara lutningen för tangenten än så länge, hur ser tangenten ut/vilken sorts ekvation är det?

Biorr 1580
Postad: Idag 19:44 Redigerad: Idag 19:45

K=delta y/delta x

Och man ska ta de närliggande punkterna?

Axiom 1079
Postad: Idag 19:45
Biorr skrev:

K=delta y/delta x

Ja sorry jag var lite tvetydlig, jag menar hela ekvationen för tangenten i punkten där x=1?

Biorr 1580
Postad: Idag 19:47 Redigerad: Idag 19:47

Kan man tillämpa räta linjens ekvation?

y=kx+m 

då tangenten är en rä

Axiom 1079
Postad: Idag 19:48 Redigerad: Idag 19:50
Biorr skrev:

Kan man tillämpa räta linjens ekvation?

Ja, det som gör denna lite förvirrande är att lutningens graf är en andragradare men i just en punkt kommer det vara en rät linje, så hur tar vi reda på ekvationen?

edit: utifrån kx+m=y, vilka värden har vi?

Biorr 1580
Postad: Idag 20:33 Redigerad: Idag 20:34

x=1 och k=3

Eftersom grafen g(x)=x3

Har en tangent där x=1, och att både kurvan och tangenten har exakt samma y-värde när x = 1.

så Är tangentens ekvation samma som grafens dvs g(x)=x?

därav kan man g(1)=13 för att få y, y=1?

Yngve 42972
Postad: Idag 22:16
Biorr skrev:

x=1 och k=3

Nej, det stämmer inte. Tangentens lutning k är lika med derivatans värde vid tangeringspunkten.

Vet du hur man deriverar g(x) = x3?

Eftersom grafen g(x)=x3

Har en tangent där x=1, och att både kurvan och tangenten har exakt samma y-värde när x = 1.

så Är tangentens ekvation samma som grafens dvs g(x)=x?

Nej en tangent är en rät linje, så tangentens ekvation är på formen y = kx+m.

Du kan bestämma tangentens lutning k genom att beräkna derivatans värde vid tangeringspunkten, dvs k = g'(1).

Du kan sedan bestämma tangentens m-vörde genom att du vet att tngeringspunkten (1, g(1)) ligger på den räta linjen, dvs punkten (1, 13) ligger på den räta linjen, dvs punkten (1, 1) ligger på den räta linjen.

därav kan man g(1)=13 för att få y, y=1?

Ja, det stämmer.

Svara
Close