0 svar
64 visningar
ghada.alamer 683
Postad: 15 nov 20:35

Labbrapport (osmos)

Okej jag har till uppgift att skriva 

 Laboration Osmos

SYFTE: Att genom experiment visa hur osmos fungerar.

MÅL: Att uppnå förståelse för vad osmos är.

MATERIAL: Rå potatis, rödlök, jäst, koksalt, strösocker, destillerat vatten, linjal, skalpell, korkborr, diverse glasvaror, våg, ljusmikroskop, objektglas och täckglas.

UPPGIFT: 

Du skall förbereda och fundera ut hur du med ovanstående material kan nå syftet.Du skall ha en kort inledande teori.  

Du skall ha en hypotes/er som du sedan verifierar/falsifierar med hjälp av dina experiment. Tänk på att arbeta naturvetenskapligt.

Utforma dina metoder så att de resultat du får ger dig möjlighet att dra en slutsats som inte beror på slumpen.

Du bör använda dig av minst två olika celltyper i din laboration. 

Du har potatis/rödlök/jäst. Hos potatis kan du ej se hur enskilda celler reagerar. Det kan du hos rödlök och jäst. 

Rödlökscellen har en stor vakuol fylld med ett rött pigment. Jästceller kan du färga för att se tydligt.


Jag har börjat med att skriva den men jag tycker att det själva metoden är lite för lång vad tycker ni? uppskattar eran hjälp ifall det finns jag kan ändra gärna hjälp till och skriva! 


Undersökning av Osmos i potatis och rödlök

MATERIAL: Rå potatis, rödlök, jäst, koksalt, strösocker, destillerat vatten, linjal, skalpell, korkborr, diverse glasvaror, våg, ljusmikroskop, objektglas och täckglas.

Teori:

Osmos är transport av vatten genom ett semipermeabelt membran, från hög till låg vattenpotential. I en hypotonlösning rör sig vatten in i växtcellen, vakuolen fylls och turgortycket ökar så att cellen blir turgid. I en hyperton lösning diffunderar vattnet ut ur cellen, vakuolen krymper och cellmembranet lossnar från cellväggen i cell sammandragning. I en isoton lösning är vattenpotentialen lika på båda sidor och ingen nettoförändring sker. Skillnaden i vattenpotential mellan cellvätskan och omgivningen är det som styr osmosen och växternas vattenbalans. Metod:

PotatisTre glasvaror fylls med olika lösningar: en med destillerat vatten, en med en saltlösning (ca 10% koksalt, motsvarande ungefär två teskedar salt i 100 ml vatten) och en med en sockerlösning (ca 2 teskedar strösocker). Potatisen skalas och fyra till sex lika stora potatisstavar eller potatiscylindrar tas ut med skalpell eller korkborr, ungefär 1 × 4 cm långa. Varje potatisbit torkas lätt för att avlägsna ytvatten och mäts därefter i längd med linjal och massa med våg. De uppmätta värdena dokumenteras.Potatisbitarna placeras sedan i respektive lösning så att de täcks helt och lämnas i cirka 

 30–40 minuter. Efter tiden tas bitarna upp, torkas av försiktigt och mäts igen i både längd och massa. Förändringarna dokumenteras och jämförs mellan destillerat vatten, saltlösning och sockerlösning för att visa hur olika koncentrationer påverkar osmos i potatisens celler.

Rödlök 

En tunn bit epidermis från rödlök skärs loss och placeras på ett objektglas. Några droppar destillerat vatten tillsätts och täckglas läggs försiktigt ovanpå. Rödlök Biten studeras i mikroskop. Droppa saltlösning på ena sidan av täckglaset, håll filterpapper på andra sida. Filterpappret suger ut vattnet, och då åker saltlösningen in under täckglaset och erästter vattnet. 

Hyptoes: Jag förväntar mig att potatisbitarna i destillerat vatten ökar i både längd och massa eftersom cellerna befinner sig i en hypoton miljö och vatten diffunderar in genom osmos. I saltlösningen och sockerlösningen förväntar jag mig att potatisbitarna minskar i massa och längd eftersom lösningarna är hypertona, vilket gör att vatten lämnar cellerna.

För rödlök förväntar jag mig att cellerna i destillerat vatten ser turgida ut, med en stor vakuol och cellmembranet tätt mot cellväggen. När saltlösningen förs in under täckglaset förväntar jag mig att cellmembranet drar sig bort från cellväggen  eftersom vatten diffunderar ut ur cellen. Detta bör synas tydligt i mikroskopet.




Svara
Close