14 svar
74 visningar
Matte-02 är nöjd med hjälpen!
Matte-02 54
Postad: 25 maj 2019

Lådagram vs Normalfördelning

Genom normalfördelning kan man se hur spridningen är kring medelvärdet.

Genom lådagram kan man se hur spridningen är allmänt. Resultaten delas in i 25%, så man kan få en överblick över helheten. 

Hur vet jag när jag ska ska använda lådagram eller normalfördelning. Vad är skillnaderna mellan de?

Laguna 5323
Postad: 25 maj 2019

Normalfördelning är en specifik fördelning. Den är väldigt vanlig, men det finns andra. Lådagram är ett sätt att beskriva de viktiga statistiska egenskaperna hos data, oberoende av fördelning.

Så jag kan inte riktigt jämföra dem. Har du några exempel du tänker på? 

Matte-02 54
Postad: 25 maj 2019

Jag ska jämföra hur många grodhopp en 15 årig respektive 21 årig person orkar göra, jag har gjort testet på 18 personer som är  ( 15 åringar) och 14 personer som är (21 åriga). Så jag vill veta vilken av normalfördelning eller lådagram som är bäst anpassad för min datamäng. Dessutom tog jag stickprov, 10 personer från varje grupp. Så jag vet inte vilken metod är bäst...

Matte-02 54
Postad: 25 maj 2019

Jag tänkte att ta både metoderna för stickprov och därmed prata om deras egenskaper, nackdelar och fördelar.

Laguna 5323
Postad: 25 maj 2019

Då skulle jag pricka in värdena i ett diagram och se om de verkar vara normalfördelade alls. De är troligen det. 

Albiki 4083
Postad: 25 maj 2019

Hej!

Normalfördelning används för att beskriva saker som är kontinuerliga som exempelvis hur länge en person orkar hoppa grodhopp eller hur långt ett enskilt grodhopp är. Du vill studera något som är diskret nämligen antalet grodhopp som en person orkar utföra under en viss tid. Det är olämpligt att använda normalfördelning för detta.

Ett förslag är att använda den så kallade Poissonfördelningen för att beskriva antalet grodhopp och jämföra Poissonfördelningen för 15-åringar med Poissonfördelningen för 21-åringar.

Laguna 5323
Postad: 25 maj 2019

Kan du visa dina värden? Det är alltså 18 heltal och sedan 14 till? 

Laguna 5323
Postad: 25 maj 2019

Man kanske ska göra lådagrammen först. Om fördelningen är ganska sned så är normalfördelning förmodligen fel. (Förutom att den är kontinuerlig, som Albiki påpekar, men den kan ändå vara en bra approximation ibland.) 

Poissonfördelning är en bit ovanför Ma2-nivå.

Albiki 4083
Postad: 25 maj 2019 Redigerad: 25 maj 2019
Smaragdalena skrev:

Poissonfördelning är en bit ovanför Ma2-nivå.

Om man klarar av att hantera normalfördelning så klarar man av att hantera de betydligt enklare Poissonfördelningarna. 

Om det enda man gör i Ma2 avseende normalfördelning är att läsa av tabell så är det inte så jättesvårt att läsa av en tabell över Poissonfördelning istället. 

Albiki skrev:
Smaragdalena skrev:

Poissonfördelning är en bit ovanför Ma2-nivå.

Om man klarar av att hantera normalfördelning så klarar man av att hantera de betydligt enklare Poissonfördelningarna. 

Om det enda man gör i Ma2 avseende normalfördelning är att läsa av tabell så är det inte så jättesvårt att läsa av en tabell över Poissonfördelning istället. 

Nej, det är inte jättesvårt, men det ingår inte i kursen, så det är knappast relevant i en skoluppgift.

Albiki 4083
Postad: 25 maj 2019
Smaragdalena skrev:
Albiki skrev:
Smaragdalena skrev:

Poissonfördelning är en bit ovanför Ma2-nivå.

Om man klarar av att hantera normalfördelning så klarar man av att hantera de betydligt enklare Poissonfördelningarna. 

Om det enda man gör i Ma2 avseende normalfördelning är att läsa av tabell så är det inte så jättesvårt att läsa av en tabell över Poissonfördelning istället. 

Nej, det är inte jättesvårt, men det ingår inte i kursen, så det är knappast relevant i en skoluppgift.

För en elev som vill göra ett bra arbete med sin skoluppgift är det relevant. Elever ska ju uppmuntras att söka information själva och då kan de hamna utanför läroplaners snäva ramar, vilket inte är förbjudet och vilket inte bör bemötas med att eleven funnit irrelevant kunskap. 

Matte-02 54
Postad: 25 maj 2019

Tack såå mycket alla!!! 

Testet gick ut på att man skulle göra så många grodhopp som möjligt inom 1 minut.  Datamängden för de som är 15 år ( 35,28,30,35,32,27,20,19,26,19, 18, 15, 50, 36, 45, 27, 38 och 50) 18 deltog, datamängden för de som är 21 år (46, 50, 48, 46,44,32,10,20,10,20,17,15 och 38) 13* deltog. 

 

Stickproven :

15 år; 26,27,50,35,18,45,27,15,45,18

21 år; 20,17,15,46,10,50,38,32,48,20

 

Jag ska kunna analysera vilken metod som passar bäst för stickproven. Därefter diskutera min metodval på ett nyanserat sätt. Problemet är att jag vet lådagrams och normalfördelningens egenskaper, men jag kan inte motivera mer än så... Eftersom jag fortfarande inte känner mig bekant med de.

Laguna 5323
Postad: 26 maj 2019

För att avgöra vilken fördelning som passar data bäst behövs det nog fler observationer. Bland 21-åringarna finns det bara två mellan 21 och 43, medan alla andra ligger antingen nedanför eller ovanför det intervallet. Det passar varken normalfördelning eller poissonfördelning.

Om man ska prata om poissonfördelning får man motivera varför den skulle vara lämplig. Sannolikheten för att klara ett hopp är inte oberoende av hur många hopp man har gjort. Dessutom är hoppfrekvensen inte samma för alla personer. Den beror på kroppens egenskaper och på vilken taktik man använder för att klara maximalt antal under en minut.

Gjordes alla observationer på samma sätt? Finns det något i experimentet som skulle förklara att fördelningen för 21-åringarna har två toppar? Jag kommer just på att det kan vara män respektive kvinnor som har olika egenskaper, men borde det bli så stor skillnad?

Gav några personer upp innan en minut hade gått? Jag tror inte jag har nytta av den informationen, men om man ska göra en statistisk modell borde man ta hänsyn till detta.

Matte-02 54
Postad: 26 maj 2019

Tack såå mycket!! 

Kärlek till er alla!!

Svara Avbryt
Close