12 svar
1271 visningar
RebeckaFerdinand är nöjd med hjälpen
RebeckaFerdinand 36 – Fd. Medlem
Postad: 5 okt 2018 13:41

Längdkontaktion

Hej,

Jag försöker förstå en fråga på min distanskurs. såhär står det ordagrant:

"Vilken fart relativt observatören krävs för att den observerade längden skall bli 75% av vad kroppens längd är då den är i vila relativt observatören."

Okej, så jag förstår att jag ska använda mig av formeln:

I=I0·1-v2c2

Men jag fattar inte riktigt vad uppgiften går ut på, tycker frågan känns ganska grammatiskt fel. 

 

Tack på förhand!

Laguna 28686
Postad: 5 okt 2018 14:08

Meningen är väl inte så elegant, men jag tycker den är grammatisk.

 

Du har nånting bredvid dig som du mäter längden på. Sedan skickar du iväg grejen med farten v och observerar dess längd. Den nu observerade längden är 75% av vad du mätte upp först. Hur fort rör sig grejen relativt dig?

Laguna 28686
Postad: 5 okt 2018 14:09

Underförstått att den längd man mäter är i den riktning som grejen rör sig i.

Smaragdalena 78675 – Lärare
Postad: 5 okt 2018 14:17 Redigerad: 5 okt 2018 14:27

Det skall inte vara bokstaven II i din formel, det skall vara llsom i längd. När observatören rör sig, blir längden som observatören mäter upp kortare än vad en "stillastående" observatör mäter upp. I det här fallet gäller det att längden som den snabbrörliga observatören är 75 % av vad den stillastående mäter upp, så l=0,75·l0l=0,75\cdot l_0. Du skall alltså lösa ut hastigheten vv ur ekvationen 0,75=1-v2c20,75=\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}.

RebeckaFerdinand 36 – Fd. Medlem
Postad: 5 okt 2018 15:52

Okej, tack. 

 

Tänker jag helt fel om jag löser ut v genom att:

0,75=1-v2c2     a=a1     11-v2c211-v2c2      1·c21·c2-v2c2      c2-v2c2

 

0,75=c2-v2c2      0,752=c2-v2c2    0,752=-v2   ??

 

Tänker jag helt fel nu?

0,752=0,5625v2=0,56250,75=1-0,5625229979245821

Laguna 28686
Postad: 5 okt 2018 15:59

 Det som står sist är uppenbart fel (0,75 är inte ungefär lika med 1 i det här sammanhanget). Det har försvunnit ett c^2 lite tidigare.

RebeckaFerdinand 36 – Fd. Medlem
Postad: 5 okt 2018 16:34

Aa jag vet inte hur jag tänkte riktigt, har suttit med den här uppgiften i flera dagar, förstår fortfarande inte. Jag löser tyvärr inte uppgiften, känns som det bara blir mer fel ju mer jag krånglar.

:( 

Smaragdalena 78675 – Lärare
Postad: 5 okt 2018 16:37

Det är rätt så här långt: 0,5625=c2-v2c20,5625=\frac{c^2-v^2}{c^2}. Multiplicera båda sidor med c2c^2. Lös ut v2v^2. Dra roten ur.

Det är inte v2v^2 som är 0,5625.

RebeckaFerdinand 36 – Fd. Medlem
Postad: 5 okt 2018 17:31

Okej,

 

0,5625=c2-v2c2c2·0,5625=c2-v2c2 ·c2c2·0,5625=c2-v2 c2=29979245822997924582·0,5625=2997924582-v22997924582-2997924582·0,5625=v22997924582-5.055497880395×1016=v23.932053906973×1016=v23.932053906973×1016=198294072.200180,75

Smaragdalena 78675 – Lärare
Postad: 5 okt 2018 19:21

Själv skulle jag behålla cc så länge som möjligt (jag är alldeles för lat för att ha lust att skriva så många siffror):

c2·0,5625=c2-v2c^2\cdot0,5625=c^2-v^2

v2=c2(1-0,5625)v^2=c^2(1-0,5625)

v2=0,4375·c2v^2=0,4375\cdot c^2

v=0,4375cv=\sqrt{0,4375}c

v=0,6624·cv=0,6624\cdot c

och möjligen sätta in ett siffervärde på slutet. Det verkar i alla fall stämma med ditt svar.

Sabotskij83 118
Postad: 5 okt 2018 19:51

Svaret och uträkningen ser helt rätt ut. Men tänk på noggrannheten i värdena med, använd bara så många decimaler som det minst noggranna värdet i uträkningarna har, och kom också ihåg att skriva ut enheten i svaret. Vad siffrorna betyder är en viktig del i fysik :)

Snate 2 – Fd. Medlem
Postad: 7 jun 2020 19:05
Smaragdalena skrev:

Själv skulle jag behålla cc så länge som möjligt (jag är alldeles för lat för att ha lust att skriva så många siffror):

c2·0,5625=c2-v2c^2\cdot0,5625=c^2-v^2

v2=c2(1-0,5625)v^2=c^2(1-0,5625)

v2=0,4375·c2v^2=0,4375\cdot c^2

v=0,4375cv=\sqrt{0,4375}c

v=0,6624·cv=0,6624\cdot c

och möjligen sätta in ett siffervärde på slutet. Det verkar i alla fall stämma med ditt svar.

Håller på med samma fråga och har problem att lösa ut v. Vad händer på rad 2 här? Ett c2 försvinner ju?

Smaragdalena 78675 – Lärare
Postad: 7 jun 2020 20:18

Gör en ny tråd om din fråga, även om den handlar om samma uppgift! Visa hur långt du har kommit och var du kört fast. /moderator

Svara Avbryt
Close