8 svar
53 visningar
Dkcre är nöjd med hjälpen
Dkcre 1136
Postad: 28 apr 21:24

Likformiga trianglar

Hej,

Undrar hur jag löser uppgift 552 här?

Jag förstår knappt frågan.

Arup 463
Postad: 28 apr 21:41

kan det här vara till hjälp ?

Arup 463
Postad: 28 apr 21:41

lösningen är hämtad från en tidigare kvalificerings uppgift från SMT

Dkcre 1136
Postad: 28 apr 21:46

Okej, tack.

Det är alldeles för svårt dock, jag fattar inte. Går vidare istället.

Dkcre 1136
Postad: 28 apr 22:00 Redigerad: 28 apr 22:32

Hur kan 1/(sqrt3-sqrt2) vara lika med sqrt3+sqrt2?

Ersätter dem med exempelvis 5-3 och det verkar inte stämma alls.

1/(5-3) är inte = 5+3.

Okej det verkar bara gälla för roten ur värden av någon anledning. Och bara vissa. Kanske när det bara skiljer ett heltal mellan dem

Dkcre skrev:

Hur kan 1/(sqrt3-sqrt2) vara lika med sqrt3+sqrt2?

Ersätter dem med exempelvis 5-3 och det verkar inte stämma alls.

1/(5-3) är inte = 5+3.

Nej, men 15-3 =15-35+35+3 =5+352-32 =825-9 =816=12

Okej det verkar bara gälla för roten ur värden av någon anledning 

se ovan

Dkcre 1136
Postad: 28 apr 22:35

Okej 🙂

Dkcre 1136
Postad: 28 apr 23:12 Redigerad: 28 apr 23:18

Eller jag fattar ändå inte. Det står ju 1/(5-3) = (5+3).

Eller ska man förstå att i just det här fallet så står det egentligen: (5+3)/(25-9) fast man inte skriver ut det?

Smaragdalena Online 78803 – Lärare
Postad: 29 apr 06:29 Redigerad: 29 apr 06:30

Förläng bråket med nämnarens konjugat.

Svara Avbryt
Close