4 svar
182 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 10456
Postad: 11 okt 11:06 Redigerad: 11 okt 12:43

Linearisera rörelseekvationerna och hitta vinkelhastigheterna

Hej!

Jag vill införa theta och phi som generaliserade koordinater  för att teckna L=T-V osv. Men är osäker på om jag tänker rätt här. En annan sak jag undrar över är hur jag ska tänka med T1 som kommer från A då A består av x_A och y_A ?

xA=(R-r)sintheta

yA=-(R-r)costheta

xG=x_A+l/2sinphi 

yG=y_A-l/2cosphi

MrPotatohead 8003 – Moderator
Postad: 11 okt 14:24 Redigerad: 11 okt 14:25

Hastigheten är en vektor men i kvadrat är den en skalär. Alltså kommer du få ett värde om du deriverar dina lägen och sedan kvadrerar.

Använd gärna formler som du redan kan direkt map valda koordinater. Exempelvis är vA=(R-r)θ˙\vec{v}_A=(R-r)\dot{\theta}. Stångens hastighet kommer ges av hastigheten av A relativt O + hastigheten för stångens masscentrum relativt A. Cosinussatsen lämpas bra för den vektoradditionen.

destiny99 10456
Postad: 11 okt 15:35 Redigerad: 11 okt 15:36
MrPotatohead skrev:

Hastigheten är en vektor men i kvadrat är den en skalär. Alltså kommer du få ett värde om du deriverar dina lägen och sedan kvadrerar.

Använd gärna formler som du redan kan direkt map valda koordinater. Exempelvis är vA=(R-r)θ˙\vec{v}_A=(R-r)\dot{\theta}. Stångens hastighet kommer ges av hastigheten av A relativt O + hastigheten för stångens masscentrum relativt A. Cosinussatsen lämpas bra för den vektoradditionen.

Ja jag snackade med Ai i väntan på PA:s hjälp. Jag har nu en lagrange funktion som skall deriveras. Kör jag fast så säger jag till eller om svaren jag fått fram inte stämmer med facits svar. 

destiny99 10456
Postad: 11 okt 17:22 Redigerad: 11 okt 17:35

Jag får inte riktigt samma term som facit när det gäller theta och phi. Jag saknar en phiprickprick samt en gtheta som jag inte vet var de fått det ifrån.

destiny99 10456
Postad: 11 okt 20:23 Redigerad: 11 okt 20:24

Jag vet inte varför jag saknar 2gtheta faktor. 

Svara
Close