3 svar
283 visningar
Mozzik 11 – Fd. Medlem
Postad: 17 sep 2020 16:37

Linjär avbildning

Har svårt att tolka samt förstå, linjära avbildningar är inte min starka sida. All hjälp med tydlig förklaring mottas.

Micimacko 4070
Postad: 17 sep 2020 18:36

Det här tycker jag beskriver många saker supertydligt.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLZHQObOWTQDPD3MizzM2xVFitgF8hE_ab

PATENTERAMERA Online 5509
Postad: 17 sep 2020 20:25

Du kan använda Rodrigues rotationsformel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rodrigues%27_rotation_formula

Den säger att

R(x) = x+sin(α)k×x+(1-cos(α))k×(k×x).

Här är α rotationsvinkeln och k=111T3.

Om du så önskar, kan du använda den formeln för att beräkna standardmatrisen till R. Som vanligt behöver man räkna ut hur R påverkar vektorerna i standardbasen för att få fram kolumnerna i matrisen.

När det gäller (b) så kan man med fördel utnyttja triangelolikheten.

Lx=Rx-2xRx-2x=x-2x=x, dvs

Lxx. Således har ekvationen Lx = 0 bara lösningen x=0. Eller hur? Med det i bagaget löser man enkelt resten av uppgiften.

oneplusone2 563
Postad: 17 sep 2020 21:35

1. bilda en HoN bas med 1 1 1 som z-axel. Bestäm koordinat matrisen för den basen.

2. rotera det nya koordinat systemet med vinkeln angiven, mha vanlig 2-d rotation. (sett från 1 1 1)

3. transformera tillbaka det roterade koordinatsystemet tillbaka till ursprung koordinaterna med inversen av steg 1.

Svara Avbryt
Close