11 svar
85 visningar
civilingengör är nöjd med hjälpen
civilingengör 193
Postad: 19 maj 2022 17:01

Linjär avbildning, finn avbildningsmatris

Hej, jag har försökt lösa denna uppgift:

Utveckling av u + w x u ger F(u) = 0 + w x u = (z-y, x-z, y-x) om u antas vara u = (x, y, z)

Om jag sätter basen till:

e1 = (1, 0 , 0)

e2 = (0, 1, 0)

e3 = (0, 0, 1)

Så ger det givetvis:

F(e1) = (0, 1, -1)

F(e2) = (-1, 0, 1)

F(e3) = (-1, 1, 0)

Vilket i sin tur ger avbildningsmatrisen där F(e1), F(e2), F(e3) är kolonner i matrisen. Varför blir detta svar inkorrekt?

Micimacko 4070
Postad: 19 maj 2022 17:09

Tror du har glömt +u


Tillägg: 19 maj 2022 17:12

Eller satt till 0, varför?

civilingengör 193
Postad: 19 maj 2022 19:44 Redigerad: 19 maj 2022 20:10

Skall det inte se ut såhär: u+w×u = (u×u) + (w×u)? För isåfall blir kryssprodukten av u x u = 0,

alltså blir det bara (w x u) kvar?

Detta är förklaringen i facit:

Jag får fram samma formel som dem för "w x u" men när jag utför subtraktionen får jag andra vektorer

Jag får alltså istället:

01-1-101-110

 

 

Micimacko 4070
Postad: 19 maj 2022 20:08 Redigerad: 19 maj 2022 20:08

Det är ingen parentes där, du ska inte kryssa första u:et, bara plussa på. Prioriteringsregler

civilingengör 193
Postad: 19 maj 2022 20:11

Aha. Så om paranteser inte finns så räknar jag bara "från vänster till höger"?

Micimacko 4070
Postad: 19 maj 2022 20:13

Nej, du följer prioriteringsreglerna. Gånger går före, både kryss och skalärt. Sen tror jag du stoppade in dina f åt fel håll nu, och fel tecken på f3

civilingengör 193
Postad: 19 maj 2022 20:15

Okej tack, då tror jag att jag förstår. Addition går då också före kryss och skalärt? Vad går före av de två typerna kryss och skalärt?

Micimacko 4070
Postad: 19 maj 2022 20:16

Addition gör man sist, som vanligt. Har inte sett någon använda kryss och skalärprodukt samtidigt utan parenteser, så vet inte om det finns någon sån regel.

civilingengör 193
Postad: 19 maj 2022 20:19

Så jag skall alltså inte först ta (u + w) och sedan den resulterande vektorn som kryssprodukt med u?

Micimacko 4070
Postad: 19 maj 2022 20:22

Nej, du ska addera din kryssprodukt med u.

civilingengör 193
Postad: 19 maj 2022 20:29

Tack! Jag skall testa detta.

civilingengör 193
Postad: 20 maj 2022 16:11

Jag fick rätt på det tillslut, tack!

Svara Avbryt
Close