4 svar
176 visningar
emba99 är nöjd med hjälpen
emba99 9 – Fd. Medlem
Postad: 5 maj 2019 19:55

linjär avbildning, spegling i planet

Hej!

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med att förstå denna uppgift.

Låt T vara den linjära avbildningen som ges av att först spegla i planet
x − z = 0, sedan rotera pi/2 moturs kring x-axeln (sett från spetsen av e1),
och slutligen spegla igen i planet x − z = 0.

Bestäm matrisen för T i standardbasen.

Jag tänker att jag börjar med speglings formeln för planet och sedan roterar, detta är fel. Det jag borde göra är att börja spegla, S(e1)=, S(e2) och S(e3), varför? All hjälp uppskattas!

Standardfråga 1a: Har du ritat?

emba99 9 – Fd. Medlem
Postad: 6 maj 2019 08:25

Morgon, tack för svaret!

Nej, det har jag inte. Ska jag rita hur jag tror en godtycklig vektor speglas i planet x-z=0?

Det låter som en bra plan, om du därefter låter den rotera också.

Själv skulle jag ha valt 3-4 punkter och se var de hamnar efter de båda transformationerna.

Fast jag får erkänna att det är mycket lättare att rita i ett plan än i 3D.

emba99 9 – Fd. Medlem
Postad: 6 maj 2019 15:26

Ja, att rita var svårt... men det går framåt.

Svara Avbryt
Close