23 svar
233 visningar
Skellbruden är nöjd med hjälpen
Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 20:42

Lös ekvationen, jag är lost

Lös ekvationen 

jag har kört fast. Ska jag först försöka få nämnarna att bli samma (genom att gångra den vänstra med 3 och högra med 2?) Och då även gångra täljarna? Men vad gör jag då med 6an till höger??

Alla tidigare uppgifter jag tränat på har inte haft ett tal efter =. Inte heller haft x med i täljaren...

Om någon kan förklara hur jag ska tänka och i vilken ordning man ska göra saker vore jag grymt tacksam!

 

Mvh Malin 

Micimacko 4070
Postad: 3 jul 2020 20:50

Du hade en bra ide, fortsätt med den. Eftersom det du vill göra (förlänga bråk) inte ändrar värdet på bråket utan bara skriver om det på ett annat sätt så är det fortfarande lika mkt på båda sidor så du behöver inte göra någonting med 6an än. Men du kan skriva om den som ett bråk också senare.

Smutstvätt 23807 – Moderator
Postad: 3 jul 2020 20:52

Välkommen till Pluggakuten! Det är en bra början att tänka på MGN. Om du multiplicerar båda led med MGN (6) får du ekvationen: 

6·x-32-2x+13=6·6

3·(x-3)-2·(2x+1)=6·6

Vad får du om du förenklar den ekvationen? :)

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 20:58

okej, nu har jag kommit såhär långt.

Kan jag sen ta -3x på båda sidor, samt +9 på båda sidor för att då få kvar 

X+11=6

Sen -6 på båda och få kvar 

X=5 

Eller måste jag ta -11 på båda och få

X= -5

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 jul 2020 21:05 Redigerad: 3 jul 2020 21:09

Kan jag sen ta -3x på båda sidor, samt +9 på båda sidor för att då få kvar 

X+11=6

Sen -6 på båda och få kvar 

X=5 

Eller måste jag ta -11 på båda och få

X= -5

Nej, du måste se till att antingen få bort nämnaren (genom att multiplicera båda sidor med 6) eller se till att du har samma nämnare även i högerledet. 

Om du gör på det andra sättet kan du skriva om ekvationen till 3x6-96-(4x6+26)=66\frac{3x}{6}-\frac{9}{6}-(\frac{4x}{6}+\frac{2}{6})=\frac{6}{6} och fortsätta därifrån, men jag skulle rekommendera dig att göra dig av med nämnarna istället.

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 21:13

Det är här jag fastnar.

Om jag ska gångra båda sidorna med 6 blir det såhär då?

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 jul 2020 21:19 Redigerad: 3 jul 2020 21:43

6·3x-96=3x-96\cdot\frac{3x-9}{6}=3x-9 och på samma sätt för det andra bråket. 6:an framför bråket och 6:an i nämnaren tar ut varandra.

EDIT: Tog bort en 8 som kommit från ingenstans

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 21:30

Nej men alltså Va? 

Vad kom 6x8 ifrån?

Och varför gångras inte 6 med 3x och -9?

Jag är med på att 6orna tar ut varandra men måste jag inte gångra så det blir 18x-54.??

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 jul 2020 21:40

8:an kom från ingenstans, och du hann upptäcka den innan jag gjorde det.

När du har gjort om 6/6 till 1 kan du multiplicera den ettan med (3x-9) hur många gånger du vill, men sexorna är ju redan "förbrukade".

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 21:49

Okej, så jag räknar delat före jag gångrar, därför blir det så! Nu hänger jag med!

Så då gör jag alltså rätt när det blir såhär? Fast nej, nu sitter jag fast igen.. wtf

Micimacko 4070
Postad: 3 jul 2020 21:50

Parentes runt 4x+2

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 21:52

Okej, jag känner mig sjukt okunnig just nu..

Vad blir skillnaden om jag sätter parentes runt 4x+2?🤔🙈

Micimacko 4070
Postad: 3 jul 2020 21:54

Att du minusar båda, inte plussar 2an

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 21:58

okej, sådär alltså.

Hur går jag sen vidare för jag antar att jag inte bara kan skriva 7x -11 = 36

Sen 7x=25

De blir fel?

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 jul 2020 22:04

3x-4x är inte lika med 7x. 

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 22:09

Okej, så jag får alltså 

-x -7 = 36

-x=29

Alltså jag rör ihop allt nu..

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 jul 2020 22:38

-9-2 är inte lika med -7.

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 22:44

Ska jag flytta över singeltalen till höger sida, alltså +9 +2 

Får då kvar 3x-4x=47

Då har jag ju -x = 47

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 jul 2020 23:24 Redigerad: 3 jul 2020 23:39

Sätt in ditt framräknade värde i original-ekvationen och kolla att/om det stämmer!

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 23:26

Men kan jag ha -x?Jag har ju fortfarande inget värde på x då?

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 jul 2020 23:43

Om -x = 47 så är x = -47.

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 3 jul 2020 23:46

Tusen  tack för all hjälp och förklaringar!!

Nya tag imorgon, då får jag plugga in det här lite mer. 

Återigen, tack för hjälpen och ert enorma tålamod!🤗🤗

Skellbruden 38 – Fd. Medlem
Postad: 4 jul 2020 15:37
Smaragdalena skrev:

Om -x = 47 så är x = -47.

Har räknat efter gårdagen och hänger med hela vägen fram till detta. Hur vet jag detta? Flyttar jag bara -tecknet eller hur räknar jag ut att det blir såhär??

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 4 jul 2020 15:46

Multiplicera båda sidor med -1 (eller addera x på båda sidor och subtrahera 47 på båda sidor, det går lika bra).

Svara Avbryt
Close