4 svar
68 visningar
PauElm 4 – Fd. Medlem
Postad: 20 apr 2021 18:08

Ma2a 2021. Förändringar sedan 2015

Hej!

Har prov i Ma2a om två veckor. Har pluggat som aldrig tidigare och hittat en bra inlärningsmetod som passar mig; visuell och mycket exempel som jag utformar själv. Har utgångspunkten att jag ska kunna förklara det jag lärt mig för någon annan utan mattekunskaper. Har fungerat bra. 

Men jag känner en stor oro inför provet, och det är huvudsakligen två problem:

1. Jag har svårt för att utläsa vad som efterfrågas i de ganska torra formuleringarna när jag tittar på gamla prov. Tycker att proven, som många matteböcker, är dåligt utformade för någon med en annan inlärningsmetod än den s.k. normen. Är rädd för att jag ska missförstå vad de är ute efter och slösa tid på helt fel beräkningar. Stressen har fällt mig tidigare eftersom jag bli så nervös att hjärnan bara låser sig. 

Försöker motarbeta det genom att bryta ner provfrågorna och rada upp "Vad vill jag veta/göra", "Vad behöver jag för att kunna göra det" och "Vad har jag redan för information".

Men då dyker mitt andra problem upp: 

2. Sedan 2015 så har vissa avsnitt försvunnit på Ma2a-nivån. Vissa uppgifter i de gamla proven är alltså inte längre giltiga. Här är ett exempel:

Eftersom det inte stod t.ex "Lös uppgiften med hjälp av ..." så satt jag med b-uppgiften och slet mitt hår eftersom inget av det jag lärt mig hjälpte. Jag hade alltså inte biten "Vad behöver jag för att kunna genomföra...". Inte så konstigt eftersom tiologaritmer inte längre ingår i 2a! (Svaret är x= 1/2 om någon är intresserad.)

Hittar ingen information på skolverket eller någon annanstans om vilka andra förändringar som skett sedan 2015. Så när jag får fel på en uppgift i de gamla proven så vet jag inte om jag måste "göra om, göra rätt" eller bara skippa frågan. Börjar känna mig rätt pressad nu och då måste jag kunna prioritera. 

Finns det någon som kan ge mig lite råd?

Tack på förhand, Paula

Janne491 276
Postad: 20 apr 2021 19:13

"eftersom inget av det jag lärt mig hjälpte."

Nu undrar jag om du lärt dig att bryta ut en faktor.

Dvs att ab + ac + ad = a(b+c+d)

?

Laguna 28531
Postad: 20 apr 2021 19:45

Din fråga verkar rimlig och jag tycker jag förstår den, men jag har tyvärr inget svar. Om något inte ingår längre och du bara har gamla frågor att tillgå så borde du få veta vilka frågor du inte behöver bry dig om.

Men de aktuella frågorna ovan behöver du inte tiologaritmer för att lösa. Inte logaritmer alls, tycker jag, även om man kan använda dem. Bara hur rationella exponenter fungerar.

Janne491 276
Postad: 20 apr 2021 20:06

Tyvärr är det nog så att du måste utnyttja allt du lärt dig - även enkla saker långt tillbaka.

Bryt ut:

9x(3 + 3 + 3) =279x * 9 = 279x = 3

(32)x = 332x = 312x = 1x = 1/2

Tyckte du det går att se de sambanden?

PauElm 4 – Fd. Medlem
Postad: 21 apr 2021 17:54

Hej! Tack för svaren. Jag löste uppgiften i exemplet: faktorisering, och x1/n=x1n -regeln har jag klistrat på min datorskärm =)

Men det var bara ett exempel av många liknande situationer. Jag kan sitta länge -för länge- med någonting jag redan löst, om jag inte tror att jag löst den på "rätt" sätt. Det är därför jag nojar över att jag inte har ett mer uppdaterat provmaterial att jobba med. Tänkte att det kanske fanns en förteckning någonstans över förändringar sedan -15.

Men tack för era svar. Mattecentrum har räddat mig många gånger den senaste tiden. Hade en odiagnosticerad adhd under hela min skolgång, och välmenande lärare som lät mig passera utan att ha greppat matematiken. Har därför gått igenom all matematik mellan ÅK 3-Ma2 det senaste året, och det hade inte gått utan matteboken och pluggakuten! 

 

vh /paula

Svara Avbryt
Close