19 svar
183 visningar
Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 11:17

Ma2b (gymnasienivå)

a) En käpp är nerstucket i marken och sticker upp 1,4 m. Dess skugga är 65 cm. Ett träd strax intill kastar en skugga på 8,0 m. Uppskatta trädets höjd.

 

b) Vilken punkt ligger mittemellan punkten (-5,2) och punkten (3,-1)?

Yngve 38169 – Livehjälpare
Postad: 19 jul 2023 11:21 Redigerad: 19 jul 2023 11:21

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Jag hjälper dig med den första uppgiften så får du starta en ny tråd för den andra uppgiften.

Rita en skiss som visar trädet, käppen, solen och skuggorna. Sätt ut de mått du känner till.

Du kan sedan i din skiss försöka hitta två rätvinkliga trianglar.

Dessa trianglar är likformiga.

Kommer du vidare då?

Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 12:50

Hej, tack! Jag vet inte hur man räknar ut skugga så det här vad det jag kunde rita.

fner 927
Postad: 19 jul 2023 12:55

Har du lärt dig något om likformighet?

Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 12:56

Jag känner igen namnet men har tyvärr inte lärt mig det..

fner 927
Postad: 19 jul 2023 13:00 Redigerad: 19 jul 2023 13:04

Om du har två figurer med lika stora vinklar mellan sidorna så är förhållandet mellan motsvarande sidors längd samma, se bild:

Hjälper det dig framåt?

Yngve 38169 – Livehjälpare
Postad: 19 jul 2023 13:20 Redigerad: 19 jul 2023 13:21
Wazt.1995 skrev:

Hej, tack! Jag vet inte hur man räknar ut skugga så det här vad det jag kunde rita.

Bra början.

Jag har lagt till måtten, dvs käppens höjd och skuggornas längder. Trädets höjd kallar jag x.

Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 13:26

Sorry, jag är kass när det kommer till matte men jag ska försöka, hur är vinklarna lika stora? Jag kan inte se det med blotta ögat så jag föstår inte riktigt...

Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 13:32

Så man räknar ut skuggan genom att rita ett grafsystem?

fner 927
Postad: 19 jul 2023 14:22

Du får tänka att solen lyser från samma vinkel på både trädet och stolpen, då blir vinklarna i båda trianglarna lika stora. 

Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 14:29

Sorry jag förstår inte riktigt, om solen lyser ner på läppen och trädet så att vinklarna blir lika stora, borde inte röda och blå linjen ha samma längd?

fner 927
Postad: 19 jul 2023 14:48

Eftersom trädet och käppen är olika höga kommer ingen av sidorna vara lika långa, men vinklarna är desamma. Trianglarna är alltså likformiga.

När trianglarna är likformiga gäller att förhållandet mellan respektive sidor i den lilla och den stora triangeln är samma. Förhållandet för skuggornas längd "träd:käpp" är 8 : 0,65. Förhållandet mellan höjden av objekten "träd:käpp" är x : 1,4, men nu vet vi inte vad x är. Vi vet dock att förhållandet 8 : 0,65 är samma som förhållandet x : 1,4. Förhållanden kan också uttryckas som bråk.

Skuggornas längd: 80,65

Objektens höjd: x1,4

Det viktiga är att bestämma vilket av objekten som är i täljaren respektive i nämnaren och vara konsekvent med det i alla bråkförhållanden. Du hade alltså lika gärna kunnat skriva 0,658 och 1,4x. Men låt säga att vi valde sättet jag beskrev först.

Eftersom förhållandena är lika så är 80,65=x0,65. Kan du lösa ut x ur ekvationen?


Anledningen till att jag valde det första sättet att skriva det är att det kan vara enklare att lösa ut x om det står i täljaren från början. 

Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 20:13

Tack för din tydliga genomgång. Jag vet inte hur man löser ut x i den ekvationen, kan man använda sig av denna graf?

naturnatur1 3133
Postad: 19 jul 2023 21:19 Redigerad: 19 jul 2023 21:33
Wazt.1995 skrev:

Tack för din tydliga genomgång. Jag vet inte hur man löser ut x i den ekvationen, kan man använda sig av denna graf?

Inventera bråket!

80,65= x0,148 × 0,65 = 0,14 × x

 

 

Känner du igen detta/ är du med? Fixar du resten? Om inte, fråga!

 

Wazt.1995 30
Postad: 19 jul 2023 23:06

Tack för svar, jag hänger inte riktigt med eftersom jag trodde att man skulle använda ÷ istället för x, d.v.s 8 ÷ 0,65? I.o.m att det är bråk?

naturnatur1 3133
Postad: 19 jul 2023 23:25 Redigerad: 19 jul 2023 23:27
Wazt.1995 skrev:

Tack för svar, jag hänger inte riktigt med eftersom jag trodde att man skulle använda ÷ istället för x, d.v.s 8 ÷ 0,65? I.o.m att det är bråk?

Jo men för att lösa ut x är det enklast att ta inversen av bråket (vet inte om metoden heter så). Ser nu att jag skrev lite fel innan. Det ska stå

8 × 0,14 = 0,65 × x


Sådan typ av bråk är enklast att lösa så (enligt mig)

För att sedan kunna lösa ut x.

fner 927
Postad: 20 jul 2023 11:21

Hur skulle du göra om det stod x2=1? Förklara gärna så detaljerat som möjligt :)

Wazt.1995 30
Postad: 23 jul 2023 18:37

Tack för svaren, ursäkta sena svaret. X ÷ 2 = 1 = x gånger 1 = 2?Sorry kommer inte längre än så.

naturnatur1 3133
Postad: 23 jul 2023 19:39
Wazt.1995 skrev:

Tack för svaren, ursäkta sena svaret. X ÷ 2 = 1 = x gånger 1 = 2?Sorry kommer inte längre än så.

Precis. Alltså är x = 2

Detta kan du även se genom att sätta in "2" där det står "x". I detta fallet blir det 

22=1

Wazt.1995 30
Postad: 23 jul 2023 20:16

Yes, så jag antar att syftet med frågan var hur man löser x i en ekvation?

Svara Avbryt
Close