18 svar
283 visningar
Aceee behöver inte mer hjälp
Aceee 8
Postad: 13 maj 11:45

Mafy 2026 fråga 1

Facit står a men jag fattar inte hur? Borde det inte vara b?

Lasse Vegas 603
Postad: 13 maj 12:06

Har du kollat facit för rätt uppgift?

Trinity2 4439
Postad: 13 maj 12:09

Lasse Vegas 603
Postad: 13 maj 12:10

Då är det fel i facit? (b) är väl rätt

Trinity2 4439
Postad: 13 maj 12:11

IMO: b. Verkar som det finns flera fel i facit i årets prov.

Lasse Vegas 603
Postad: 13 maj 12:12

Ouch, jobbigt om man ska ta och kolla facit själv. Förhoppningsvis har folk som har skrivit fått rätt även fast det stått fel i facit.

Aceee 8
Postad: 13 maj 12:13

Om uppgiften var att lösa ekvationen då hade ± funkat, men om de frågar vad x exakta värde är kan man inte ange en lösningsmängd och måste därmed svara med den positiva roten enligt konvention. 

Skrev en person till mig så jag antar det därför 

Trinity2 4439
Postad: 13 maj 12:16 Redigerad: 13 maj 12:17
Lasse Vegas skrev:

Ouch, jobbigt om man ska ta och kolla facit själv. Förhoppningsvis har folk som har skrivit fått rätt även fast det stått fel i facit.

Det blir *mycket* problematiskt framöver för dem som vill öva på äldre prov och inte kan få bekräftelse på om de gjort rätt.

#7: Dessa uppgifter skall betrakta matematik, inte hårklyverier inom svensk grammatik IMO. Det är allmänt vedertaget att tolka ± både som "och" och "eller". Just dessa ord är svåra att skilja på i matematik inom vissa moment.

Ivfsh. Det är inte en bra startuppgift. Den skall vara lätt så att studenter känner medvind.

Aceee 8
Postad: 13 maj 12:19
Trinity2 skrev:
Lasse Vegas skrev:

Ouch, jobbigt om man ska ta och kolla facit själv. Förhoppningsvis har folk som har skrivit fått rätt även fast det stått fel i facit.

Det blir *mycket* problematiskt framöver för dem som vill öva på äldre prov och inte kan få bekräftelse på om de gjort rätt.

#7: Dessa uppgifter skall betrakta matematik, inte hårklyverier inom svensk grammatik IMO. Det är allmänt vedertaget att tolka ± både som "och" och "eller". Just dessa ord är svåra att skilja på i matematik inom vissa moment.

Ivfsh. Det är inte en bra startuppgift. Den skall vara lätt så att studenter känner medvind.

Jag håller med 

Trinity2 4439
Postad: 13 maj 12:21

MMA:

Aceee 8
Postad: 13 maj 15:25
Trinity2 skrev:

MMA:

De ändrade svaret till a och b, så båda är rätt

Gustor Online 872
Postad: 13 maj 15:39 Redigerad: 13 maj 15:39

Det är dock endast b) som kan vara rätt. Svar a) är alltid fel. Det är analogt med påståendet att x2=4x=2x^2=4\implies x=2, vilket aldrig är sant.

AlexMu 1304
Postad: 13 maj 16:42
Aceee skrev:

De ändrade svaret till a och b, så båda är rät

Jag tycker detta är en mycket konstig respons av MaFy. Om de vill sätta båda till rätt bör de även låta c) vara rätt. Det finns inget som urskiljer den postiva och negativa lösningen i detta fall (även om absolut ingen skulle välja c i denna fråga). Men enligt principen att de vill låta a vara rätt bör de även låta c vara rätt, tycker jag. 

Men tja, b bör vara ensamt rätt svar. 

Trinity2 4439
Postad: 13 maj 17:04
Gustor skrev:

Det är dock endast b) som kan vara rätt. Svar a) är alltid fel. Det är analogt med påståendet att x2=4x=2x^2=4\implies x=2, vilket aldrig är sant.

Jag håller med dig, men vi måste också veta omständigheterna kring x. Är x en sträcka i en kvadrat och x^2 arean är implikationen helt korrekt. Men, med extrem övertydlighet kan texterna/uppgifterna också bli en lika stor övning i svenska som i matematik. :) Uppgiften är povert formulerad. 

Bättre?: Givet att ... c = sqrt(3) och x mängd av de reella talen, så ...

Förutsättningarna haltar, betydligt, i den givna formuleringen.

Tar vi bort kravet på reella tal så utvidgas svarsmängden till den komplexa mängden

Gustor Online 872
Postad: 13 maj 17:11 Redigerad: 13 maj 17:12

Att de ändrat så att både a och b är korrekta handlar nog mest om att man inte brukar ta bort poäng när det sker rättningar i facit, som t.ex. på högskoleprovet. Jag håller dock med om att det är konstigt att behålla a rätt men inte c.

Lasse Vegas 603
Postad: 13 maj 19:29

Minns att jag hade en diskussion om det men en kompis förut. Om man kollar på funktionen sqrt(x) så spottar den enbart ut icke-negativa värden. Så om frågan skulle vara: "Vad är roten ur 2?" så skulle svaret vara sqrt(2) och inte, +-sqrt(2). Men när man löser ut x i frågan så löser man en ekvation och får två rötter.

Graphene 1
Postad: 13 maj 20:47

Det är faktiskt jättekonstigt att de skriver både a och b i facit. Antingen borde det endast vara b som är rätt svar eller så får a, b och c vara rätt. Förstår inte vilket annat resonemang man skulle ha än att a är en lösning till ekvationen, men då är c också lika rätt.

De lade tidigare ut ett facit där endast a var rätt, men de tog bort facit från hemsidan och lagt upp detta nya nu. Någonting är väldigt konstigt.

Laguna Online 32402
Postad: 13 maj 21:19

Jag vill reparera frågan, så att det står "samtliga möjliga värden på x ges av". Då är b svaret, men inte a eller c.

Trinity2 4439
Postad: 13 maj 23:02 Redigerad: 13 maj 23:06
Laguna skrev:

Jag vill reparera frågan, så att det står "samtliga möjliga värden på x ges av". Då är b svaret, men inte a eller c.

Då blir väl (d) rätt, då det finns 6 lösningar (#14)? Vi måste inskränka oss till R.

Svara
Close