7 svar
219 visningar
Aceee 8
Postad: 13 maj 11:52

mafy 2026 fråga 18

Jag svarade med 9 * 10^-6, men på facit så står det 9.1 * 10^-6

Kommer jag få poäng?

matstnilsson 172
Postad: 13 maj 12:03

Värdena i uppgiften är med två siffrors noggrannhet. Då bör väl svaret också ha två siffrors noggrannhet. Jag hade nog gett dig ett halvt poäng. 

destiny99 12209
Postad: 13 maj 13:52
Aceee skrev:

Jag svarade med 9 * 10^-6, men på facit så står det 9.1 * 10^-6

Kommer jag få poäng?

Prova att mejla han som är ansvarig för fysik delen. Det hjälpte mig när jag brukade plugga till gamla prov och tänkte om jag kmr få poäng eller inte.

Aceee 8
Postad: 13 maj 14:15
destiny99 skrev:
Aceee skrev:

Jag svarade med 9 * 10^-6, men på facit så står det 9.1 * 10^-6

Kommer jag få poäng?

Prova att mejla han som är ansvarig för fysik delen. Det hjälpte mig när jag brukade plugga till gamla prov och tänkte om jag kmr få poäng eller inte.

Vem är ansvarig för fysik delen?

destiny99 12209
Postad: 13 maj 16:02 Redigerad: 13 maj 16:02
Aceee skrev:
destiny99 skrev:
Aceee skrev:

Jag svarade med 9 * 10^-6, men på facit så står det 9.1 * 10^-6

Kommer jag få poäng?

Prova att mejla han som är ansvarig för fysik delen. Det hjälpte mig när jag brukade plugga till gamla prov och tänkte om jag kmr få poäng eller inte.

Vem är ansvarig för fysik delen?

Mejla till matematik och fysikprovet angående en fysik fråga så kommer de direkt skicka till någon ansvarig fysik professor , annars ger de dig direkt dennes mejl. Minns det var så för mig, jag vet inte hur det är nuförtiden.

Aceee 8
Postad: 13 maj 16:13
destiny99 skrev:
Aceee skrev:
destiny99 skrev:
Aceee skrev:

Jag svarade med 9 * 10^-6, men på facit så står det 9.1 * 10^-6

Kommer jag få poäng?

Prova att mejla han som är ansvarig för fysik delen. Det hjälpte mig när jag brukade plugga till gamla prov och tänkte om jag kmr få poäng eller inte.

Vem är ansvarig för fysik delen?

Mejla till matematik och fysikprovet angående en fysik fråga så kommer de direkt skicka till någon ansvarig fysik professor , annars ger de dig direkt dennes mejl. Minns det var så för mig, jag vet inte hur det är nuförtiden.

Hmm de svara bara ”

Hej!

 

Under tiden som provet rättas besvaras inga frågor avseende facit/tillämpning /rättning.

Provresultatet skickas ut till alla provdeltagare via mail efter att proven är färdigrättade (preliminärt vecka 26)

De som får ett godkänt resultat från provet får senare även resultatet inlagt på de programalternativ som omfattas på antagning.se. Detta beräknas vara klart under vecka 26-27.”

destiny99 12209
Postad: 13 maj 16:24
Aceee skrev:
destiny99 skrev:
Aceee skrev:
destiny99 skrev:
Aceee skrev:

Jag svarade med 9 * 10^-6, men på facit så står det 9.1 * 10^-6

Kommer jag få poäng?

Prova att mejla han som är ansvarig för fysik delen. Det hjälpte mig när jag brukade plugga till gamla prov och tänkte om jag kmr få poäng eller inte.

Vem är ansvarig för fysik delen?

Mejla till matematik och fysikprovet angående en fysik fråga så kommer de direkt skicka till någon ansvarig fysik professor , annars ger de dig direkt dennes mejl. Minns det var så för mig, jag vet inte hur det är nuförtiden.

Hmm de svara bara ”

Hej!

 

Under tiden som provet rättas besvaras inga frågor avseende facit/tillämpning /rättning.

Provresultatet skickas ut till alla provdeltagare via mail efter att proven är färdigrättade (preliminärt vecka 26)

De som får ett godkänt resultat från provet får senare även resultatet inlagt på de programalternativ som omfattas på antagning.se. Detta beräknas vara klart under vecka 26-27.”

Ahaa ok. Ja då blir det svårt. Tror det verkar vara nya regler nu. Annars är det bara att resonera med chatgpt eller fysikerna på pluggakuten!

D4NIEL 3552
Postad: 14 maj 12:20

Det var ett bra tag sedan jag var inblandad i proven, men på min tid brukade vi se till att ha en formulering i stil med 

"Om numeriskt svar efterfrågas skall det anges med en eller högst två signifikanta siffror, beroende på antalet signifikanta siffror i de givna storheterna".

Instruktionen var alltid med på första sidan. Det var en av kanske två eller tre tydliga instruktioner. Men trots det var det alltid funderingar kring antalet gällande siffror. Jag har en stark känsla av att någon form av samma mening finns kvar än idag. Life is as tedious as a twice-told tale I guess. 

Svara
Close