16 svar
612 visningar
SmultronBlåbär är nöjd med hjälpen
SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 10 mar 2021 18:25 Redigerad: 10 mar 2021 18:32

Mängdlära

Hej,

Jag behöver lite hjälp att förstå tecken inom mängdläran. Här kommer lite exempel:

Jag ska beskriva mängden genom att räkna upp dess element:

1. A={x € {-1,0,1}:x^3+1}

Jag tror det står för "i mängden A ingår alla x med tre element -1, 0, 1   Alternativt att det betyder.....

"i mängden A ingår alla (-1^3+1), (0^3+1), (1^3+1)"

.....skriv med mängdsymboler följande......

2. Mängden A består av alla reella tal mindre än 100:  A= R € <100

3.Talen -1 tillhör inte naturliga talen: A= -1 "tillhör tecken med streck över" R

4. De naturliga talen är en delmängd av de reella talen: N € R 

5. 1227 b,c,d........i vilken ordning ska jag utläsa dessa tal? Ska jag ta parentesen först? Vad betyder C och parentesen? Varför används parentesen?

Smaragdalena 78172 – Lärare
Postad: 10 mar 2021 18:41

SmultronBlåbär, det står i Pluggakutens regler att det bara skall vara en fråga i varje tråd. Jag har strukit över de fyra första frågorna. Gör gärna en tråd om varje fråga! /moderator

Precis som vanligt i matematik så betyder parenteser att man skall göra denna beräkning först. Tecknet som ser ungefär som ett C betecknar komplementet.

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 11:10

Hej,

Ok, tack. Om vi tittar på d uppgiften som exempel.

1. A i union med B, är det rosamarkerade området.....vad ställer jag för fråga sedan för att få fram C?

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 11:32

.....fortsättning på d uppgiften.

Jag skulle svara enligt bilden nedan på frågan "hur jag får fram C?". Mitt svar enligt nedan är fel. Varför? Snittet betyder väl allt som C har gemensamt med union A och B, inte A och B separat? Hur ska jag ställa frågan för att få fram C?

Laguna Online 28471
Postad: 11 mar 2021 11:45

Du ska ha med komplementet någonstans också, men om vi tar ett steg i taget så är det inte A union B du har markerat i förra bilden. Det är snarare ungefär A snitt B, men varför får elementen i C inte vara med?

Smaragdalena 78172 – Lärare
Postad: 11 mar 2021 11:52 Redigerad: 11 mar 2021 11:55

Nej, det är det här som är unionen mellan A och B (allt som ingår i A eller B eller A och B). Kan du rita en bild som visar vad som ingår i (AUB) och i C?

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 11:53

Hej,

Jo, min tolkning är att snittet c är med i den sista teckningen dvs det gråa området.

Smaragdalena 78172 – Lärare
Postad: 11 mar 2021 11:57

Du skall markera allt som ingår i Coch(AellerB), d v s AochC, BochC och AochBochC.

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 12:01

Ok, nu ser jag vad du menar. Det är allt som ingår i A och B. Men vad händer med snittet C då? Det finns ju delar i C som ingår i A union med B? och i uppgiften står det snittet c i förhållande till union A och B.

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 12:08

Ok, tack jag tror jag börjar se det tydligare framför mig nu. Jag tror jag förstår varför man skriver snittet c. Men var kommer komplementet in?

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 12:27

Hej,

Jag förstår det du beskrivit ovan. Däremot kan jag inte lösa 1227 c eftersom jag fortfarande inte förstå skillnaden på uppgift c och d. Vad händer om jag lägger till eller ta bort komplementet?

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 12:50

Jag tror jag förstår! Komplemetet är allt annat som inte ingår i union A och B snitt C

Smaragdalena 78172 – Lärare
Postad: 11 mar 2021 13:12

Jag tror att du menar rätt. Kan du lägga upp en bild?

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 13:35

Smaragdalena 78172 – Lärare
Postad: 11 mar 2021 14:18

Det här var alltså b-uppgiften - den ser korrekt ut. 

På d-uppgiften skall du markera vilka delar av diagrammet som INTE ingår i (AellerB) OCH som ingår i C.

SmultronBlåbär 39 – Fd. Medlem
Postad: 11 mar 2021 15:33

Smaragdalena 78172 – Lärare
Postad: 11 mar 2021 16:16

Ser riktigt ut.

Svara Avbryt
Close