4 svar
65 visningar
Sussan 2
Postad: 17 nov 15:42

Marknadsföring

Analys av två kundklubbars skillnader (konkurrensfördelar)

2020 gjordes en undersökning som visade att kunder som var med i en klädkedjas kundklubb handlade för 23 % mer än de som inte var medlemmar. I undersökningen ingick klädföretagen H&M, KappAhl, Lindex, Jeansbolaget, Twilfit, Intersport, Stadium och Åhléns. H&M visade bäst resultat.

Jämför förmånerna i H&M:s och Lindex kundklubb (se nedan). Redovisa skillnaderna i tabellen nedan. För varje skillnad du identifierar ska du göra följande: skriv SKILLNADEN i kolumnen "Skillnad (konkurrensfördel)", skriv vilket P (Pris, Produkt, Plats, Påverkan eller Personal) i marknadsmixen som skillnaden är, markera med ett kryss (X) vilket företag skillnaden avser och därefter ska du kortfattat motivera beslutet i fältet.

Skillnad(konkurrensfördel).             Marknadsmix(p). H&M           Lindex

Jag vill hjälpa mig och förklara den jag kan inte förstår mycket

mekatronik 390
Postad: 17 nov 16:22

Har du fått data på detta eller skall du hitta online själv?

Sussan 2
Postad: 18 nov 17:02

Jag behöver hjälp med den läxa😢eller förklara den

mekatronik 390
Postad: 18 nov 19:25
Sussan skrev:

Jag behöver hjälp med den läxa😢eller förklara den

Jag förstår det, men du har skrivit "Jämför förmånerna i H&M:s och Lindex kundklubb (se nedan)".

Vad är det som skall jämföras? Har du fått data på vad du skall jämföra eller ska du hitta online? 

Maria V 59
Postad: 20 nov 18:49

Hej Sussan,

I din uppgift står det att du skall "Jämför förmånerna i H&M:s och Lindex kundklubb (se nedan)". Du har alltså fått information nedan om deras två kundklubbar. Gör så här:

1. Läs först informationen om deras kundklubbar

2. Skriv de skillnaderna som du hittar i den tabellen du fått i uppgiften. 

3. Bestäm vilken del av marknadsföringsmixen som du anser att skillnaden tillhör och skriv det i tabellen. Följande filmer kan hjälpa dig. 

5P - Pris - Marknadsföring: https://youtu.be/XYTjZL5x8ig

5P - Produkt - Marknadsföring: https://youtu.be/QKdh-dGfrSk

5P - Plats - Marknadsföring: https://youtu.be/Rj7pXDNkAfs

5P - Påverkan - Marknadsföring: https://youtu.be/hjZM9fHk-as

5P - Personal - Marknadsföring: https://youtu.be/fZz09CJDtyE

5P - Marknadsföringsmix: https://youtu.be/8PU0O2pWoxQ

4. Motivera sedan ditt beslut om det P du valt i marknadsföringsmixen. 

Hoppas detta hjälper dig

Hälsn

Maria V

Svara Avbryt
Close