2 svar
38 visningar
ssasa006 6
Postad: 13 jan 2021

Marknadsföring. Vilken målgrupp anser ni man bör fråga om en ny efterrättsdryck?

Hej!

Jag skriver en stor uppgift och har svårt att välja en målgrupp för vilka man bör fråga och utföra undersökningar när det gäller en ny efterrättsdryck som ska lanseras. Jag tänkte först målgrupen "föräldrar" eftersom att det är oftast de som handlar maten. Men det känns inte riktigt rätt. 

Jag tänkte ha provsmaker som kval.metod med intevrjuer.

Någon som har ett förslag och som gärna vill motivera om sitt förslag?

FemMinusTvå 7
Postad: 14 jan 2021

Det beror lite på hur du vill att drycken ska se ut, smaka, ifall den ska innehålla alkohol, vara utan socker/innehålla socker osv.

- Det finns så många olika målgrupper du kan välja bland!

Några exempel:

Om den ska innehålla alkohol: Målgrupp > 18 år 

Om den ska se färglad ut, utan alkohol och ger en sockerkick kanske en målgrupp mellan 3 - 14 år passar bra om man tänker sig ett barnkalas eller liknande.

Ska du anpassa drycken till ett speciellt tillfälle? En högtid som jul, nyår eller påsk behöver anpassad marknadsföring efter målgrupp.

Det är mycket att tänka på och jag tror att du behöver beskriva din efterrätsdryck innan någon kan ge ett ordentligt bra svar 

- Hoppas du fick lite hjälp iallafall :) 

ssasa006 6
Postad: 17 jan 2021
Hej! tack så mycket, det fick mig att tänka till lite. Jag gjorde ett nytt inlägg om kvantitativa metoden och kvalitativa metoden som du gärna får kika på och se om du kan komma med lite förslag! tack återigen.
FemMinusTvå skrev:

Det beror lite på hur du vill att drycken ska se ut, smaka, ifall den ska innehålla alkohol, vara utan socker/innehålla socker osv.

- Det finns så många olika målgrupper du kan välja bland!

Några exempel:

Om den ska innehålla alkohol: Målgrupp > 18 år 

Om den ska se färglad ut, utan alkohol och ger en sockerkick kanske en målgrupp mellan 3 - 14 år passar bra om man tänker sig ett barnkalas eller liknande.

Ska du anpassa drycken till ett speciellt tillfälle? En högtid som jul, nyår eller påsk behöver anpassad marknadsföring efter målgrupp.

Det är mycket att tänka på och jag tror att du behöver beskriva din efterrätsdryck innan någon kan ge ett ordentligt bra svar 

- Hoppas du fick lite hjälp iallafall :) 

Svara Avbryt
Close