7 svar
182 visningar
CEngberg är nöjd med hjälpen
CEngberg 18 – Fd. Medlem
Postad: 20 maj 2020 11:04

Matematik 1C - potenser, bestäm talet n

Hej,

Tacksam för hjälp med att förstå nedanstående uppgift, förklara gärna som om du pratar med en femåring för det är den nivån jag känner att jag är på just nu. Känns som om jag provat allt med det här men jag får inte ihop det.

yxxyyx=yxn

 

Svaret ska bli n = 3/4, och efter åtskilliga sidors klottrande för att vända och vrida på det här kan jag bara konstatera att jag inte kommer ens i närheten av att få ett faktiskt värde på n. 

Smaragdalena Online 78803 – Lärare
Postad: 20 maj 2020 11:15

Välkommen till Pluggakuten!

Usch, det där är en sån där nu-skall-vi-skrämma-elever-uppgift.

Börja med att kalla y/x för nånting enklare, t ex a. Hur ser ekvationen ut då? Tänk på att det står y/x på de flesta ställena, men x/y på ett ställe.

foppa 280 – Fd. Medlem
Postad: 20 maj 2020 11:28

Nu skrev jag ned alla steg trots att man inte ska ge svaret på saker ”bara sådär”, men det är en knepig uppgift att bara ge början på en lösning till eftersom den går igenom typ alla regler för potenser. Dessutom tror jag att du lär dig mycket av att följa med i alla steg!

Starten för mig är i alla fall att tänka om ”roten ur” som ”upphöjt i 0.5”, eller ännu hellre ”upphöjt i 1/2”. Det är där jag börjar i uträkningen som jag bifogar.

Jag har lagt till vilka räkneregler jag använt mig av i varje steg till höger. Ställ gärna följdfrågor, det blev lite hastigt och hafsigt så jag missade säkert något som kanske inte är helt uppenbart.

Det jag gjort är i alla fall att förenkla uttrycket till vänster i strävan om att uttrycka det så likt det till höger som möjligt. Man märker sedan att man kommer hela vägen fram, och att det istället för n då står 3/4.

Qetsiyah 6508 – Livehjälpare
Postad: 20 maj 2020 11:30

Rötter betyder upphöjt till en halv, skriv om till potenser först

CEngberg 18 – Fd. Medlem
Postad: 20 maj 2020 11:53
Smaragdalena skrev:

Välkommen till Pluggakuten!

Usch, det där är en sån där nu-skall-vi-skrämma-elever-uppgift.

Börja med att kalla y/x för nånting enklare, t ex a. Hur ser ekvationen ut då? Tänk på att det står y/x på de flesta ställena, men x/y på ett ställe.

Hej,

Tack för ledtråd men jag har provat det tidigare och kan fortfarande inte. Har kommit så långt så att jag vet ju att an=a1/n, här är n = 2 eftersom det är andraroten vi har, vilket ju ger att vår numera kallade roten ur a i ekvationen blir a1/2.

Så då står jag med axya1/2=an

Sen är ju a×b=a×b, och ab=ab,

Vilket gör ekvationen till axya1/2=axya1/2=axya1/2

a1/2 kan ju enligt föregående nämnda regel skrivas om till a1/21/2a1/2×1/2=a1/4

Så då sitter jag i stället med axya1/4=an

Sen skulle jag väl egentligen kunna kalla x/y för b i stället, men det gör mig fortfarande inte klokare på hur jag ska få ut n=3/4. Så jag är mer säker på att jag har tänkt helt fel på någon av ovanstående rader, för jag vet verkligen varken ut eller in.

foppa 280 – Fd. Medlem
Postad: 20 maj 2020 12:04
CEngberg skrev:
Smaragdalena skrev:

Välkommen till Pluggakuten!

Usch, det där är en sån där nu-skall-vi-skrämma-elever-uppgift.

Börja med att kalla y/x för nånting enklare, t ex a. Hur ser ekvationen ut då? Tänk på att det står y/x på de flesta ställena, men x/y på ett ställe.

Hej,

Tack för ledtråd men jag har provat det tidigare och kan fortfarande inte. Har kommit så långt så att jag vet ju att an=a1/n, här är n = 2 eftersom det är andraroten vi har, vilket ju ger att vår numera kallade roten ur a i ekvationen blir a1/2.

Så då står jag med axya1/2=an

Sen är ju a×b=a×b, och ab=ab,

Vilket gör ekvationen till axya1/2=axya1/2=axya1/2

a1/2 kan ju enligt föregående nämnda regel skrivas om till a1/21/2a1/2×1/2=a1/4

Så då sitter jag i stället med axya1/4=an

Sen skulle jag väl egentligen kunna kalla x/y för b i stället, men det gör mig fortfarande inte klokare på hur jag ska få ut n=3/4. Så jag är mer säker på att jag har tänkt helt fel på någon av ovanstående rader, för jag vet verkligen varken ut eller in.

Testa sno några steg från uträkningen jag bifogade bild på. Det borde funka lika bra med "a" som du översatt y/x till

Smaragdalena Online 78803 – Lärare
Postad: 20 maj 2020 12:09 Redigerad: 20 maj 2020 13:05

xy=(yx)-1\frac{x}{y}=(\frac{y}{x})^{-1}

CEngberg 18 – Fd. Medlem
Postad: 20 maj 2020 14:00
foppa skrev:
CEngberg skrev:
Smaragdalena skrev:

Välkommen till Pluggakuten!

Usch, det där är en sån där nu-skall-vi-skrämma-elever-uppgift.

Börja med att kalla y/x för nånting enklare, t ex a. Hur ser ekvationen ut då? Tänk på att det står y/x på de flesta ställena, men x/y på ett ställe.

Hej,

Tack för ledtråd men jag har provat det tidigare och kan fortfarande inte. Har kommit så långt så att jag vet ju att an=a1/n, här är n = 2 eftersom det är andraroten vi har, vilket ju ger att vår numera kallade roten ur a i ekvationen blir a1/2.

Så då står jag med axya1/2=an

Sen är ju a×b=a×b, och ab=ab,

Vilket gör ekvationen till axya1/2=axya1/2=axya1/2

a1/2 kan ju enligt föregående nämnda regel skrivas om till a1/21/2a1/2×1/2=a1/4

Så då sitter jag i stället med axya1/4=an

Sen skulle jag väl egentligen kunna kalla x/y för b i stället, men det gör mig fortfarande inte klokare på hur jag ska få ut n=3/4. Så jag är mer säker på att jag har tänkt helt fel på någon av ovanstående rader, för jag vet verkligen varken ut eller in.

Testa sno några steg från uträkningen jag bifogade bild på. Det borde funka lika bra med "a" som du översatt y/x till

Tack så jättemycket. Jag ser logiken och förstår, nu när jag ser det. Men skulle aldrig lyckats komma så långt själv.

Svara Avbryt
Close